Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5.7 släppt!

Tråden skapades och har fått 173 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-05-13 11:36
Ursprungligen av Scratchen:

Efter installation av combo 10.5.7 kan jag inte längre välja 1920x1200 som skärmupplösning, på min 24" wide. Datorn bootade upp med 1600x1200 av nån anledning och nu kan jag bara välja 1920x1080 som högst! Argh...!

En lösning som jag skrev om på apples forum

Citat:

As neutre said
Disable DDC in your monitor's OSD and reboot or unplug replug the monitor. You'll be fine.
On my LG it's called DDC-CI.
Unplug, reboot and replug

Though, the monitor get extremely sharp and crisp. Not optimal but it works.
So, it's not a final solution!

Här verkar allt vara som vanligt (MacBook late 2007)

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-05-12 23:41

Hur lång tid skall uppdateringen ta på sig efter omstarten?? Min MacBook (senaste modell) har stått och tuggat nu i säkert 20 minuter, bara en blå skärm och ibland syns muspekaren en stund...? Jag skulle tro att den gör någonting, det tickar lite i hårddisken ibland, men någon form av indikator att den gör något (och hur lång tid det är kvar) hade ju varit trevligt. För att svära i kyrkan, men det har ju Microsoft i Windows alla versioner, även om den visar fel och ibland hakar upp sig så ser man ju att något händer i alla fall, jag har inte ens en disklampa att titta på... :-S

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-12 23:49
Ursprungligen av Nubi:

Hur lång tid skall uppdateringen ta på sig efter omstarten?? Min MacBook (senaste modell) har stått och tuggat nu i säkert 20 minuter, bara en blå skärm och ibland syns muspekaren en stund...? Jag skulle tro att den gör någonting, det tickar lite i hårddisken ibland, men någon form av indikator att den gör något (och hur lång tid det är kvar) hade ju varit trevligt. För att svära i kyrkan, men det har ju Microsoft i Windows alla versioner, även om den visar fel och ibland hakar upp sig så ser man ju att något händer i alla fall, jag har inte ens en disklampa att titta på... :-S

20 minuter låter länge.
Det tar en stund för den startar om flera gånger. Men det hör man ju.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-05-12 23:53
Ursprungligen av Konrad:

20 minuter låter länge.
Det tar en stund för den startar om flera gånger. Men det hör man ju.

Skall jag vara riktigt ärlig är jag inte 100% säker på att den har startat om en enda gång än, har inte hört något Apple-boink.... Jaja, det är ju bara mjukvara, jag får väl prova att stänga av datorn och starta den igen. Backupen gjordes ju innan uppdateringen, så det är i värsta fall bara programmen som behöver installeras om...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-12 23:55
Ursprungligen av Nubi:

Skall jag vara riktigt ärlig är jag inte 100% säker på att den har startat om en enda gång än, har inte hört något Apple-boink.... Jaja, det är ju bara mjukvara, jag får väl prova att stänga av datorn och starta den igen. Backupen gjordes ju innan uppdateringen, så det är i värsta fall bara programmen som behöver installeras om...

Visade den nån "progress bar" när den installerade?
I så fall är det nog installerat och klart, den har kanske bara fått hicka.
Stäng av den med "våld" och starta på nytt.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-05-12 23:58
Ursprungligen av Konrad:

Visade den nån "progress bar" när den installerade?
I så fall är det nog installerat och klart, den har kanske bara fått hicka.
Stäng av den med "våld" och starta på nytt.

Installationen gick nog som den skulle (jag laddade ner hela paketet och körde och jag såg en progress bar), efter "vålds-omstart" gör den som du beskrev, startar om några gånger, så den gör väl det sista nu får vi hoppas. Nyss skymtade inloggningsbakgrunden till...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-12 23:59
Ursprungligen av Nubi:

Installationen gick nog som den skulle (jag laddade ner hela paketet och körde och jag såg en progress bar), efter "vålds-omstart" gör den som du beskrev, startar om några gånger, så den gör väl det sista nu får vi hoppas. Nyss skymtade inloggningsbakgrunden till...

Då blir nog allt bra ska du se.
En av mina gjorde som din vid förra uppdateringen vill jag minnas.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-05-13 00:03
Ursprungligen av Konrad:

Då blir nog allt bra ska du se.
En av mina gjorde som din vid förra uppdateringen vill jag minnas.

Kan rapportera att jag nu kör 10.5.7 enligt Om den här datorn, och Programuppdatering hittar inget som saknas, så... Det var i alla fall lite svettigt ett tag. Tack för "peppningen".

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-13 00:09
Ursprungligen av Nubi:

Kan rapportera att jag nu kör 10.5.7 enligt Om den här datorn, och Programuppdatering hittar inget som saknas, så... Det var i alla fall lite svettigt ett tag. Tack för "peppningen".

Ja, det var ju skönt att höra.

