Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Rails deployment på Leopard Server

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ganska nyligen givit upp webbutveckling i Filemaker med XSLT och istället börjat lära mig Ruby on Rails. Det verkar oerhört bra!

Men att få det hela att fungera på Leopard server är ett elände om man inte är en fena på UNIX. I korthet går det till så att man kör ett program som heter capistrano på klienten som i sin tur kör ett versionshanteringsprogram, svn eller git, mot ett repository på servern. Därifrån distribuerar capistrano ut senaste versionen av filer till rätt ställen på servern gör databasändringar och startar/omstartar serverprocesser som kör applikationen. Typ. Detta sker med ssh och en massa jox.

När jag försöker köra detta får jag ett tråkigt fel:
executing "svn export -q --username admin --password **** --no-auth-cache -r39 svn+ssh://www4.ibiz.se/Users/Shared/svnrepo/l... /Library/WebServer/lektion/releases/20090519105735 && (echo 39 > /Library/WebServer/lektion/releases/20090519105735/REVISION)"
servers: ["www4.ibiz.se"]
[www4.ibiz.se] executing command
** [www4.ibiz.se :: err] Permission denied, please try again.
** [www4.ibiz.se :: err] Permission denied, please try again.
** [www4.ibiz.se :: err] Received disconnect from 192.168.1.22: 2: Too many authentication failures for admin
** [www4.ibiz.se :: err] svn: Connection closed unexpectedly
command finished
*** [deploy:update_code] rolling back
* executing "rm -rf /Library/WebServer/lektion/releases/20090519105735; true"
servers: ["www4.ibiz.se"]
[www4.ibiz.se] executing command
command finished
failed: "sh -c \"svn export -q --username admin --password **** --no-auth-cache -r39 svn+ssh://www4.ibiz.se/Users/Shared/svnrepo/l... /Library/WebServer/lektion/releases/20090519105735 && (echo 39 > /Library/WebServer/lektion/releases/20090519105735/REVISION)\"" on www4.ibiz.se

I loggen på servern står:
error: PAM: Authentication failure for admin from www4.ibiz.se

Om jag från terminalen på servern försöker köra kommandot som inte funkade:
svn export -q --username admin --password **** --no-auth-cache -r39 svn+ssh://www4.ibiz.se/Users/Shared/svnrepo/l... /Library/WebServer/lektion/releases/20090519105735 && (echo 39 > /Library/WebServer/lektion/releases/20090519105735/REVISION)\
Går det utmärkt.

Senaste version av RoR, caistrano och svn, Leopard server 1.5.6.

Programmeringen i RoR är super men att få det att funka på servern håller på att driva mig till vansinne!

Snälla, hår någon ett bra tips?

Senast redigerat 2009-05-19 14:39

Det hela löste sig genom att jag la till följande i deploy.rb
default_run_options[:pty] = true

Fan vet varför, men nu är jag glad igen.

1
Bevaka tråden