Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vattenskadad Macbook!

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-05 17:05

Helu!

Jag lyckades spilla ut runt 1/2 dl vatten över min ena sida av tangentbordet (runt caps lock-knappen typ). Det kom även vatten under datorn, mot batteriet till. Panik således, och av värsta graden därtill.

Jag hög hur den börjar göra ifrån dig läten av olika slag - pip, knäpp, sen dör den. Jag var heltförstörd, försökte sätta på den igen efter ett tag (mot allting jag lärt mig att man borde göra, inser jag nu i efterhand), och den kom igång, men dog igen under uppladdning av OS. Jag försökte igen under dagen, och då hände ingenting när jag tryckte på Powerknappen.

Jag gav mig inte. Jag försökte samma natt igen, och då funkade den plötsligt! Tog mig in i mitt Leopard, och rullade på fint. Jag stängde av den efetr någon minut, ännu rädd för eventuell fukt eller liknande. Sen höll jag mig i ytterligare ett dygn, och igår kväll satte jag på den igen, fortfarande fungerandes. Den rullar nu, men tycker att den känns något slöare. Min fråga är enkel:

Ska jag fortfarande vara orolig? bör jag avstå från vidare användning annu längre, eller känns det som att den borde rulla på nu när jag ändå använt den i någon timma utan större problem (förutom att den känns lite segare..)? Jag har även kollat hårdvara i Systeminformation, och enligt den fungerar allt ok..

Tacksam för tips och idéer! Om någon dessutom vet om det faktiskt kan ske att datorn rullar efter ett sånt här mitsöde, men att den ändå blivit segare, så får ni gärna ge tips på vad att göra åt detta också!

Grazi och adjö!

  • Oregistrerad
  • 2009-05-05 18:50

Vatten på komponenter kan som bekant leda till korrosion vilket i sin tur kan resultera i hårdvarufel. Garanti (om du hade någon kvar) är tyvärr också förverkad och om jag minns rätt finns den en indikator under tangentbordet som visar att vätska har trängt in. Personligen skulle jag ringa mitt försäkringsbolag och höra om det går att lösa för att lämna in på service mot självrisk. Ett annat alterantiv är att öppna upp datorn och spola rent med destillerat vatten och låta torka för att sen montera ihop igen. Ett tredje alternativ är att hoppas att datorn håller och köra vidare om om inget hänt. Huruvida en dator blir slöare av att vattnas låter jag vara osagt.. det är inte huvet som spelar dig ett spratt?

1
Bevaka tråden