Finns det någon Appletekniker i Linköping?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns ingenstans att lämna in sin dator här för ett hårddiskbyte. Ringde apple och de sa till mig att jag inte får byta hårddisken själv för då ryker min Apple Care.

Jag har en Macbook Pro 2.2Ghz Mid/late 2007. Jag har kollat på ifixit.com och det verkar inte vara allt för krångligt. Men som sagt, ryker min AC så är det inte värt.

Finns det någon som är eller känner någon som har papper på att de får göra ett sådant jobb? Isf kan jag tänka mig lämna min dator till den personen. Mot betalning så klart. Närmaste serviceställe som jag vet är DS-store. Och kan jag undvika att åka t&r till Norrköping är jag glad.

• Oregistrerad
  • 2009-05-09 19:20

Nej det är tyvärr Norrköping som gäller

Hej, ring upp apple igen och prata med en servicetekniker inte försäljare då den information jag fått är att om du skadar datorn i och med hårddiskbyte DÅ ryker garantin men om du gör det utan att skada datorn är det ok. Finns mycket konstiga uppfattningar om detta. Apples garanti gäller inte den nya disken. Det är ju självklart att så är fallet då den inte är såld av apple. Bäst att prata med en service tekniker som VERKLIGEN vet detta och inte tror sig veta.

Ur post:

"OK, guys I took it upon myself to go "above" the infomration I've been given and speak to a Systems Engineer. Because honestly saying what you can and can't do without know 100% likely wasn't wise.

The SE did confirm to me that you CAN upgrade the hard drive and the RAM on all MacBooks, MacBook Pros, Minis, and Mac Pros. However like previously doing so your self the new item, any issues with that item, and any damage caused during the installation of that item would not be covered. But it does NOT void your warranty."

http://www.dslreports.com/forum/r22338536-

Senast redigerat 2009-05-10 19:20

Ett PM till Ragnemalm bör kunna ge svar på frågan.

/Magnus

Det där har jag också läst när jag sökt på nätet. Jag får ringa igen imorgon och be att få prata med en servicetekniker. Ska kanske skriva ett PM till Ragnemalm också.

Ursprungligen av pepparkaka:

Hej, ring upp apple igen och prata med en servicetekniker inte försäljare då den information jag fått är att om du skadar datorn i och med hårddiskbyte DÅ ryker garantin men om du gör det utan att skada datorn är det ok. Finns mycket konstiga uppfattningar om detta. Apples garanti gäller inte den nya disken. Det är ju självklart att så är fallet då den inte är såld av apple. Bäst att prata med en service tekniker som VERKLIGEN vet detta och inte tror sig veta.

Ur post:

"OK, guys I took it upon myself to go "above" the infomration I've been given and speak to a Systems Engineer. Because honestly saying what you can and can't do without know 100% likely wasn't wise.

The SE did confirm to me that you CAN upgrade the hard drive and the RAM on all MacBooks, MacBook Pros, Minis, and Mac Pros. However like previously doing so your self the new item, any issues with that item, and any damage caused during the installation of that item would not be covered. But it does NOT void your warranty."

http://www.dslreports.com/forum/r22338536-

• Medlem
  • Kungälv
  • 2009-05-10 22:16

Om nu något skulle gå snett så är det väl bara att montera ur den nya hårddisken.
Vem kan upptäcka det?

Jag tecknar aldrig AC för det är ju bara ett sätt att bakbinda sig själv och slänga ut pengar i onödan.

Nja, byte av moderkort och skärm etc är rätt dyrt varför applecare är bra på bärbara.

Ursprungligen av pepparkaka:

Nja, byte av moderkort och skärm etc är rätt dyrt varför applecare är bra på bärbara.

Det är en relativt förmånlig och skön säkerhet att ha oavsett vilken maskin man har och så får man TechTool Deluxe också. Bara den är värd cirka 600 kronor och går använda till andra Macar också.

Nu har jag pratat med DS i Norrköping, de var inte så dyra som det stått i andra trådar vad de tar i Sthlm bla, 495 kr inkl moms tar de för bytet. Och då ingår iofs ingen överföring av data, det fixar jag själv.

Jag har redan köpt en verktygssats på Clas Ohlson, som jag får lämna tillbaka och jag skulle också behövt ett plastverktyg sk "Spudger". Det finns att köpa på Elfa för lite mer än 250 kr för en sats på fem stycken. Så då var det ju inget svårt val. Slippa pilla själv och få det ordentligt gjort.
Det blir till Norrköping imorgon!!

• Avstängd
  • International user
  • 2009-05-11 11:08

Kort sidoinlägg: Jag bytte intern disk på en MacBook Pro (2006) hos en auktoreiserad ÅF för ca 500:- (tror jag) det gick snabbt och smidigt, men efter ett tag så störde jag mig på att den nya disken gjorde att datorn "brummade" mer än förr.

Så jag bestämde mig för att byta ytterligare en gång till en långsammare disk, då bestämde jag mig för att göra det själv. Det var inga problem, med rätt guide och verktyg gick det smidigt.

Men jag upptäckte när jag kollade att ÅF-tekninkern hade slarvat lite och inte satt bygeln som håller fast disken på rätt sätt vilket gjorde att datorn lät mer.

Efter ett tag blev jag less på den långsamma disken och bestämde mig för att byta tillbaka till den snabbare disken och gjorde detta extra noggrant. Nu låter inte datorn alls!

Sensmoral, det är inte alltid det blir bättre bara för att någon som utför arbetet är auktoriserad av Apple. Hade gärna sparat pengarna om jag vågat byta själv från början.

1
Bevaka tråden