Apple och Service. Ska man elda upp allt man äger?

Tråden skapades och har fått 243 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-05-11 12:37

Skickade detta mejlet till Apple idag efter att min dator gått sönder för 3:e gången.
Måste få ur mig mina aggressioner. Lite konstigt skrivet.. Vad ska man göra?
Är så trött på att Apple just nu så det finns inte..

Citat:

Hej.

Jag ringde supporten idag för andra gången denna veckan. Första gången ringde jag angående min DVD-läsare som gått sönder. ca. 1 månad efter att jag fått
min dator lagad för andra gången(grafikkortsfelet). Jag var aningen besviken och sur eftersom jag behöver min dator, jag studerar, min flickvän studerar.

Jag fick höra att det är möjligt att byta ut datorn om det visar sig att rengöringsskiva inte löser problemet. Jag provade allt han sa, inget fungerade.

Så jag ringde idag igen. Nu var det inte lika positivt längre med att få hela datorn utbytt. Jag får åka 20 mil igen till Göteborg tur och retur och lämna in datorn. Under två år har jag åkt 87 mil inräknat denna gången med mina appleprodukter.

Det hemska är att när jag pratade med eran supportperson så insåg jag att jag börjat hitta egna lösningar till problem som inte ska finnas. Jag skulle kolla upp mina serienummer och dylikt. Jag kan t ex. inte ta ur nätadaptern till min Macbook Pro när jag har extern skärm inkopplad till den, för du dör den direkt, så nu har jag alltid med adaptern med mig. Jag har också insett att datorn ibland inte vill ladda sig, då är det bara att dra ur och sätta i adaptern några gånger tills den lyser rött. Det var precis vad som hände mitt under samtalet.

Det slog mig att 17 500kr är rätt många anledningar till att det inte ska vara såhär.

Jag har ändå lagt 43 950 kr på appleprodukter de senaste två åren. På två år har mina appleprodukter totalt varit inne på service minst 2.5 månader.
Jag älskar OS X och vill använda det. Men jag vill ha respekt och förståelse. Kan det inte finnas lite servicemind?
Ni har ju redan lagt 22 000kr på reparationer av min nuvarande dator! (Det är vad jag hade fått betala för bytet av 2 moderkort iallafall)

Är det inte värt det att ha en applekund som faktiskt pratar gott om er inför alla sina PC-fanatiska vänner. Jag har fått ett flertal vänner att köpa mac.
Men om ni inte ens har förståelse för mig så känns det inte värt det.

Då lägger jag hellre pengarna på något annat. Där man inte går på "3 likadana fel."

Här är mina två senaste år:

Macbook Pro 17” W86xxxxxx (53404612xxxxxxx)

• Batteriet Expanderade sönder

• Luckans fjäder fungerade inte ordentligt, kunde inte ha den i knät. Då stängde den sig.

• Glömde koppla in webcam vid batterireparation, orkade inte lämna in den igen..

Macbook Pro 15” W8726xxxxxx

• Moderkortet sönder (grafikfel)

• Fick även byta ut underdelen av datorn då låset inte fungerade längre

• Glömde även skriva in mitt nya serienummer, men det var gjorde tydligen inget.

• Moderkortet sönder igen (grafikfel) Nu var det visst problematiskt att datorn inte hade något serienummer.

• Nu är DVD-läsaren trasig efter att försämrats gradvis, läser inte DVD-skivor, varken original eller backup

• Datorn beter sig konstigt angående adaptern. Laddar sig inte ibland. Fungerar inte utan adaptern i om man vill ha skärmen ikopplad.

Övriga macprodukter som gått sönder under dessa 2 år.

Iphone 2G

• Vibratorn slutade fungera efter 6 månader.

iPhone 3G (011775xxxxxx, sen, 0118120xxxxxx, Apple G1117xxxxx)

• Skärmen började lossna efter 3 månader, fick den inte utbytt första gången eftersom teknikern missade den 15 mm stora glipan.

• Andra gången jag skickade in den gick det bra.

Här kommer alla inlägg utav betydelse jag gjort i tråden fram till den 30:e Juni:

2009-06-16, 01:19

Citat:

Hej allihopa!

ska jag vara ärlig har jag inte orkat tänka på det här med datorn sedan mitt sista samtal. Mest pga. två anledningar, den första är att samtalet inte gav mig någoting och den andra anledningen är att jag behövt datorn fram tills idag pga. studier nu innan sommaren..

