Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anti-Spamstiftelse skickade 100.000 Spam

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En svensk stiftelse med namnet "Antispam Task Force of Sweden" har dragit igång en marknadsföringskampanj för att stoppa ovälkommen epost, s k Spam. Som första steg i sin kampanj skickade man själva ut över 100.000 spam-meddelanden till innehavare av .se domäner med flera.

Initiativtagaren Torbjörn Alander har valt att inte svara på frågor ifrån 99mac.com om varför man valde att marknadsföra sig genom Spam när stiftelsens enda arbetsmål är att stoppa detsamma.

Computer Sweden uppmärksammade hela projektet och i deras forumkommentarer har även Torbjörn Alander förklarat sig med att man "ville skapa en dialog". Stiftelsen hade tidigare en prislista för sina tjänster på webbplatsen men har tydligen tagit bort den under dagen. Tanken var att kunder skulle betala en tusenlapp per företag och sedan 25 kronor per epostkonto till stiftelsen för att slippa spam.

Kommentera gärna!

Läs mer på IDG.se:
Förening mot Spam skickade 100.000 mail

Läs mer på AntiSpam.nu:
http://www.antispam.nu/

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-07-16 15:27

Försökte skicka nedanstående till de som var med som grundare. Kan ju bara säga att det min gissning på epostadresser i flera fall är felaktig.

Citat:

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Khedron Wilk <khedron_wilk.EDIT>
Skickat: 2003-07-16 15:19:18
Till: fredrik.engvall_pi.EDIT, anders.jamtin_sap.EDIT, richard.stromqvist_sif.EDIT, peter.ekstedt_gard.EDIT, tommy.brotte_plutoannons.EDIT, robert.lofgren_leanback.EDIT
Ämne: VB: Har du också tröttnat på spam – skräppost!?

Ärade mottagare av denna epost, du får detta svar för att du står omnämnd i ett skräpmail, sk spam, som Torbjörn Alander på Bizzflow Grouo skickade ut till mer 100.00 deltagare (enligt uppgift från IDG) i Sverige den 15:e juli. Jag är osäker på om jag har fått era epostadresser rätt (de var typiskt nog inte med i utskicket... men jag försöker nå så många av er som jag kan. (Kunde inte hitta [namn namns] adress och Robert Löfgrens är osäker.)

Ursäkta mig om jag är hård i min dom men... .. det här vad bland det dummaste jag (och uppenbarligen många med mig) varit med om. Skicka spam för att göra reklam för en antispam-organistation?

På grundval av den address jag fick utskicket sänt till så är jag säker på att Bizzgroup helt enkelt har köpt en av de otaliga epostregister som finns att köpa för den som vill göra obeställda massutskick, vilket i sig är en företelse som antispam.nu säger sig vilja bekämpa?

Jag tar för givet att ni inte var medvetna om vilka metoder Bizzgroup hade för avsikt att använda i sin maknadsföring och jag hoppas att ni samtliga allvarligt överväger att ta avstånd från Bizzgroup och inte väljer att ha med dem att göra i fortsättningen.

Ytterliggare faktorer som utmålar projektet som oseriöst:
- enligt uppgift på IDG är ni samtliga medgrundare på semester nu när utskicket gjordes, hur skall ni då kunna ta emot reaktioner och svara på frågor?
- Torbjörn hävdar att man vill väcka debatt och försvarar utskicket med att göra jämnförelser med om att Skåne skulle utsättas för en gasattack (terroristhandling, olycka?). Sådant anspelande på folks rädsla är en ligt min personliga åsikt en lågvattenmärke som kan hålla sig borta från Sverige.
- Torbjörn har valt att inte svara på frågor från åtminstonde en "community" på Internet (99mac.com), antingen vill han inte svara på annat håll än IDG eller så hade han inte förväntat sig så många svar, vilket som är illa.
- innehåll (priserna) har tagits bort från antispam.nu efter att man ifrågasatt om det inte är rätt dyr tjänst som utlovas (med tanke på att det redan idag finns motsvarande tjänster som är gratis (vilket i sig gör antispam.nu som projekt ännu märkligare)
- informationen som finns på antispam.nu är generellt sett väldigt sparsmakad, för sparsmakad (min personliga åsikt). Ingen information om tex hur man tänkte agera rent tekniskt, det räcker inte med att ha viljan.

