Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta GUI-program via Terminalen vid start från installations-DVD?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Försöker starta lite program via Terminalen när jag startar från en installations-DVD men får inte till det.

Programmen jag vill starta finns på en hårdisk som är monterad, det kan jag se via Skivverktyg. (Skivverktyg finns som ett menyalternativ i själva installationsprogrammet + Terminalen, Startskiva och något mer.)

Jag har provat: open -a /Volumes/G4-WD--2/Maintenance/DiskWarrior.app/

Men open verkar inte finnas tillgängligt (bash: open: command not found) -jag skriver detta ur minnet, men ungefär så.

Provade med: osascript -e 'tell app "DiskWarrior.app" to activate'

Funkar inte heller (bash: osascript: command not found).

Jag är (som säkert framgår) inte speciellt insatt i Unix, så jag skulle gärna vilja ha lite hjälp på traven.

Jag kör Tiger, förresten, även på installations-DVD:n.

Skivan med Diskwarrior är väl bootbar? Jag tolkar din fråga som att hårddisken "finns" men den fungerar inte och du vill komma åt DiskWarrior-programmet för att rädda något? I sådant fall är det nog enklare att boota från DIskWarrior-skivan.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Skivan med Diskwarrior är väl bootbar? Jag tolkar din fråga som att hårddisken "finns" men den fungerar inte och du vill komma åt DiskWarrior-programmet för att rädda något? I sådant fall är det nog enklare att boota från DIskWarrior-skivan.

Du har rätt. Jag har dock tyvärr inte DiskWarrior-skivan. Det är ingen kris, det är inte något totalhaveri, jag vill bara bygga om filkatalogen efter en hårdare krash.

Jag kan köpa en extern hårddisk och boota från den, men vill ändå gärna lära mig att göra saker via Terminalen.

Någon som har någon idé?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-06 20:17

Det finns två sätt. Antingen hittar Terminal inte open eftersom det inte finns i sökvägen. Skriv då istället

/usr/bin/open

istället för "open".

Om open inte finns får du direkt anropa den körbara koden. I kommandot nedan är TextEditor.app bara en mapp, vilket Finder döljer för dig. Skriv då istället motsvarande:

/Applications/TextEdit.app/Contents/MacOS/TextEdit

Lycka till!

Ursprungligen av bengtb:

Det finns två sätt. Antingen hittar Terminal inte open eftersom det inte finns i sökvägen. Skriv då istället

/usr/bin/open

istället för "open".

Om open inte finns får du direkt anropa den körbara koden. I kommandot nedan är TextEditor.app bara en mapp, vilket Finder döljer för dig. Skriv då istället motsvarande:

/Applications/TextEdit.app/Contents/MacOS/TextEdit

Lycka till!

Tack!

Nummer 1 funkar inte eftersom /usr/bin/open inte finns (som du ju också förutsåg kunde vara fallet). /usr/bin finns dock men det räcker ju inte.

Nummer 2 funkar. Tack!

DiskWarrior fungerar dock tyvärr inte i detta läge i alla fall. Programmet verkar vara beroende av QuickTime och någon speciell Tiff-avkodare, som inte är tillgänglig när man startar från installations-DVD:n. Så det blir extern hårddisk i alla fall...

Tack så mycket för hjälpen i alla fall!

1
Bevaka tråden