Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vaults vs Time Machine m m - Backup-strategi

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min pappas fru har en iMac. Den har 250Gb hårddisk som nu är full, mest med ett Aperture-bibliotek om 200Gb.

Hon har en extern hårddisk (USB 2.0 1TB) där hon kör backup med Time Machine och har också ett par vaults från Aperture på den.

Jag tänker så här:
0. Grunden är att använda Time Machine för automatiserad back up.
1. Köp en extern HD till (=HD 2), och lägg över Aperture-biblioteket dit.
2. Ta bort "vaultarna" på den första HD:n, HD 1.

Och nu till 10.000-kronorsfrågan: Kan Time Machine backa up också HD 2 till HD 1?

Och: Vad skall vi köpa för HD? FireWire? Hastighet? Den skall alltså innehålla aperture-biblioteket.

/Magnus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-08 08:51

Ja, TM kan backa upp externa hårddiskar. Du måste naturligtvis skaffa en tillräckligt stor disk för TM så den räcker för allt som ska backas upp.

Angående TM-backup av Aperture så har jag läst konstiga saker saker på nätet (kompatibilitetsproblem). Använder inte Aperture själv så jag vet inte vad det handlar om.
http://support.apple.com/kb/TS1228

För Aperture röstar jag nog på att använda Vault istället för Time Machine.

"Vaults provide automated backup of all master files stored inside your Aperture library."

Nu är läget så här:
På den första HD:n (1TB) finns ett Aperture-bibliotek om ca 400Gb och ett Vault om ca 300GB.

Sedan finns det en andra HD (500GB) som används för Time Machine.

Det betyder att den disk som skal backas upp är större än den som skall innehålla backupen...

Nu behövs det andra tag, Aperture-biblioteket bara växer.

Är det dags för en NAS?

Finns det nätbaserad backup som kan funka för dessa mängder?

Just nu står datorn och de två hårddiskarna bredvid varandra på samma skrivbord, det är ju inte heller optimalt.

Hur backar man alltså upp så stora mängder?

/Magnus

1
Bevaka tråden