Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips inför domänregistrering?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle behöva hjälp skall regga en se domän, det finns ju ett antal olika att välja på vilken är bäst? pris?. Sen så skulle jag vilja använda iweb och köra mot den domänen. Men jag har noll koll på hur jag skall lösa det och naturlitvis är det bråttom?
Mvh/ Thomas

  • Medlem
  • 2009-05-06 20:41

Om du skriver en rubrik som beskriver frågan är det troligare att du får svar. Ändrar från "Domän".

Sedan ska du ställa frågor om hur du använder iWeb i en separat tråd, därför bryter jag ut den frågan.
http://www.99.se/iweb/264220-hur-goer-med-iweb-mot-ett-hotell.html

Admin

Ursprungligen av Baron:

Om du skriver en rubrik som beskriver frågan är det troligare att du får svar. Ändrar från "Domän".

Sedan ska du ställa frågor om hur du använder iWeb i en separat tråd, därför bryter jag ut den frågan.
http://www.99.se/iweb/264220-hur-goer-med-iweb-mot-ett-hotell.html

Admin

Tack för hjälpen

Jag har använt loopia, funkar finfint. www.loopia.se

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-06 21:17

Sök runt lite efter registraturer... (firmor som kan hjälpa dig att registrera) och peka ut domännamnet senare till eget lir och hantering av dom egna tjänsterna. Det finns ju en hel uppsjö idag som du säger -- one.com e ju en av dessa - har en .se domän där.

Ursprungligen av ~~~:

Sök runt lite efter registraturer... (firmor som kan hjälpa dig att registrera) och peka ut domännamnet senare till eget lir och hantering av dom egna tjänsterna. Det finns ju en hel uppsjö idag som du säger -- one.com e ju en av dessa - har en .se domän där.

Man skall vara noga med att man själv äger rätten till sin domän.
Min fru överlät på en fifflarefirma att rega en domän; de hade paket med Community + domän och allt; sedan kunde hon inte peka om till ett annat webhotell när de var så dåliga.

Eftersom de inte svarade på mail ens så satt hon där snyggt och kunde inte använda sitt Communitynamn.se. Det gick ju bara till det gamla stället...
Så hon fick rega in samma namn.nu hos loopia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-30 23:09
Ursprungligen av Goflorp:

Eftersom de inte svarade på mail ens så satt hon där snyggt och kunde inte använda sitt Communitynamn.se.

I dessa fall skall du vända dig till IIS så löser de problemet.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-08 01:24

Jag är också väldigt nöjd med one.com, har min .com adress där och det var inga problem med att publicera iWeb hemsida.

jag gillar loopia för domäner (använder dem inte till servertjänster) - i o m att de har en komplett kontrolpanel komplett DNS-kontrol, namnserverdelegationer, simpla interna/externa pekningar och vettiga priser osv. Har haft goda erfarenheter av deras support. Har faktiskt konsoliderat alla mina domäner dit.

Jag skulle vilja tipsa om att köpa både domän och utrymme på samma ställe! Särskilt om det är bråttom, inga extra dagar för att peka om adresser hit och dit.. tror min syster reggade och fixade hos one.com och allt var klart på 24h.. Najs med deras support via chatt också!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-21 18:22
Ursprungligen av klarabara:

Jag skulle vilja tipsa om att köpa både domän och utrymme på samma ställe! Särskilt om det är bråttom, inga extra dagar för att peka om adresser hit och dit.. tror min syster reggade och fixade hos one.com och allt var klart på 24h.. Najs med deras support via chatt också!

Det finns två skolor i detta fall. Att ha båda funktionerna på samma ställe kan leda till svårigheter ifall företaget (med domän och utrymme på samma ställe) lägger ner hastigt eller får långvariga driftsproblem eftersom deras motsvarighet till domänhanteraren (om vi nu talar .se) inte är tillgänglig då. Vill du snabbt flytta domänen är det bra att ha kontroll över namnservrarna och då alldeles speciellt om du behöver redundans. Å andra sidan - är du nybörjare som behöver support är det bättre att ha det på ett ställe så du inte har två leverantörer som skyller på varandra. Och eftersom IIS (om vi nu talar .se) är fallback så kommer du ändå efter ett tag få kontroll på domänen när de tar över hanteringen från den före detta registreraren.Personligen skulle jag ha det på två ställen om det var affärskritiskt.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-05-29 16:53

Jag har ett par konton hos one.com. Har tidigare varit kund hos Loopia. Jag tycker att supporten är bra hos båda, med litet plus för one.com som har 24 h livechat. Att sedan priset är så lågt som 12 kr/månad gör ju inget.

Sannolikt är det extremt stora fördelar med stordrift i denna bransch. One.com har över 650 000 kunder.