Angående samtalet fick jag prata md en ny person denna gången, en Caroline tror jag. Hon påstod att de inte hade någon som helst koll på konsumentköpelagen så sådant kunde jag inte diskutera med henne, då skulle jag kontakta legal department i Stockholm, lät mycket konstigt.

Sen ljög hon rakt upp och ner när jag sa att jag ville ha ersättning för alla resor jag gjort, tydligen hade dom i sitt avtal, som man "skriver på" när man köper datorn skrivit bort min rätt att begära ersättning för eventuella resekostnader vid reparation av datorn. Dum som jag var litade jag på hennes ord, men efteråt fick jag höra att enbart företag får avtala bort lagar, men inte när det gäller konsument - näringsidkare.

Men nu blir det väl att åka till Göteborg igen och lämna in datorn, så får vi se vad det tycker upp för fel.

Förövrigt upptod en jobbig situation igår, tack vare att min dvd-spelare är pajj fick tjejen igår införskaffa en ny extern hårddisk eftersom våran gamla håller på att ge sig. Hade jag haft dvd-spelaren hade man ju kunnat bränna ut det man behövde (jag litar inte på min interna disk på datorn heller). Segt att behöva lägga 800kr för något man egentligen inte behöver.

Undra hur den historien ska sluta, tjejen funderar på att köpa en Dell istället för Mac(!) nu när hon ska börja plugga 3D-grafiker i Skövde, just nu har jag inga argument att ge henne för att köpa en Mac istället. Just nu känns det som jag lätt hade lagt 17 000 kr på en Dell istället och köra Hackintosh.

Fyfan att man ens har tankarna mot en Dell. Helvete.

2009-05-19, 13:41

Citat:

Sådär. Nu har man pratat med Konsumentrådgivaren.
Jag fick rätt många bra tips till hur jag ska göra.

Hon sa att jag ska kräva ersättning för resorna från och
till Göteborg. Man får tydligen 18.5kr/mil, i mitt fall blir det
ca 1171 kr om jag behöver åka dit igen.(om vi bara räknar resorna
för denna datorn) Rätt mycket pengar.

Sen är det så att det som gäller är att det är 2 reparationsförsök av samma fel,
sen om samma fel uppstår igen får man häva köpet. Det visste jag redan.

Det som jag gillade att höra var att om det sker många olika fel, upp emot
5-6 fel så kan det tyckas rimligt att varan ska ersättas med en
ny alternativt att köpet hävs.

Går inte Apple med på att häva, alternativt ersätta varan, så tyckte
hon att jag skulle anmäla till ARN(Allmänna Reklamationsnämnden) så
får dom avgöra hur Apple bör göra.

Känns bra, dock är jag lite fundersam hur det fungerar eftersom datorn
inte varit inne på servicestället ännu, så felen "finns" ju inte än. Ska man lämna
in datorn, be dem på servicestället att ringa när de gjort en diagnos på
datorn så man kan ringa Apple och föra en diskussionen, eller
ska man ringa direkt?

Känns lite dumt att ringa när jag inte har bevis ifrån en opartiskt sida
för att det faktiskt är fel på DVD-läsaren och batteri/adaptern/eller vad det nu är.

2009-06-24, 07:33

Citat:

Uppdatering:

Nu är datorn inlämnad på Macforum i Göteborg med följande fellista:

- Dvd-läsarem trasig. Varken Läser eller bränner Dual- eller Double Layer skivor. Singe Layer krånglar också.

- Kan inte köra datorn utan batteri om extern skärm är ikopplad

- Stora problem med laddaren överlag, laddar inte ibland, dioderna på kontakten lyser aldrig

- Firewireingången glappar, nuddar du sladden får du det där meddelandet att du matat ut något på ett skadligt sätt.

- Tagenbordets bakgrundsbelysning är mysko, extremt känslig, Ljusen åker bergodalbana när du skriver.

2009-06-26, 16:35

Citat:

Uppdatering:

Efter att ha läst följesedeln förstod jag att ett missförstånd skett då det inte stod att jag bara ville få felen bekräftade. Så jag ringde dem.

Sjukt trevlig kille som svarade, han sa att efter att han läst igenom fellistan trodde det antagligen var moderkortet som krånglade. Det innebär 3 likadana fel för min del.

Schysst som han var erbjöd han att han kulle ringa Apple på måndag för min skull och försöka förklara för dom att det varit så mycket fel med datorn och att jag borde få datorn utbytt.

Eller rättare sagt, ska FÅ datorn utbytt då det är 3 likadana fel på samma vara.

