Tiger woods 2003 för mac, bara mot andra macar!!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Läste nyligen att macversionen av Tiger woods 2003, endast fungerar mot andra macar i nätverksspel.

URUSELT ALLTSÅ!!

Hade faktiskt seriösa planer på att köpa spelet, men eftersom de flesta av mina kollegor är pc-nissar, så blir det inget med den saken.

Dåligt att dom inte kunde fixa så att mac och pc versionen kunde nätverka med varandra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-15 22:51

Kan mycket väl bero på att man på PC-sidan har anävnt en massa MS-propriatoary saker. Det har hänt förrut.

Citat:

Kan mycket väl bero på att man på PC-sidan har anävnt en massa MS-propriatoary saker.

Här kan en förklaring vara på sin plats tycker jag, vad i hela friden är "MS-propriatoary saker" egentligen ??

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-21 20:26

Microsoft har genom DirectX byggt in en massa protokoll för nätverkspelande. Jag tror det heter "DirectPlay" eller dyl. Problemet här är att eftersom det är en teknologi MS har skapat så har de inte utvecklat något tredjepart stöd för det på andra plattformar. Och eftersom det bara finns för Windows, så gör det sakerna väldigt svåra att få att fungera mellan andra system och Windows OM man användes dessa MS-egna protokoll.

Vad gäller grafiken så konvertera man ofta från användning av Direct3D till OpenGL när spel portas till Mac. Här har man ju inte samma problem eftersom man inte måste bibehålla saker 100% identiska. Ser det lite annorlunda ut så är inte det hela världen.

Med nätverksprotokollen så vet jag att en del spelutvecklare har problem med detta. Jag tror bl.a. Counter Strike föll på denna punkten för MacOS (man ville inte släppa en produkt som skulle vara "undermåttling" dvs inte ha fullt nätverksstöd mellan Mac och PC). Jag tror även vissa utvecklare kommit runt detta, somliga tror jag även hamnat i problem med MS-legaldepartment.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-21 20:33

Fortsättning…

Apple förespråkar något som heter OpenPlay (tror jag det heter) som kommer från Linux världen och är tänkt att vara något i stil med OpenGL fast för nätverkspelande. Tror dock inte det slagit igenom så mycket.

Söker man lite på MS hemsidor hittar man bl.a. detta:

"Microsoft DirectPlay enables you to write network applications such as multiplayer games."

Så var det med det

1
Bevaka tråden