Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Error unable to load OS

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-05-19 08:20

Det meddelande får jag några sekunder efter jag startar datorn. Inte ens "Äppelbilden" dyker upp.

Bakgrund:
Lekte lite med Bootcamp 1.4 på min Mac Mini med Tiger. Installerade Windows XP MCE 2002. Ändrade mig och ville testa nya Windows 7. Laddade ner ISO-filen men hade inga DVD skivor hemma och ville såklart prova med en gång. Bootade istället från en skiva (Bart PE) i hopp om att det skulle finnas något verktyg för att emulera ISO-filen (som jag placerat på en extern HD) och sen boota från den och därigenom få igång Windows 7 installationen.Hittade dock inget sådant verktyg utan startade om datorn men lyckades då inte på nåt sätt få den att boota från nåt annat än BartPE CD:n (hade inte gjort nåt som borde påverka MBR:en). Tog ur CD:n, och då dyker nämnt felmeddelande upp när jag försöker starta. Testade istället att stoppa i Mac OSX skivan men det gör ingen skillnad och den vill inte boota från den även om jag håller in C när jag startar. Nu kan jag inte ens få ut CD:n (knappen verkar inte funka i det läget).

Hur f-n löser jag detta?

Mycket tacksam för svar!

/Jonas

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-05-19 19:30

Löst!

Lyckligtvis var det enkelt fixat!

Fick tag på ett standard USB tangentbord (dock ej från Apple) där jag genom att hålla in Alt lyckades få upp den grafiska bootloadern och kunde sen lätt välja att starta Mac osx eller win xp för den delen.

Att motsvarande inte fungerade med mitt vanliga apple tangentbord hade väl troligtvis något med att blåtandsdrivrutinen inte var laddad i det läget eller nåt..

1
Bevaka tråden