Hur fungerar det med utbyte av dator? Har de ett lager med likadana eller kör de nyare varianter?
Jag och tjejen håller ju på med 3D-grafik. Intels 9400 grafikkort fungerar ju inte så bra till Maya..

Och de vill nog inte ge mig en dator för 20 000kr.

2009-06-29, 16:22

Citat:

uppdatering:

Sven ringde mig(ifrån Macforum), tyvärr vill dom inte byta ut datorn utan byter ut alla delar datorn i datorn som krånglar. Trots att det har varit tre moderkortsfel nu och ett fel på den optiska enheten,(Sven) har suttit i femtio minuter med kundtjänst som inget kunde göra. Det får bli till att ringa han som fattade beslutet imorgon.

Vad är det här för företag? jag orkar inte mer...

2009-06-30, 21:12

Citat:

Sådär, nu har jag kommit hem ifrån jobbet så nu ska jag dra det jag kommer ihåg av samtalet med Erika på Applestores "Costumer and Care".

Ursäkta om det är felstavat eller långa meningar, jag orkar tyvärr inte göra det bra just nu.. Är så jäkla trött på skiten.

När jag först ringer är det det gamla vanliga. Han som svarar måste läsa igenom hela ärendet innan han kan koppla vidare mig, tar ca 20 minuter inklusive kötid för att få prata med Erika på Costumer and Care.

Hon svarar och jag förklarar läget, pratar säkert själv i utan att hon säger något 5-10 minuter om konsumentköpelagen och om det där med tre 3 likadana fel. Och hur jag känner mig som den enda Applekunden som haft det såhär jobbigt, att alla andra får bättre service. Och undrade om det berode på att jag inte hade Apple Care. Hon kanske lägger in något ord här och där.

När vi pratat en stund säger hon "Tyvärr Pierre, vi tänker inte byta ut din dator då du inte upfyller kvalifikationerna för att få en dator utbytt. Men vi tänker reparera den utan extra kostnad åt dig"

Då blir jag givetvis fundersam och frågar varför jag inte uppfyller kvalifikationerna för utbyte då jag vet att 3 stora likadana fel SKA resultera i utbyte av vara alternativt häva köpet.

Hon säger att Apple tolkar lagen så att 3 Likadana fel, sen om det skulle bli en fjärde reparation så byter man ut datorn.

Då ställer jag frågan varför Ehab sa till mig innan jag lämnade in datorn och vi inte visste att det var moderkortet som var trasigt att om jag skulle få tre likadana fel så skulle dom byta ut datorn.

Nu säger dom samma sak fast att det ska vara 4 stora reparationer. Så jag kunde lika gärna ha lämnat in datorn, struntat i att säga att dvd-spelaren krånglar och sen lämna in den igen? Då skulle det väl vara 5 stora reparationer istället...

Under ett tillfälle nämner jag även att jag vill prata med Ehab istället då det var han som lovade mig att om det skulle uppstå ett stort fel till (detta var alltså innan vi visste att moderkortet också var trasigt) att jag skulle få datorn utbytt. Då säger Erika att han inte verkar vara tillgänglig, sen dröjer det 30 sekunder, sen så visar det sig att han var det och istället för att koppla mig till honom "frågar" hon honom eftersom han satt bredvid henne vad han skulle göra, han sa att han också skulle reparera datorn istället för att byta ut den. Tack för det, härligt att dom ljuger för en.

Sen sa jag att jag ville prata med Erikas chef eftersom jag inte kände mig nöjd med utgången. Då säger hon till mig att det var hennes chef som bestämde att datorn inte skulle bytas ut och därför var det ingen idé för mig att prata med dem men att jag fick om jag ville, och det ville jag.

Då visade det sig att dom inte var på jobbet ännu utan att jag skulle ringa vid 2. Då jobbade jag så det gick inte.

Samtalet slutade med att hon sa samma sak som hon först sa, att hon så väldigt gärna ville kunna hjälpa mig men att jag inte uppfyllde kriterierna. Så ville jag få datorn utbytt så var jag tvungen att gå via Apple Legal Department.

Då frågade jag om hon kunde koppla mig dit, men det kunde hon inte. Då undrade jag varför. Då sa hon att jag måste gå via advokat(!) eller konsumentrådgivare. Då undrade jag varför det är så, varför apple är det enda företaget i Sverige där man inte kan, som konsument kontakta någon som kan diskutera garantiärenden efter 1 år med? Hon hade inget direkt svar.

Då frågade jag hur min konsumentrådgivare ska kunna kontakta Apple för att reklamera min dator. Det visste hon inte heller. Hon sa det att Advokater och Konsumentrådgivare vet vilka kanaler man ska gå via.