  • Oregistrerad
  • 2009-05-12 23:49

Installation gick smärtfritt på min MacBook 4,1. Är det bara inbillning eller är flashplayern bättre?! Tycker inte fläkten löper amok på samma sätt som tidigare men det kanske bara är hjärnan som luras?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-12 23:51
Ursprungligen av Iphone77:

Installation gick smärtfritt på min MacBook 4,1. Är det bara inbillning eller är flashplayern bättre?! Tycker inte fläkten löper amok på samma sätt som tidigare men det kanske bara är hjärnan som luras?

Flashplayern är ju en fristående plug-in.

Ursprungligen av Konrad:

Flashplayern är ju en fristående plug-in.

Läste faktiskt nånstans på Macrumors.com att man jobbat med Flashplayern i 10.5.7. Exakt vad, det vet jag inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-13 00:32
Ursprungligen av Scratchen:

Läste faktiskt nånstans på Macrumors.com att man jobbat med Flashplayern i 10.5.7. Exakt vad, det vet jag inte.

De skickar nästan alltid med den senaste Flash-pluginen som del av säkerhetsuppdateringen.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-05-13 00:06

Själv har man ju inte så snabbt internet så den får laddas ned under natten

Ursprungligen av ledin:

Själv har man ju inte så snabbt internet så den får laddas ned under natten

Apples server är ruggigt snabb faktiskt. Via min Airport Express dessutom.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-05-13 12:27
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Apples server är ruggigt snabb faktiskt. Via min Airport Express dessutom.

Mjo men det hjälper inte när man har 0,25 mbit
Men allt verkar funka som det ska iaf

Ursprungligen av ledin:

Själv har man ju inte så snabbt internet så den får laddas ned under natten

Tog inte ens en minut med mitt bredband. Livet är inte alltid rättvist.

Ingen mer än jag som har problem med att datorn hänger sig när den ska gå i vila?

Ursprungligen av Ole Andersson:

Ingen mer än jag som har problem med att datorn hänger sig när den ska gå i vila?

Jo, jag har samma problem har hänt två gånger nu, datorn är varm och låter när man viker upp den, men ingen respons. Får starta om den, då kommer även startsignalen två gånger i följd...

Har för övrigt en MBP 2,5, sista innan nya modellerna kom i höstas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-14 22:07
Ursprungligen av jonas c:

Jo, jag har samma problem har hänt två gånger nu, datorn är varm och låter när man viker upp den, men ingen respons. Får starta om den, då kommer även startsignalen två gånger i följd...

Har för övrigt en MBP 2,5, sista innan nya modellerna kom i höstas.

Prova att ladda ner combo-uppdateringen och kör den (igen), det kanske kan rätta till en eventuell fil som trilskas.

Ursprungligen av Ole Andersson:

Ingen mer än jag som har problem med att datorn hänger sig när den ska gå i vila?

Jag har märkt att datorn däremot går i vila efter att man har haft skärmsläckaren igång, inte hänt tidigare!
Då har det ju räckt att man stöter till på musen alltså när skärmen blivit svart, men nu måste man trycka in powerknappen för väcka datorn...

Vad är detta ?

Ursprungligen av Ole Andersson:

Ingen mer än jag som har problem med att datorn hänger sig när den ska gå i vila?

Jepp, samma sak här. Sista svarta MacBook-modellen. Hängt sig två gånger med vrålande fläktar som följd.

Vi är inte ensamma: Apple - Support - Discussions - 10.5.7 Macbook sleeps once, freezes ...

Och den något skumma lösningen, som faktiskt verkar fungera:

Ursprungligen av Snubbe på Apple Discussions:

OK, here's a workaround:
Look at the settings in your active network environment. If there is only 'Airport', your Mac will crash every second time it enters sleep mode.

Add 'Ethernet' in your active network environment. Now it should work.

Senast redigerat 2009-05-15 09:55
  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-05-16 16:55
Ursprungligen av hansfilipelo:

Tog inte ens en minut med mitt bredband. Livet är inte alltid rättvist.

Verkligen inte

Installerade, skärmupplösningen pajade för mig också som för killen ovan. Körde med 1680x1050 men det vill inte Macen veta av nu längre.

Ursprungligen av Tegnhammar:

Installerade, skärmupplösningen pajade för mig också som för killen ovan. Körde med 1680x1050 men det vill inte Macen veta av nu längre.

Vi är flera med det problemet..

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2004318&tstart=0
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2004341&tstart=0

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-19 09:33

Upplösningen

Äntligen har fler upptäckt det här problemet!
Mac min till Samsung med dvi-hdmi helt fuckad upplösning efter uppdatering. Men är det fler än mig som upplevt att färgerna har blivigt helt knas också?

Har någon fått nys om lösning är på ingång, för jag blir galen på det här!

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-05-13 00:16

en lagom skillnad mellan minin och mbp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-13 00:33

Tydligen så ska Spaces funka med Microsoft Office nu.

Ursprungligen av acke:

Tydligen så ska Spaces funka med Microsoft Office nu.

Om det stämmer är det verkligen underbara nyheter!

Bevaka tråden