Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem Macbook - fläkten/hårddisk rusar

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,

En snabb undran om någon kan tänkas veta vad som händer/hänt.

De senaste dagarna har fläkten i min Macbook börjat köra för fullt och hårddisken verkar även den gå på fullt hela tiden.

Har inte gjort något speciellt men burken förutom att:
- surfat och kollat på streamat material via safari och med boxee (svt.play, hulu)
- installerade little snitch, då jag tänkte att det kanske var nåt som hände i bakgrunden, men det gav inget utslag (avinstallerat nu också så fortfarande problem som ovan)

Kan det vara något annat som kör i bakgrunden? Spotlight? Boxee (indexering)? Hur kan jag se det isf?

Har också provat att koppla ner airport och så, men alldeles oavsett så rusar det iväg så fort jag kör igång burken.

Tacksam för svar

Nu körde jag en Aktivitetskontroll och hittade något "print" som körde 99%, stängde ner och nu rusar det inte längre. puh. skönt.

Men var hittar jag nu vad det var för process, försöker leta i loggfilerna men kan inte hitta något. Skulle ju vara intressant veta vad som orsakade denna process. Nån som har någon aning?

Senast redigerat 2009-04-29 09:55

Gräver upp den här tråden - jag har samma problem men Activity Monitor visar ingenting som tar särskilt mycket CPU .. Safari tar ungefär 2.0 och iTunes likaså, sen ingenting över 1.0

Anyone?

  • Oregistrerad
  • 2009-08-06 08:13

Igensatta fläktar?

Nope - kan ställa ner den helt ensam utan någonting igång men de rusar ändå :/

  • Oregistrerad
  • 2009-08-06 11:09

Jag syftade på att fläkten kan vara igensatt med damm.

Jojo, förstod det - men trodde alltså den blåser in luft.

Vad jag dock såg nu när jag tankade FanControl var:

Left fan: 6096rpm
Right fan: -1rpm(!)

  • Oregistrerad
  • 2009-08-06 12:46

Låter som att högra fläkten lagt av, det förklarar ju varför den vänstra får jobba som en tok.

Precis. Någon som vet om man kommer åt fläktarna ifall man skruvar isär skiten eller eller det bäst att lämna in den?

  • Oregistrerad
  • 2009-08-06 13:07

Förresten vilken MacBook har du? Förmodar att det är en Pro eftersom vanliga MB bara har en fläkt. ifixit.com har guide för hur man byter fläktar och jag rekommenderar dig att göra det själv om du inte har garanti kvar.

nej det är en MacBook alu 2ghz.

Så då sprack den tesen. Hah.

  • Oregistrerad
  • 2009-08-06 13:36

Har du testat att starta i felsäkert läge (Mac OS X: Starting up in Safe Mode) och se om det påverkar problemet?

Samma sak där :/

  • Oregistrerad
  • 2009-08-06 14:49

Om du upplever det som ett problem föreslår jag ett besök hos närmsta servicepartner för utlåtande.

Jo tror det blir så faktiskt.

Har smcFanControl igång .. den visar på ~40°C när jag lyfter på locket.
Bara på den tiden jag surfat in här så har det stigit till 55°C.

Detta är liksom löjligt, blir service på den.

  • Oregistrerad
  • 2009-08-06 21:48

55 grader är väl iofs inga konstigheter?

Nej men när man surfat efter ett tag, kanske startat upp adium och iTunes så är man uppe i 78°C och en fläkt på 6200rpm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-07 05:16

Men, om du har en macbook alu så har du väl rimligtvis garanti kvar. Det ser ju utan tvekan ut som att ena fläkten lagt av och då byter väl Apple ut den utan konstigheter. Skruva inte i den mer än du behöver.

Jo fast enl Iphone77 så har ju denna modell endast 1 fläkt

Alltså, jag har inga prob med att lämna in den, men jag hatar det eftersom man sitter utan dator i 1 vecka och den här används mycket i jobbet.

  • Oregistrerad
  • 2009-08-07 15:22

Det _är_ bara en fläkt i unibody macbook enligt ifixit.com:

Installing MacBook Unibody Fan

Kan ju vara att den igenkloggad med damm.

Någon som vet om alla Fan-control apps räknar det faktiska rpm som fläkten snurrar eller det rpm som datorn försöker få den att snurra?

För har konstant över ~6000rpm men kan ju bara vara att Macbooken vill ha det på den nivån, fast den inte kommer upp i det.

Print job mgr

Öppnade Aktivitetskontroll och såg att 99,5 % av processorn togs av "Print job Manager"
Detta utan att jag skrivit ut något och att jag även startat om datorn.
Stängde av detta och då blev Macbooken tyst - nästan direkt.

Vad kan detta vara tro? Det synliga utskriftsprogrammet är inte aktivt.

Hoppas jag inte sabbade något....

Kan det ha att göra med utskrifter som legat kvar i utskriftshanteraren? Dock utan att det synliga programmet varit aktivt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-16 14:54

min vita macbbok som är några år gammal går också igång som bara fan med fläktarna/fläkten.
hur kolar man om den är igensatt?

  • Oregistrerad
  • 2009-11-16 15:25

Man skruvar loss tangentbordet och kollar Guide hur man går tillväga finns på iFixit: Apple Mac, MacBook, iPod, and iPhone Repair Parts

Säker på att det inte är Snow leopard som är felet? Efter jag uppdaterade till snow leopard så är datorn ofta seg, speciellt vid krävande sidor i safari. Även ramminnet äts upp direkt vilket det inte gjorde tidigare.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-01-06 03:44

Upplever liknande problem efter installation av SL. När jag har Stömspararen inställd på "Längre batteritid" ligger tempen på 65° och fläktarna 3500 RPM. Med "Bättre Prestanda" blir det 78° och 6000 RPM. Då har jag bara ett fönster öppet i Firefox och läser här på 99. Med Leopard låg fläktarna mellan 1200-2000 RPM. Har även kollat Aktivitetskontroll och CPUn ligger på några procent bara. Skall jag installera Leopard igen eller vad?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-01-06 14:52

Gjorde en reset av SMC. Nu ligger tempen på 50° och fläktarna på ca 2100 RPM. Konstigt att man inte kan se något i Aktivitetskontroll när CPU uppenbarligen håller på med något.

Ursprungligen av onnyt:

Gjorde en reset av SMC. Nu ligger tempen på 50° och fläktarna på ca 2100 RPM. Konstigt att man inte kan se något i Aktivitetskontroll när CPU uppenbarligen håller på med något.

Hur gör man detta?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-01-06 17:28

Det beror på vilken typ av MacBook du har. Kolla här.Scrolla längst ner på sidan. Där har du lite alternativ.

Hej gott folk! Fläkten på min MacBook 2006 rusar, enligt iStat menus 3 så kör den i ca 6200rpm och processortemperaturen ligger på ca 90°C , jag har använt mig av aktivitetskontroll för att se vad som belastar processorn och där rapporterades att DirectoryService använder ca 99% av processorn (med root som användare), jag har försökt att avsluta processen men den dyker bara upp igen..Vad händer med min dator? Hur får jag tyst på fläkten? Kommer den att gå sönder? Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!=).

  • Medlem
  • 2012-01-28 20:15

Vet inte vad det är för process, men standard brukar vara att man resetar SMC och PRAM. Prova om det hjälper.

Bevaka tråden