Här skrattade hag uppriktigt sagt i luren. Det var det dummaste jag hört. Så efter detta orkade jag inte mer. Jag sa det att varför hålla på såhär när du vet att går jag via ARN så kommer jag få datorn utbytt eftersom det är 3 likadana fel på datorn och 6 st olika fel varav 4 st är riktigt stora.

Jag sa det att är det inte smartare att nu i denna stund ta de valet att göra något som är "good "will" istället för att krångla och att alla på 99.se kan se vad ni håller på med.

Jag sa även det att varför ska jag någonsin i framtiden köpa Mac eller prata gott om macdatorer när jag varit med om en sånhär extremt dålig service. Samma svar igen, hon förstod mig men kunde inget göra.

Då sa jag det då får jag väl gå via arn eller min konsutmentrådgivare. Och sen la vi på.

Det är så mycket mer som jag skulle kunna skriva, så mycket undanflykter och faktiskt indirekt lögner men jag kommer inte ihåg allt. Jag önskar att jag hade en mobil med inspelningsmöjligheter.

Senast redigerat 2009-06-30 21:53
  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-11 12:58

Du verkar ha haft rätt mycket otur. Eller så har kvaliteten gått ner otroligt på sistone. Vad gäller DVD spelaren inte fungerar riktigt så verkar det hjälpa att blåsa den rent med tryckluft på burk. Gjorde det själv för någon vecka sen på min Macbook Pro och nu fungerar det att bränna DVD skivor igen.

Du kommer nog inte att få svar. Kanske ett automatiserat svar som gör att man blir ännu mer förbannad.

//Rob

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-05-11 12:59

Du har så rätt.

Citat:

"Bästa kund!

Tack för att du har kontaktat Apple Online Store.

Din fråga kommer att besvaras inom 2 arbetsdagar.

Kontrollera att det e-postmeddelande som du skickade till oss innehöll följande uppgifter:

* ett webbeställningsnummer (Wxxxxx), om frågan gäller ett köp hos Apple Online Store

* ett referensnummer, om din fråga handlar om en rabattkampanj.

Om ditt meddelande inte innehöll dessa uppgifter, ber vi dig ändra meddelandet och skicka det igen.

Message Subject: 2 år av konstanta fel, var är servicemind?
Follow-Up: 73881854

Om du har andra frågor, använder du de kontaktuppgifter som finns på webbplatsen ”Kontakta Apple” på adressen <http://www.apple.com/se/contact>

Många frågor om köpta produkter besvaras på Apple Online Stores webbplats för kundservice på adressen <http://store.apple.com/se/help>

Med vänlig hälsning

Apple Online Store
"

• Medlem
  • Kungälv
  • 2009-05-11 13:51

Gamla Macar krånglar mindre. De är visserligen inte lika snabba, men de går aldrig sönder.

Om jag hade en bärbar Mac så skulle jag undvika att använda den inbyggda DVD:n. De är helt enkelt för klena. Nä, tacka vet jag stationära burkar där man snabbt och enkelt kan byta DVD-brännare själv.

• Avstängd
  • International user
  • 2009-05-11 14:16

Skicka en kopia på mailet till Oscar Bjers...

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-05-11 14:37
Ursprungligen av Mattias L:

Skicka en kopia på mailet till Oscar Bjers...

Vad har han för mejl?

• Avstängd
  • International user
  • 2009-05-11 14:48

Är det inte förnamn.efternam@apple.com? Gör en sökning här på forumet, jag vet att det varit uppe förut.

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-05-11 14:50

Hm, hittar ingen länk, men jag får prova att skicka till namn.efternamn@apple.com som, du sa.

Senast redigerat 2009-05-11 15:03
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-11 17:16

Jag har exakt samma erfarenhet, har bland annat bloggat om det här och även startat trådar om det här på 99.se.

Jag köpte en ny unibody MBP 17" för 30kkr - nätverkskortet var dött vid leverans och det tog en månad (!!!) att fixa.
Min Macbook Air (1 gen) drabbades såklart av gångjärnsfelet (fixat nu - till salu med ny skärm, se annons här på 99.se) vilket Apple till en början vägrade att fixa. Den hade varit såld för två månader sen om de inte jävlats så mycket med mig.

