Tappade min iPhone i asfalten = demolerad glasskärm (bilder!)

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-21 12:36

Skicklig som man är så skulle jag gå ut ur bilen och fumlade med bilnyckeln och telefonen. Då slant den, såg den snurra i luften och jag tänkte "är det bilnyckeln, är det pappret jag höll i andra handen, NEJ det är min iPhone". Den landar med ett kras med skärmen nedåt, jag lyfter upp den och vänder skärmen sakta mot mig. FAN i *******! Det här är vad som möter mig:

Dock så blir jag direkt lite lugnare då jag har tecknat en drulleförsäkring hos i-commerce (http://aon.i-commerce.se/FR/alina/forsakringar.jsp) vilka jobbar tillsammans med Telia.

Men såklart är det helgdag idag (detta hände igår, efter att försäkringsbolaget hade stängt), och nu sitter jag här och vet inte vad jag ska göra. Var iväg till Telia men dom sa att jag måste ha något papper från försäkringsbolaget och jag har följt instruktionerna på i-commerce hemsida. Man ska då fylla i ett formulär och sen skicka det med mail till dom, efter det så ska man få ett svarsmail med sitt försäkringsnummer, men det har jag inte fått.

Någon som har varit med detsamma, som också haft försäkring hos i-commerce? Hur gick det för er?

Måste tilläggas att telefonen fungerar, det är "bara" själva glasskärmen som har spruckit.

Senast redigerat 2009-05-21 13:36

Måste bara säga att jag lider med dig

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-21 13:34

Tack! Hm, finns det någon chans att jag kan få en ny telefon direkt i butik?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-21 13:49

om du har en försäkring....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-21 14:16

Ja men det har jag ju, ska jag bara visa upp att jag har försäkringen i butiken så får jag en ny telefon direkt?

Ursprungligen av iGucci:

Ja men det har jag ju, ska jag bara visa upp att jag har försäkringen i butiken så får jag en ny telefon direkt?

Nja... du borde ta kontakt med ditt försäkringsbolag och det är väl troligare att det blir en reperation (utbyte av skärm) för omkring 3.000:-

Min grabb tappade sin telefon... och den ser värre ut men vi väntar fortfarande på svaret från försäkringsbolaget

Edit: jag ser att du har varit i kontakt med dem men väntar på svar (samma som för mig då)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-21 14:29

Det är väl alltid en självrisk. Så den få du nog punga upp. Jag vet inte, men jag tycker man borde få en ny i stunden eftersom det är en ganska överlägsen telefon i jämförelse med andra. Undrar hur det resoneras runt sådant.

Ursprungligen av Odd Bob:

Det är väl alltid en självrisk. Så den få du nog punga upp. Jag vet inte, men jag tycker man borde få en ny i stunden eftersom det är en ganska överlägsen telefon i jämförelse med andra. Undrar hur det resoneras runt sådant.

Det har med kostnaderna att göra. Är det billigare att köpa en ny jämfört med att reparera skadorna så får du en ny, annars så reparerar de den. Det är enbart ekonomiska överväganden. Varför skulle du få en ny telefon av försäkringsbolaget bara för att den är "överlägsen andra"?

-j

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-21 14:41

Nope, har ingen självrisk på min försäkring

Jo faktiskt, får hoppas på det!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-21 17:53

Alltså jag tror inte det är så. Men det borde vara så. Ty all den funktionalitet som skiljer en Iphone och en trög Nokia tex. Men man får se till att inte tappa den i backen.

Tydligen är det riktigt lurigt att byta skärm, ty den är limmad och sitter som berget.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-22 11:53

Okej, då blir det nog reparation då. Ringde försäkringsbolaget imorse och de sa att jag ska få svar på måndag eller tisdag, låter som mycket bra service, hoppas dom bara håller sitt löfte

Men är det någon som har erfarenhet av hur lång tid det kan ta för dom att byta skärm? Har läst att dom bara måste byta glaset på 3G, det var på 1G som glaset och skärmen satt ihop. Och snälla, överanvänd inte ordet "ty", det ser bara helt fel ut.

• Medlem
  • Örebro
  • 2009-05-22 15:54

Emedan Odd Bob är veteran, finge frågan huruvida ordet ty må användas anses vara helt upp till honom.

Ursprungligen av jahve:

Emedan Odd Bob är veteran, finge frågan huruvida ordet ty må användas anses vara helt upp till honom.

Hahaha

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-22 17:23

Jag har inte förbjudit honom, jag bad bara honom dra ner på användadet av ordet, sedan är det upp till honom att uppfylla min önskan eller inte.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-22 20:38

Läskigt! Jag undviker nästan att använda min Iphone i vissa lägen av rädsla att tappa den. Hoppas du får den lagad eller utbytt utan att det kostar skjortan. (Självrisken får du väl stå för kan man tänka...)

• Medlem
  • International user
  • 2009-05-27 22:44

En ny skärm + digitizer kostar 170 USD hos pdaparts.com. Här är två länkar för DIY byte:

http://www.youtube.com/watch?v=jputupWu22I&fmt=35

Installing iPhone 3G Display

Mer delar: http://www.gethightech.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=GHT&Category_Code=IPHONE

Behöver både touch panel och LCD skärm bytas? Hur veta? Kolla översta länken:

http://www.gethightech.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=Advice-Articles

Bara touchpanel 40 USD

bara LCD 50 USD

touch+ LCD + andra nödvändiga delar: 170 USD

Köp case opener också.

Via iphone-ticker.de

• Medlem
  • International user
  • 2009-05-28 00:04

Är det en 2G eller 3G ? På en G2 är glaset och touchdelen limmade vilket gör det väldigt svårt att endast byta ut glaset. Det går om man är väldigt försöktigt och vid limningen måste man akta så att inga bubblor uppstår. Rekommenderar att köpa glaset och touchpanel tillsammans.

På en G3 är det inga problem att byta endast glaset eftersom touchdelen är inte limmat. G3an är också lättare att öppna.

//Rob

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-28 10:40

Det är en 3G, men jag är inte intresserad av att göra det själv. Detta då min garanti försvinner, och när jag ändå har drulleförsäkring, dock med ett jävla efterblivet försäkringsbolag så ska jag försöka gå igenom detta utan att förlora en enda krona.

Ursprungligen av iGucci:

Det är en 3G, men jag är inte intresserad av att göra det själv. Detta då min garanti försvinner, och när jag ändå har drulleförsäkring, dock med ett jävla efterblivet försäkringsbolag så ska jag försöka gå igenom detta utan att förlora en enda krona.

Ja då är det ju bara återförsäljarens(telia?) serviceverkstad som gäller, ingen annan.

1
Bevaka tråden