Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook kraschar när extern skärm återanslutes

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Macbook, nyaste modellen vit plast. Till denna har jag en 23" Samsung skärm som är kopplad vida DVI till MacBook.

Om jag kör datorn först som stationär, dvs med mus, skärm, nätverkskabel och laddare tillkopplad. Och sedan drar ur alla kablarna och kör den som bärbar någon timma och till sist kopplar tillbaka allt igen så hänger sig datorn rejält när jag kopplar in samsung skärmen.

Allt fryser på MacBook skärmen, den externa skärmen visar ingenting, det finns ingen respons i systemet och det enda man kan göra är en omstart med strömknappen.

Någon som har några bra idéer om vad som kan orsaka detta?

//K

Vad händer om du först sätter datorn i vila, sedan kopplar in den externa skärmen, och sedan väcker datorn igen?

problemet är att den kraschar om det görs under drift. vet inte om det är ett speciellt program som orsakar det eller om det är operativsystemet i sig?

hittade en tråd på apples forum om saken, verkar vara fler som har problem men ingen som har någon lösning..

//K

Ursprungligen av kebarb:

problemet är att den kraschar om det görs under drift.

Om det finns sätt att gå runt problemet - t.ex om det skulle funka att först sätta datorn i vila innan man ansluter den externa skärmen - så kanske man kan leva med att gå den lilla omvägen, det kostar inte många sekunder.

Men eftersom du inte svarade på min fråga, så vet vi inte om det tipset överhuvudtaget är ett användbart alternativ...

Tjenare Jesper!

Tack för ditt svar, jag har testat en gång att återansluta datorn med locket stängt och det fungerade vid just det tillfället. Skall testa det flera gånger men har inte riktigt orkat. jag brukar ha uptime på 100dagar och sådär, avskyr att starta om min dator

Om det finns en fungerande workaround så är det givetvis bra, men jag kan inte leva med en så kraftig defekt. Det är verkligen uselt att inte kunna koppa till och från en skärm utan att hela datorn verkligen totalhavererar och kräver omstart med strömknapp..

får se om det ordnar sig på apples forum!

//K

1
Bevaka tråden