Utdrag ur blogginlägget:

Ursprungligen av jag:

Jag räknade ut häromdagen att jag har lagt nästan 90 000 spänn på appleprodukter de senaste fem åren. Tre bärbara pro-macar, fyra iPods, en iPhone och mängder av tillbehör som trådlösa basstationer, fjärrkontroller, extra strömadapters och så vidare. Min Powerbook 12″ har jag kvar, och den är fortfarande fantastisk, men den har dödat tre hårddiskar, och för ett år sen gav superdriven upp och en skiva fastnade i den vilket är ett vanligt problem. Min iPod Photo har fått batteriet utbytt, men hårddisken är stendöd. Min Airport Express får värmeslag då och då och dagen efter jag köpte min iPhone 3G gick jag tillbaka med den (iPhonen) och klagade på att switchen för ljudlöst läge var konstig och att jag ville byta telefon för att den garanterat skulle gå sönder rätt snart. Svaret var att de måste skicka iväg den på felsökning trots att den uppenbarligen var dålig redan ur kartongen, och det accepterade jag inte. Idag har knappen gått av (!) och jag har fortfarande inte möjlighet att vara utan telefonen i flera veckor.

Sammanfattning:
Powerbook G4 12″: Har havererat tre gånger, fungerar nu men med trasig superdrive
Macbook Air: Trasiga gångjärn, på verkstad just nu. Apple vill inte ta ansvar så hoppet står till garanti på föregående reparation. (uppdatering: lagad)
Macbook Pro 17″ unibody: WLAN fungerade inte vid leverans, på verkstad sedan en vecka.. “felsökning”. (uppdatering: lagad, tog totalt fyra veckor)
iPod 4G 20GB: Såld, vet inte om den lever idag.
iPod Photo 60GB: Batteriet utbytt på goodwill från DS Store. Hårddisken död.
iPod Classic 80GB: Fungerar felfritt.
iPhone 3G 8GB: Switchen för att byta till tyst läge var felande vid leverans, och har nu ramlat bort helt.

Sju dyra produkter varav endast en är felfri. Min första iPod fungerade visserligen bra tills jag sålde den, men den lever knappast idag. För att vara snäll kan vi väl säga att det är två av sju som har fungerat som de ska då.

Så vad kommer ur detta? Jo, trots att jag älskar Mac OS X och fortfarande anser det vara det bästa operativsystemet kan jag omöjligt rekommendera någon att köpa Appleprodukter. Trist men sant, kvaliteten är helt enkelt kass.

Läs resten av inlägget på min blogg.

Så jag är också rätt trött på Apples kvalitetskontroll.

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-05-11 16:59

ursch, dom kommer aldrig ersätta datorn. jag kommer sitta om 1.5 år med trasigt grafikkort igen och ångra bittert att jag inte stod på mig själv. Skit.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-11 17:19
Ursprungligen av pierrer:

ursch, dom kommer aldrig ersätta datorn. jag kommer sitta om 1.5 år med trasigt grafikkort igen och ångra bittert att jag inte stod på mig själv. Skit.

Stå på dig, läs igenom Apples villkor och citera valda delar vid samtalet. Kräv att få ärendet eskalerat till en högre supportnivå. Läs på om Konsumentköplagen. Prata med kommunens konsumentvägledare.

Stå på dig! Låt de inte komma undan med sån här skit.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-12 11:26
Ursprungligen av jonasn:

Stå på dig, läs igenom Apples villkor och citera valda delar vid samtalet. Kräv att få ärendet eskalerat till en högre supportnivå. Läs på om Konsumentköplagen. Prata med kommunens konsumentvägledare.

Stå på dig! Låt de inte komma undan med sån här skit.

Lite saker jag upplevt av Apple's support.

Köpte en iPod Mini till brodern som hade knäckt skärm vid leverans (och hjulspår över paketet). Grinade över att han inte fick den till sin födelsedag - de fixar ny iPod under en vecka (med gravyr) och slänger på ett par hörlurar med fjärr som plåster på såren.

Mitt trådlösa Alutgb korkade ihop (förmodligen på att ett batteri inuti läckt) - hämtades med UPS och fick nytt någon dag eller två senare. Mkt smidigt.

Det är fel som jag kan sträcka mig till att säga inte enbart beror på Apple. Utöver det har jag haft problem med min iSight till en äldre macbook (samt gulnad plast) vilket fixades utan klagomål snabbt av dem.

Min poäng är att jag tror väldigt mycket beror på hur kontakten med supporten är, det är segt att så är fallet men min erfarenhet av Apple och andra (har bl.a. fått ett par sprillans nya Dr Martens i utbyte mot ett par gamla (1-2år?) trasiga utan kvitto efter argumentation med en butiksförsäljare) är att står man på sig, är saklig och lugn så brukar det sluta över förväntan.

