Varför skall jag välja MBP?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena...

Jag är absolut helt ny när det gäller Mac och vad dom står för. Men anledningen till frågan är för att jag är så himla trött på PC och alla dess varianter och konfigurationer som inte fungerar.

Jag har tittat på en del MBP och är mäkta imponerad av designen, men inte riktigt lika mycket av prestandan. Jag vill ju gärna kunna spela lite lättare strategi spel, se på film, lyssna på mängder av musik.... Givetvis så skall den också användas till dokument, www osv.....

Jag har hitintills hittat något som jag tycker är en riktigt stor nackdel och det är avsaknaden av HDMI. Hur kommer jag förbi det faktum att jag måste ha en separat kabel för både ljud och bild..??

Annars??? Hur håller sig dessa system egentligen. är det värt dessa ca: 25 loppor för en 17" som inte ritkigt ger samma prestation som en hälften så dyr PC??

Tacksam för mycket svar och diskussion....jag måste ju ramla över denna gräns som mer och mer lutar åt en återigen PC.......

Ingen tvekan vad jag väljer...

Hej Chalmeristen

Jag vet inte och du är Chalmerist eller bara kallar dig så, men antagligen
kanske du studerar teknik eller fysik

Jag har 25 år erfarenhet av produktion, konstruktion och mätteknik.
Och jag använder en Macbook Pro 15 tum 2.66 GHz i mitt arbete och
jag kan säga att när jag gör administration använder jag OS X och när
jag använder Catia V5, Solidworks, Delmia, Matlab, Laserscanning eller
Offline och Simulerings mjukvaror för mätmaskiner gör jag detta igenom
Boot camp med Windows XP Pro och jag kan säga att det finns ingen
HP eller Dell som ger mig samma prestanda som en Mac Book Pro.

Har du pengar till en MBP så bara köp den...

Är HDMI det viktigaste i ditt liv så gå och hämta en HP och när filmen
är slut och du skall göra nått som utvecklar dig själv och som du tjänar
pengar på så finns kraften till detta i en MBP, du väljer själv...

Jag ser min MBP som ett arbetsverktyg och som ger mig en inkomst

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-15 21:49

Av någon anledning tycker jag Matlab flyter på lite segt i en MAC. Jag vet inte vad det beror på. Men jag tror det handlar om tid och vana. Har ej provat Boot Camp med XP men borde kanske prova det.

Hmmm

Jo som "nicket" antyder så är jag chalmerist. Och jag tror ändå att jag bestämt mig för hur jag skall göra med mitt sk. HDMI problem....

KOmmer troligtvis att köpa mig en MBP att använda i mitt dagliga arbete....men för att fortfarande kunna leka så lär det också bli en Dell Studio desktop slim, som kommer användas till film och musik. uppkopplat till min hembioanläggning.

Om jag har förstått allt rätt så kan man genom trådlöst koplla upp sig mellan en Mac och en pc via trädlöst?! detta borde räcka för mina problem....dock kommer kostnaden springa iväg en hel del. men det är det känner jag.............för det är inte mycket som slår designen hos en Mac.

vad tror ni själv om detta??

Om du inte har en Mac idag så kommer du att undra varför i hela friden du har suttit vid en PC hela livet när du väl köpt en Mac. Visst jag kan också erkänna när jag köpte min första Imac så undrade jag vad jag gett mig in på. Men idag kommer jag när jag vant mig vid OS X och ändå har tillgång till "industriella" mjukvaror via Boot camp kommer jag inte att köpa någon mer PC. Det skall tydligen finnas en Display-HDMI adapter att köpa http://www.monoprice.com/products/product.asp?c_id=104&cp_id=10428&cs_id=1042802&p_id=5311&seq=1&format=1#largeimage
om nu detta är nödvändigt.
Har du väl installerat Plex på din MBP kan du glömma din Dell Studio desktop Slim
Du pratar mycket om design, visst MBP är skitsnygg men för mig är det nästan ett problem, när man slänger upp MBP på bordet så säger kunderna " Va, har du en Mac!" och sen får man förklara i 15 minuter, jo det går att köra Windows och den kör Windows som ett skållat troll...

Plex??

Asså det finns en typ av adapter....får man även med ljudet ur denna??

Plex Plex herreguud vet du inte vad Plex är? ;o)
http://www.ilove.nu/mactv/mactv-1-plex

Du jag är ingen expert på Tv och grejer men om hissen går ända upp på mig så får du bild via Display-port/HDMI adapter och sen tar ljud via ljudutgången på MBP, det finns säker massor av trådar här på 99 om detta

Hissen går hela vägen upp!!

Okej....Plex verkar faktiskt riktigt bra....

Och även hos mig går hissen hela vägen upp....oftast.
Dock så vill jag slippa detta med att behöva två kablar för att ansluta Mac till externa tv/förstärkare. Men detta verkar inte vara möjligt (ännu)

//Michael

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-15 23:54

Vad är det för chalmerist du är ?

Jag kan villigt erkänna att jag inte heller visste vad Plex är... men å andra sida bryr jag mig inte. Jag kranar hellre en stygg synt... och möjligen kör jag llte FFT i matlab när jag får tid över.

Chalmeristen kommer fram....

Jag läser till sjöingenjör. Så detta med datorer har alltid varit ett stort måste, eftersom att jag gärna vill ha med mig så mycket som möjligt när jag sticker ut på sjön...visserligen så är det ju dett högst skapat behov, för när jag började för sisådär 10 år sedan var detta inte tänkbart ha ha ha.

Men som sagt......skall jag eller skall kag inte?!

1
Bevaka tråden