Hejsan!

Jag skulle med stor glädje läsa om era erfarenheter om att ta tjänstledigt till förmån för egen verksamhet.

Jag har länge velat säga upp mig från mitt hotelljobb och pyssla med det jag är bäst på; musik, webbproduktion med mera. Jag har startat mitt företag och tänkte sluta på hotellet till hösten, då flickvännens nya termin på högskolan börjar. Men så vill jag spela lite säkert, så jag tänkte på tjänstledighet. Jag menar, skulle det inte funka med företaget kan det vara gött att kunna gå tillbaka till sitt gamla jobb efter 6 månader.

Så frågan är, är det fortfarande lagstadgat att ens arbetsgivare måste godkänna tjänstledighet till förmån för egen verksamhet, så länge den inte kan vara en konkurrent och man meddelar minst 3 månader i förväg?

Sen undrar jag också om någon av er har tagit några starta eget-bidrag eller om ni har några andra tips på hur man kan in några extraslantar ifall verksamheten skulle vara trögstartad?
Jag kommer extraknäcka hos en Apple Premium Reseller och säkert en del som bartender också, men jag vill ju lägga så mycket tid som möjligt på min egen verksamhet

EDIT:

Okej, jag kom faktiskt över svaret på fråga 1 själv: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1997:1293&rm=1997&bet=1997:1293

Så ja, jag kan kräva tjänstledigt i sex månader så länge jag inte konkurrerar med min arbetsgivare. Sweet!

Nu önskar jag bara ha lite feedback på resten

Senast redigerat 2009-05-07 09:07