När det gäller just Apple (och Telia) vill jag minnas att det finns en praxis för supporten som säger att har något gått sönder 3 gånger kan man få ut något nytt istället. Det skall man givetvis inte använda som argument till försäljaren men ändå leda samtalet dit. Nämnde jag att jag fick tillbaks pengarna på en gammal m600i vars firmware krånglade strax under ett års användning?

Ursprungligen av d99gnu:

...

Min poäng är att jag tror väldigt mycket beror på hur kontakten med supporten är, det är segt att så är fallet men min erfarenhet av Apple och andra (har bl.a. fått ett par sprillans nya Dr Martens i utbyte mot ett par gamla (1-2år?) trasiga utan kvitto efter argumentation med en butiksförsäljare) är att står man på sig, är saklig och lugn så brukar det sluta över förväntan.

När det gäller just Apple (och Telia) vill jag minnas att det finns en praxis för supporten som säger att har något gått sönder 3 gånger kan man få ut något nytt istället. Det skall man givetvis inte använda som argument till försäljaren men ändå leda samtalet dit. Nämnde jag att jag fick tillbaks pengarna på en gammal m600i vars firmware krånglade strax under ett års användning?

Bra inlägg. Jag håller definitivt med dig. En dag kom det in en tjej och sa att hennes iPodlurar (kommer inte ihåg märke) var sönder. Hon visade kvitto och jag konstaterade att hon hade rätt. Jag frågade om hon ville ha nya eller tillgodokvitto. Hon svarade att hon ville ha pengarna tillbaka. Jag sade då att alternativen var ny produkt eller tillgodokvitto. Men då sade hon, som om hon ville sätta mig på pottan, att jag antingen kunde ge henne pengarna nu, eller så skulle hon ha sönder lurarna två gånger till, för tredje gången gillt kunde hon kräva tillbaks pengarna.

Vad väntade hon sig för bemötande efter det?

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-05-12 11:43
Ursprungligen av d99gnu:

Lite saker jag upplevt av Apple's support.

...

Har du några tips hur man kan vara? Jag är en person som kan vara väldigt besviken och arg men ändå vara sådär trevlig och ge upp direkt. Jag har svårt att vara bestämd emot support eftersom jag tänker att det är ju faktiskt inte killen/tjejen i telefonen som är anledningen till felet.

Det är nu jag önskade att jag var 17 år och hade en såndär grym farsa som alltid får rätt tillslut.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-11 17:22

Apple är ju lite egna, och det kan slå bakut.. men när man har tipsat andra tillverkare om att deras dåliga service diskuteras på forum likt detta har de ofta insett hur dålig PR de får av det, och då har det löst sig jäkligt fort.

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-05-11 17:30

Schysst info, ska läsa igenom ditt inlägg lite senare. Och så ska jag ringa dom igen imorgon.

För om jag måste lämna in datorn igen kan jag inte göra det förens i juni då jag verkligen behöver datorn nu i Studierna. Minst inte tjejen. Det är segt..

• Medlem
  • Järfälla
  • 2009-05-11 23:25

Kan man gissa att apple lider av växtvärk. Det brukar sluta med att de inte växer mer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-12 00:19
Ursprungligen av pme:

Kan man gissa att apple lider av växtvärk. Det brukar sluta med att de inte växer mer.

Det kan man gissa, men det är inte säkert att det stämmer

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-12 00:21

Säg att datorn inte funkar som avsett, om dom bråkar är det bara ta fram storsläggan och via nån jurist häva köpet och begära pengarna tillbaka. Köp sen en ny burk i butik, och säg åt dom att om den krånglar så är det deras problem, i alla fall de första månaderna.

Det brukar jag göra, och det funkar

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-05-12 01:39

Jag tänkte att min ilska skulle avta under kvällen. Men desto längre tid det tar utan ett svar ifrån Oscar eller Kundservice blir jag bara mer och mer arg.

Just nu känns Apple som en skitsnygg bil som går skitsnabbt, perfekt väghållning och är säker. Men måste in på reparation 2 gånger om året. Och man får alltid höra att man gjort något fel.

Jag vill inte vara den där coola killen med coolaste bilen. Jag vill ha en bil som jag kan åka fram och tillbaka till jobbet med och vara säker på att den fungerar.

Mina liknelser blir såhär kl 2 på natten.