Så här skriver dom på sin hemsida:
Sedan grundandet av One.com (B-one) 2002 av Jacob Jensen, har One.com haft en konstant tillväxt och har i dag mer än 650.000 kunder i 149 länder, och hanterar mer än 48.000.000 e-mail och 8.000.000.000 webbsides-träffar varje månad. (Juni 2008)

Risken att de skulle plötsligt lägga ner är nog mest teoretisk. Men det är klart - har du ett företag som har råd att betala kan du ju lägga äggen i två korgar. Men om ena korgen spricker är du ändå utan webbplats.

Så min slutsats är - satsa på en pålitlig leverantör!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-30 18:05
Ursprungligen av Stig R:

Jag har ett par konton hos one.com. Har tidigare varit kund hos Loopia. Jag tycker att supporten är bra hos båda, med litet plus för one.com som har 24 h livechat. Att sedan priset är så lågt som 12 kr/månad gör ju inget.

Jag har inte provat dem men det kan vara bra att känna till några begränsningar hos one.com:

"Vi erbjuder dock inte möjligheten för våra kunder att ha en renodlad download-sida hos oss. En download-sida är en sida där varje enskild hit genererar mer än 1 MB trafik." --> dvs du kan inte erbjuda filer större än 1 mb

"Den maximala storleken på ett e-mail du kan skicka/ta emot är 14 MB. "

och detta minst sagt luddiga påstående ur villkoren :
"One.com har vanligtvis fri trafik på alla webbhotell. Det förutsätts dock att förbruket av trafik är normalt och att trafiken inte stör andra kunders trafik. Vid tillfälle av att andra kunders trafik störs har One.com rätt att utan förvarning stänga kundens webbhotell och kräva kompensation för trafik förbruket. One.com förbehåller sig rätten att bestämma ifall andra kunders trafik störs. Vid tillfälle av att kundens webbhotell stängs återbetalar One.com inga förskottsbetalda abonnemang."

Dvs - blir du slashdotad kan det blir dyrt.... Jag köper defintivt att ett så billigt hotell har sina begränsningar men då ska det framgå - som nu är det helt godtyckligt vad som är tillåtet att använda i bandbredd - ett bättre förfarande vore att erbjuda kunden en uppgraderingsmöjlighet eller om kunden inte är intresserad strypa bandbredden till webbsidan utan att för den skull stänga ner den.... Då blir det längre svarstider men sidan finns kvar...

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-05-30 19:57

Tack Calle!
Jag har inte sett detta. Men 1 MB max storlek tillämpas inte. Det vet jag av erfarenhet. Vet inte om det övriga. Lite udda att koppla "renodlad downloadsida" till "max 1MB"! Med tanke på att man kan ta emot mail på 14MB känns det som att det finns en felande länk..

Min tolkning är: Om du har ett företag som erbjuder nedladdning av filer skall du köpa ett dyrare webbhotell!

Vi har alla väldigt olika behov och förutsättningar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-30 23:49
Ursprungligen av Stig R:

Vi har alla väldigt olika behov och förutsättningar!

Precis - förutsättningarna är viktiga - kan du inte sköta domänen är det viktigt att ha bra hjälp.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-05-30 21:47

Det Goflorp skriver är väl tack och lov ovanligt. Men skall man vara säker kan man ju alltid registrera sin .se domän hos SE Direkt, då har man full kontroll över vart den skall peka.

.com registrerar man hos Network Solutions.

Vad finns det egentligen för fördelar med att anlita ett ombud för att registrera? Kostar webbhotellet mera utan domän?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-30 23:30
Ursprungligen av Stig R:

.com registrerar man hos Network Solutions.

Network Solutions är väldigt mycket dyrare än de flesta konkurrenterna. De lever på fornstora dagar och att de har ett stort antal kunder som slentrianmässigt förnyar. De tar hela $34.99... Det går lika bra att använda t.ex. Binero 49 kr inkl moms, Loopia 59 kr inkl moms eller Namecheap $9.69. Binero har väldigt bra faktureringsrutiner - enkelt att säga upp domäner. Loopia har en hyfsad dns-hantering många vill åt samt bra möjlighet till förbetalning. Namecheap går att använda Paypal för att betala med och även där går det att förbetala för snabb hantering.

  • Medlem
  • 2009-05-30 21:51

Jag registrerade just fyra domäner hos Loopia. Det tog mig några minuter och kostade drygt 300 kronor.
(Ett stort svenskt företag vill byta namn till mitt efternamn så jag registrerade några varianter på det.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-30 23:12
Ursprungligen av Baron:

(Ett stort svenskt företag vill byta namn till mitt efternamn så jag registrerade några varianter på det.)

Vid en eventuell tvist är inte i ditt intresse att detta inlägg ligger ute. Hursomhelst - se till att verkligen använda domänerna

1
Bevaka tråden