Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går ej att spara i roten på USB-minne (Problemet löst)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

(Problemet löst - se nedan)

Jag har ett Cruzer Micro 1 GB USB-minne.

Helt plötsligt har detta hänt: när man ska flytta filer direkt till roten på USB:n via Mac så blir det "kan inte kopieras eftersom utrymmet inte räcker till", spelar ingen roll hur pytteliten filen är. Det går inte ens att göra ny mapp. Men det går alldeles utmärkt att flytta in filer i mappar som redan finns på minnet.

Via Windows går det utan problem att spara i roten, det har tidigare funkat på både MacBook Pro (Leopard) och den stationära G5:an PPC (Tiger). Men inte nu för tiden.

Kanske funkar att formatera om minnet, men undrar varför detta händer??

Senast redigerat 2009-05-20 15:53
  • Medlem
  • 2009-05-20 07:56

Har du tömt papperskorgen?

Ursprungligen av Baron:

Har du tömt papperskorgen?

Han säger ju att det går att kopiera till mappar som redan finns på USB-minnet, men att det inte går att kopiera till diskens rot-nivå, och att det inte heller går att skapa nya mappar.

Så jag tvivlar på att det hjälper att tömma papperskorgen...

Ursprungligen av johan_tanying:

SanDisk? De kör ju med det där U3-skräpet som skall skydda innehållet. Men funkar bara på Win.

U3 finns inte på alla SanDisk-minnen. Jag har ett Cruzer Micro 2 GB med U3 - och ett Cruzer Micro 4 GB utan U3.

Och frågeställaren nämner ingenting om att det dyker upp två enheter.

Det är visserligen ett bra tips att avinstallera U3-programmen, men det är ju ingen lösning på det aktuella problemet...

SanDisk? De kör ju med det där U3-skräpet som skall skydda innehållet. Men funkar bara på Win. På mac ser det ut som två enheter på skrivbordet - en USB-disk (det riktiga minnet) och en "cd-skiva" (U3-möget på några få kB). Gå till Sandisks hemsida och ladda ner ett specialverktyg för att få bort denna "extradisk". Du måste ha en PC (alt bootcamp, virtual pc etc) med Windows.

http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/229800-usb-minnen-tuta-koer.html
http://www.99.se/mac-os-9/243017-hittar-virtual-pc4-foer-os-9-a.html
http://u3.com/support/default.aspx#CQ3

Papperskorg javisst, men det går ju att lägga in filer på minnet i befintliga mappar, dock inte i själva roten som sagt.

Sandisk är det. Tack för länkarna, ska kolla in dem sen. Jo det är verkligen "mögigt" med den "extradisken", den syns dock inte i Leopard.

Ursprungligen av MetallMupp:

Sandisk är det. Tack för länkarna, ska kolla in dem sen. Jo det är verkligen "mögigt" med den "extradisken", den syns dock inte i Leopard.

Vad bra! Man glömmer ju alltid bort att man måste avmontera _två_ diskar varje gång. Framsteg! Annars tänkte jag mest på hur jag själv har gjort ibland: försökt kopiera filer till just de där lilla U3-skivan. Och det går ju inte!

Hehe, anade att nån skulle nämna den papperskorgen... då jag hittade liknande trådar på forumet. Men har inte hittat nån annan med just mitt problem.

  • Medlem
  • 2009-05-20 12:44

Hrm, läste visst lite slarvigt...

Okej - problemet är löst. Det går tydligen bara ha ett visst antal objekt i roten - hade 150+ filer där, raderade till 120 o då går det att lägga till nya filer. Så det kan bli.

Hehe javisst - lite slarvig på att sortera... Samlas lätt en massa skräp i min lilla "slabbetunna". Men nu vet jag ju varför det inte funkade, o det är det viktigaste.

Är det en begränsning hos FAT32-formatet måntro? Bra att det löste sig.

Japp, har nu funnit att FAT 16 (som mitt minne tydligen är i) har en begränsning av 512 objekt i roten och 65,517 på hela sticket.
Men så många som 512 var jag dock aldrig uppe i, fortfarande en gåta där. Kanske är det så att U3 utnyttjar roten...?

Senast redigerat 2009-05-20 17:58
1
Bevaka tråden