Med soliga sommarhälsningar,

Khedron Wilk
------------
WILK DATA
Visättravägen 6
SE-141 50 Huddinge
+46 (0)70 2991600 (mobile)
+46 (0)8 55641060 (office)
+46 (0)8 55641408 (fax)

Det var kul så länge det varade eller hur det nu är man säger...

PS. Delat av epostaddresser ersatt med annat ord, för att inte omgående utsätta de nämnda för spam....

Jag fick också mail från dom och svarade men jag fick faktiskt svar från han Alander. Jag vet inte om det är dålig sed (förmodligen) att citera ur mail andra skickat till en men här är vad jag fick tillbaka:

start citat:
Hej Erik!

Självkart tar vi bort dig från vårt mail register, vi skickade till en funktion info@domän.se och vår avsikt var att skicka seriös information, skapa debatt, hitta folk som har synpunkter/förslag om bot mot problemet och för att hitta ett samarbete, ej att spamma. Vi har också tröttnat på spam och försöker nu att göra något åt problemet, men vi förstår din ståndpunkt och respekterar den.

Mvh
Torbjörn Alander
Initiativtagare till antispam & antivirus projektet Antispam.nu
World Trade Center
107 24 Stockholm
Tele: 08-459 9484
Fax: 08-459 9499
Mobil: 0733-701122
E-mail: torbjorn.alander@****.**
www.antispam.nu

-----Ursprungligt meddelande-----
********
Skickat: Tuesday, July 15, 2003 12:48 PM
Till: Torbjörn Alander
Ämne: Re: Har du också tröttnat på spam skräppost!?

Du försöker ta reda på om jag tröttnat på spam genom att spamma mig?

/Erik

slut citat.

Det känns mest som ett grej för att tjäna pengar.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-18 00:03

Kan man inte typ skicka deras adress till domhär fånarna med värmepumparna och vise versa
Då kan de ju terra varandra istället för vanligt folk...

  • Oregistrerad
  • 2003-07-18 02:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Kan man inte typ skicka deras adress till domhär fånarna med värmepumparna och vise versa
Då kan de ju terra varandra istället för vanligt folk...

Bra förslag!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-07-18 08:41

Blav faktiskt uppringd av en kollega till en av de som stod med som grundare till antispam.nu (grundaren i sig var som sagt på semester). Enligt uppringare så var väl dels inte grundarna medvetna om att BizzGroup tänkte välja att göra ett spam-utskick (surprise surprise!) och dels så hade han pratat med denne Torbjörn som lovat att det inte skulle upprepas.

(Snygg gest av det företaget, de både svarade artigt via epost och ringde upp, tänk om all företag gjorde så, jag vet att jag själv har missat sådant.)

Om jag förstår Computer Sweden rätt så hade man inte köpt något register (vilket jag har hävdat) utan helt enkelt skickat till info@ hos ett stort antal svenska domäner. Det var ju också en metod... :rolleyes:

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-07-18 09:20

Enligt prissättningen nedan skulle ett företag med 10 anställda betala 10*100 = 1000 kr, 11 anställda ger en kostnad på 11*10 = 110 kr, 100 anställda 100 *10 = 1000 kr och ett företag med 101 st anställda skulle betala 101*1=101 kr. Hur lågiskt är det på en skala?
Hur logisk är den prissättningen?

Citat:
  • 1-10 anställda/användare = 100:-/individ och år.

  • 11-100 anställda/användare = 10:-/individ och år.

  • 101-100.000 anställda/användare = 1:-/individ och år.

  • 100.001 och fler anställda/användare = 0,50:-/individ och år.

/arvid

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-07-18 10:48

Prisättningen känns ju riiiktigt genomtänkt.

Alltså, det kanske jag som är paranoid men jag grottade runt lite i PRV...