Usch! Jag har förmodligen haft tur, eller så har ni haft otur. Jag har en MacBook på snart 2 år vars enda problem har varit att topcaset spruckit. Det är ju dock (tyvärr) ett väldigt vanligt problem och åtgärdades på en timme av Janssondata i HBG. Dessutom är det en glipa mellan metallisten och plastskalet på min iPhone 3G, men den ska ersättas har Telia lovat mig. Ska lämna in den idag.

Annars har allt funkat hur bra som helst.

- iPhone 3G: Glipa mellan metallist och skalet, annars perfekt.
- MacBook (late 2007): Spricka i topcaset, annars perfekt (jättenöjd med batteriet till exempel).
- PowerMac G5 (late 2005): Spinner på som en mysig katt. Inga problem alls.
- Cinema Display 20" Alu: Funkar toppen. Alla pixlar intakta och superbra i övrigt.
- AirPort Extreme: Enda problemen jag upplevt har härört från Com hem...
- AirPort Express (2 st): Funkat toppen hela tiden, bortsett från när firmwaren blev uppfuckad i samband med iTunes 8 och AirTunes plötsligt inte fungerade. Men ni är allt frid och fröjd.
- iPod Nano G1: Alles gut. Flickvännens iPod som hon köpte under våren 2006. Den funkar hur bra som helst fortfarande.
- iPod Nano G2: Min som jag köpte sommaren 2006. Funkar även den jättebra fortfarande, även om den numera ligger och pryder en byrålåda

Men något tänkvärt är att innan jag började köpa Apple-produkter gick allting sönder. Min stereo slocknade snabbt, fick köpa ny. Alla datorer jag haft genom åren har varit tveksamma och det var alltid något som inte funkade. Senaste PC:n tillexempel, en HP nånting nånting X.x, Skärmen ar fin, datorn var snabb men tillbehören man fick med funkade inte oavsett vilken firmware jag laddade ner. Fjärrkontrollen till mediacentret till exempel. Om den hade funkat så hade jag kunnat göra allt med den, men nä nä. Sen slocknade moderkortet, precis som i datorn jag hade innan. Och sen slocknade grafikkortet 3 (!!!) gånger på 2 år. Turligt nog var det hem-pc som vi leasade så hårdvarureparationerna var gratis. Men usch vad mycket fel de hade. Då känns ett sprucket topcase (macbook) och en glipa i min iPhone som åtgärdas som ingenting.

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-05-12 10:31
Ursprungligen av henkebarn:

Usch! Jag har förmodligen haft tur...

Allit kul att några hart tur. Men vi får hoppas att jag haft otur helt enkelt och att det inte handlar om att folk har tur som får fungerande datorer och iPods/iPhones. Det hade varit väldigt tråkigt.

Kan glatt meddela att min DVI-TV adapter gick sönder igår. Jätteroligt! Har blivit glapp i kabeln.

Så nu är det 44 100 kr istället.

• Oregistrerad
  • 2009-05-12 09:56

iPhone 2G är den appleprodukt som fungerat bäst för mig (frånsett stenålders macar som i princip tuffar på vad man än gör med dem). MacBookarna jag haft har spruckit i plasten, haft fläktar vars lager går sönder med resultatet att de låter som en gatuborr och batterier som helt plötsligt dör från att ha fungerat kanon (alltså ingen gradvis försämring utan pang bom stendött). Känns lite som en skröna att kvalitén på appleprodukter skulle vara vida överlägsen konkurrerande produkter tycker jag. Visst finns det skräp som går sönder direkt men mitt intryck är att exempelvis IBM/Lenovo T-serien är byggda av bättre kvalité än MacBook (unibodyn exkluderad för den har jag inte haft förmånen att använda).

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-12 13:17

Hmm. Det beror ju lite på vad du vill åstadkomma, du listade en rad saker som varit fel och det är ju svårt att göra något åt de saker som ligger i det förflutna...

Jag tycker du kan ifrågasätta de workarounds du har som slutgiltiga lösningar - men samtidigt får du ju fråga dig är det värt att lämna in datorn på service om du bor 20 mil bort? Men gör det till enskilda ärenden eller ge iaf en möjlighet för supporten att komma med en lösning. Att säga "er kvalité är dålig" ger dem ingen riktig möjlighet att ändra din uppfattning.

Ang datorn du vill byta så är det lätt i efterhand men efter någon rekommenderat en lösning eller liknande be om deras namn samt att de antecknar ärendet. Gör det hela enklare om det blir en nästa gång - får man prata med samma stackars supporttekniker gång efter gång brukar de ge med sig av medkänsla snabbare än om du får en ny person varje gång.

