Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Standardspråk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-05-13 22:41

Hej,

När jag skapar ett projekt i Xcode blir det automatiskt "engelskt".
Sedan kan jag på respektive xib fils infopanel välja "Add localiazation" och på så vis lägga till en Svensk variant. Men hur gör jag om jag enbart vill ha en svenskvariant av applikationen?

Det ställer du in i din Info.plist - fil, med nyckeln CFBundleDevelopmentRegion. Om du bara tänkt ha ett språk på programmet så spelar det dock mindre roll...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-05-14 09:39

Fast det är väl ändå vettigt att det språk man faktiskt implementerar får rätt benämning (en-US, sv-SE osv).

Jovisst, benämningen bör vara rätt. Vad jag menade var att om nib-filen bara finns på ett språk så är det ju otvetydigt vilken nib som laddas per default, vilket ju är det som bestäms av CFBundleDevelopmentRegion.

  • Medlem
  • 2009-05-17 11:43

Oki.. Rätt benämning för svenska är sv?

Så mao så lägger jag mina nib filer i en mapp som heter sv.lproj och så ändrar jag min Info.plist och anger Swedish, eller sv?

Tack för svaren.

Det rätta svaret är nog snarare att du alltid ska ha med engelska. Ett par exempel på personer som kommer att se din app men inte förstår svenska:
* Stackarna på Apple som ska granska appen till App Store.
* Ett helt gäng folk som skulle vilja ge dig gratisreklam med en recension eller två.

Sedan har vi de som förstår, men föredrar engelska:
* Många svenskar som inte har Svenska som modersmål.
* Folk som vill ha alla sina appar på engelska pga. "konsekvens".

Att inte stödja engelska är att anse som fattigt, det kan vara det som skiljer en konkurrerade app från din app.

1
Bevaka tråden