  • Bizzflow Group bildades så sent som i slutet av förra året

  • På hemsidan hänvisar man till World Trade Center inne i Stockholm men företagets officiella adress är i Älvsjö

  • företaget saknar en registrerad styrelse (har aldrig haft någon!)

  • företagets affärsidé är att sälja och marknadsföra medlemsföretagens tjänster ("ickekommersiella" antispam.nu någon?)

Jag driver inte AB så jag vet inte, det här kanske är helt normalt men det ser ju inte så seriöst ut för mig...

Ett AB måste ha en styrelse, som ska vara inrapporterad till PRV.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-07-18 11:06

Det var väl det jag trodde. Uppenbarligen vet inte grundaren av Bizzflow det. :rolleyes:

Det här börjar nu nästan bli roligt, jag vet att man inte skall sparka på folk som ligger ner men hela den här historien fascinerar mig. Desta mer man pillar, desto mer ogentligheter kommer fram...

I Bizzflow Groups fikarum för en månad sedan:

- Hörrni killar! Jag har en såjäkla bra reklamidé. Ni vet ju hur effektivt det är att skicka spam. Eller hur? Vi har ju klagat själva över all spam vi får...ändå köpte ju du den där grunkan som du fick reklam för via spam...Eller hur Janne?

- Nåväl, vi gör så här. Jag känner en kompis som kan programmera. Han får sätta ihop ett litet program som tar bort spam, då kan vi samtidigt sälja vårt eget antivirusprogram!

- Och för att sälja skräpet så startar vi en förening mot spam som skickar ut reklam för grejen!

- Du Leffe! Du känner ju lite folk. Kan du inte ringa och kolla med lite it-chefer om de inte är trötta på att få spam. De som svarar att de är det får stå med brevet så vi får lite högre trovärdighet.

- Och vi behöver inte ens lägga ned några pengar för att köpa ett register med epostadresser. Jag har kvar den där programvaran som lägger in alla topdomäner i en sql-db och gör om dem till en info@domänadress...

- Ha! Ingen kan ju anklaga en förening som jobbar mot spam för att skicka spam, eller hur?

- Tobbe du har ju ändå inget att göra så du får vara avsändare till brevet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-18 13:07

Om du tittar riktigt noga hos PRV så ser du att det finns ett styrelseärende under handläggning. Men jag håller med om att man normalt brukar registrera en styrelse när bolaget bildas...

/Nils

Citat:

Skrevs ursprungligen av Khedron
Prisättningen känns ju riiiktigt genomtänkt.

Alltså, det kanske jag som är paranoid men jag grottade runt lite i PRV...

  • Bizzflow Group bildades så sent som i slutet av förra året

  • På hemsidan hänvisar man till World Trade Center inne i Stockholm men företagets officiella adress är i Älvsjö

  • företaget saknar en registrerad styrelse (har aldrig haft någon!)

  • företagets affärsidé är att sälja och marknadsföra medlemsföretagens tjänster ("ickekommersiella" antispam.nu någon?)

Jag driver inte AB så jag vet inte, det här kanske är helt normalt men det ser ju inte så seriöst ut för mig...

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-07-19 20:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av arvid
Enligt prissättningen nedan skulle ett företag med 10 anställda betala 10*100 = 1000 kr, 11 anställda ger en kostnad på 11*10 = 110 kr, 100 anställda 100 *10 = 1000 kr och ett företag med 101 st anställda skulle betala 101*1=101 kr. Hur lågiskt är det på en skala?
Hur logisk är den prissättningen?

/arvid

Det kostar antagligen en summa upp till 10 anställda!

Nästa prisintervall adderas till det föregående:

11 anställda ger 1000+10=1010 kr.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Aftonbladet skriver om dem idag:

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,331883,00.html

/Ola

Tror inte de skrev om det i dag. Från artikeln: "Publicerad: 2003-07-16".

Tack Pelle, bra att du såg det. Jag läste bara datumet på röda "pinnen" och inte datumet för publicerad.

/Ola
P.S. Jag det här inlägget är helt meningslöst.

1
Bevaka tråden