Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konfigurationer för hemnätverk (med tonåringar i huset).

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-05-20 11:49

Har jag lagt denna på rätt avdelning?

Jag flyttar snart till hus. Under nya förutsättningar blir det fler i samma hushåll med fyra barn och två vuxna. Nu har jag lite funderingar kring nätverket, och min största fundering är hur man kan styra antalet timmar framför internet på ett bra, rättvist och smidigt sätt, då vi båda har barn som "fastnar" framför datorn och internet i timmar. Gärna med en teknisk lösning. Eftersom alla barnen är stora nog att klara sig själva, även när man jobbar, så är det svårt att hålla koll på surfandet. (Är ingen kontrollmänniska egentligen, men när det går ut över skolarbetet så är det dags att göra något).

Vad jag har:
En fiiin gammal G4:a, ett extra nätverkskort, en trådlös accesspunkt/router, Mac OS 10.3 alt. 10.4 samt en ganska nyligen fyndad originalskiva med 10.3 server (om det skulle behövas).
Dessutom har vi alla (minst) en varsin dator med olika plattformer. Allt ifrån mina Macar:) till linux och i ett par fall windows XP:confused:

Vad jag vill ha / hade tänkt mig:
Bredbandet ska gå in i G4:an som sedan delar ut internet via den trådlösa accesspunkten. Denna (G4:an) delar även skrivaren genom skrivardelning, bonjour eller likvärdiga funktioner.
Rätt enkla grejer hittills, antar jag...

MEN!!!
Nu vill jag kunna tidsbegränsa anslutningstiden för våra barn. Säg t.ex till en timme efter att de har loggat in...
Det vill säga tre sorters grupper; en admingrupp (jag), en "vuxengrupp" samt en "barngrupp".
Var och en ska ha sitt eget konto, och när de som tillhör "barnkontot" loggar in , så vill jag att en "klocka" ska börja ticka, som sedan klipper anslutningen efter en förutbestämd tid...
Drömscenariot vore att kunna förgenerera ett antal engångskoder för inloggning. På så sätt skulle var och en, under eget ansvar, kunna förvalta ett visst antal tilldelade inloggningar / månad t.ex...

Finns det någon sådan lösning över huvud taget??? Om det finns det, Hur.
Om inte, vilka lösningar kan ni rekommendera då?

Tacksam för svar /Isak75

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-05-20 13:01

Hej!
Jag hade samma problem som du för ett antal år sedan. Ungarna hade ingen koll på tiden och kunde sitta framför datorn in på småtimmarna.
Min lösning var att sätta upp regler i min trådlösa router. Man kan i de flesta routrar sätta regler för under vilka tidpunkter olika IP-adresser ska ha access till nätet. Det förutsätter att du sätter statiska adresser till varje kopplad dator, vilket går att göra i alla routrar (mig veterligen).
Jag har själv gjort detta i olika modeller av routrar från Netgear, D-Link och Linksys. Alla har möjligheten.

Den första lösningen jag hade för ca 10 år sedan var en separat ethernet-hub efter routern. Den hubben gick till ungarnas stationära datorer. Stömadaptern till hubben var sedan ansluten till ett tidur med vilken jag satte tidsgränser

Alla sätt är bra.......

1
Bevaka tråden