Sen är det ofta bra att vara påläst (vilka villkor gäller osv) samt att nämna keywords som brandfarlig, "jag är inte nöjd", "vad kan ni erbjuda för kompensation" och liknande. När du är bestämd var det utan att vara otrevlig, begär du något men inte får det får du be om prata med högre chef eller be dem verifera med kollega. I ditt specifika fall skulle jag nog satsa på lite proaktivitet (tror inte du får helt ny dator förrän 3:e gången som sagt) och se till att dra ur dem löften i form av "går något sönder en gång till då vill jag ha en helt ny dator". Sen om den går som en klocka är det ju finfint, om inte har du namn och redan tagit en diskussion om utbyte...

Lycka till!

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-05-12 13:32

Hur funkar det egentligen att häva köpet / få nytt exemplar när det gäller en riktigt gammal produkt? Är det ett års gräns för vanlig garanti och sedan tre år för datorer med Applecare eller vad talar vi om?

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-05-12 18:36

Sådär, nu har man fått svar ifrån Apple iallafall. Låter ju hyffsat bra. Ska ringa om en stund.
Nu ska jag stå på mig för en gångs skull..

Citat:

Hej Pierre,

Du har kontaktat fel avdelning.
Vänligen ring tekniskt support via telefon 0771199519 och be att få tala med en högre avdelning eller kundtjänst för Apple Care om du inte är nöjd. Du borde få tala med någon som sitter i position att göra något för dig.

Med vänliga hälsningar
Apple Store support team

Senast redigerat 2009-05-12 20:11
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-05-13 12:32

Statusuppdatering:

Ringde kundtjänsten idag. Gick inget bra.

Tydligen gäller inte 3 likadana fel eller 4 olika fel mig.

Att dvd-läsaren är trasig, låset är trasigt till skärmen och att man inte kan ha skärm ikopplad utan adapter räknas som små fel gör mig förbannad.
Vissrt, jag kan förstå att låset inte räknas så mycket. Men en översyn ger mig smaken av mina fel minst borde gälla 4 fel praxisen..

Stora Fel
• Logikkort ytbytt (Grafikfel)
• Logikkort utbytt igen (grafikfel)

Små fel som inte räknas in i (4 fel praxisen)
• Bottendelen av datorn utbytt (låset fungerade inte)
• Dvd-läsaren trasig
• Nu fungerar inte laddaren/batteriet som det ska

Tjoho, jag skulle få ett softcase som kompensation.

Känns verkligen värt det när han inte ens kunde lova mig att
jag skulle få datorn utbytt om jag får fler fel.

Just nu känner jag att jag ALDRIG mer kommer köpa något ifrån Apple.

Konsumentverket nästa.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-13 13:14
Ursprungligen av pierrer:

Statusuppdatering:

Ringde kundtjänsten idag. Gick inget bra.

Tydligen gäller inte 3 likadana fel eller 4 olika fel mig.

Att dvd-läsaren är trasig, låset är trasigt till skärmen och att man inte kan ha skärm ikopplad utan adapter räknas som små fel gör mig förbannad.
Vissrt, jag kan förstå att låset inte räknas så mycket. Men en översyn ger mig smaken av mina fel minst borde gälla 4 fel praxisen..

Stora Fel
• Logikkort ytbytt (Grafikfel)
• Logikkort utbytt igen (grafikfel)

Små fel som inte räknas in i (4 fel praxisen)
• Bottendelen av datorn utbytt (låset fungerade inte)
• Dvd-läsaren trasig
• Nu fungerar inte laddaren/batteriet som det ska

Tjoho, jag skulle få ett softcase som kompensation.

Känns verkligen värt det när han inte ens kunde lova mig att
jag skulle få datorn utbytt om jag får fler fel.

Just nu känner jag att jag ALDRIG mer kommer köpa något ifrån Apple.

Konsumentverket nästa.

Accepterade du hans förslag? Eller avböjde du och sade att du inte var nöjd samt ville gå vidare med ärendet?

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-05-13 13:22
Ursprungligen av d99gnu:

Accepterade du hans förslag? Eller avböjde du och sade att du inte var nöjd samt ville gå vidare med ärendet?

Jag sa att jag skulle kontakta Konsumentverket och höra av mig igen. Sa varken eller tror jag. Han märkte nog att jag inte var nöjd.

Jo, jag sa faktiskt att jag skulle kontakta konsumentombudsmannen i kommunen innan jag gör något mer.

Vad säger KO?

Bevaka tråden