Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp en idiot att dela filer

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-04-28 21:18

Jag och min flickvän är helt hjärndöda, vi har vid ett flertal tillfälle försökt att dela
filer med varann utan att lyckats.

Tror jag har läst miljoner tutorials och sökt, sökt och sökt, utan resultat.

Så nu undrar jag om någon antar utmaningen att hjälpa 2 sinneslöa att dela filer?

Jag kör imac av senaste modell och sambon kör macbook.

Skulle behöva step by step hjälp för hjärncellsbefriade på audium i guess...

Dela filer i windows, mmmm, sweet memories

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-28 21:47

Jag skulle rekommendera att ni använder iChat om det är mindre filer. Då är det bara att dra in i chaten och skicka.
Om du behöver hjälp så skicka ett PM så kan jag försöka att hjälpa till.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-04-29 11:08

Annars är DropCopy ett smidigt program. Bara till att ha igång och dra filer till ringen på skrivbordet. Kör det mellan min MacBook och flickvännens iMac. Funkar även med iPhone och iPod Touch.

Soma: förutsätter inte det att man använder något särskilt konto? Båda två dessutom? Jag har använt mitt iChat till ICQ men jag har aldrig kunnat skicka filer...

Ska ni dela filer inom samma nätverk eller ska det fungera "via internet"?

iChat, som följer med alla Macar, är rätt enkelt om man inte har behovet att dela filer när den andra inte är online.

Det som krävs är att ni:
1. skaffar varsitt gratis "AIM"-konto genom att registrera er här.
2. Öppna iChat på respektive dator och fyll användarnamnet och lösenordet ni valt i första steget. (se till att välja kontotypen "AIM" i iChat och inte "mobileme").
3. Nu bör ni vara inloggade på iChat med respektive AIM-konto.
4. "Lägg till ny kontakt" via menyn "kontakter", fyll i den andres AIM-namn och ni bör se varandra i repsektive kontaktlista.
5. Dra och släpp filer till namnet i kontaktlistan.
6. Den som tar emot filen måste godkänna innan nedladdning/uppladdning startar.

Ibland kan brandväggar ställa till lite problem med filöverföringar.

Senast redigerat 2009-04-29 11:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-29 11:53
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Ska ni dela filer inom samma nätverk eller ska det fungera "via internet"?

iChat, som följer med alla Macar, är rätt enkelt om man inte har behovet att dela filer när den andra inte är online.

Det som krävs är att ni:
1. skaffar varsitt gratis "AIM"-konto genom att registrera er här.
2. Öppna iChat på respektive dator och fyll användarnamnet och lösenordet ni valt i första steget. (se till att välja kontotypen "AIM" i iChat och inte "mobileme").
3. Nu bör ni vara inloggade på iChat med respektive AIM-konto.
4. "Lägg till ny kontakt" via menyn "kontakter", fyll i den andres AIM-namn och ni bör se varandra i repsektive kontaktlista.
5. Dra och släpp filer till namnet i kontaktlistan.
6. Den som tar emot filen måste godkänna innan nedladdning/uppladdning startar.

Ibland kan brandväggar ställa till lite problem med filöverföringar.

Jätte bra guide Martin. Jag är en iChat förespråkare och förstår inte varför alla som har mac inte använder det. Det är sant att det inte går att överföra filer mellan iChat och en del andra clienter. Men mellan mac användare är det outstanding tycker jag personligen.
Några av funktionerna som varit mig ytterst användbara är: skärm delning, videochat/konferens och smidigheten att kunna skicka skärm dumpar. Förutsättningarna för att använda skärm delning med iChat är att ha Leopard installerat

Ursprungligen av soma:

Jätte bra guide Martin. Jag är en iChat förespråkare och förstår inte varför alla som har mac inte använder det. Det är sant att det inte går att överföra filer mellan iChat och en del andra clienter. Men mellan mac användare är det outstanding tycker jag personligen.
Några av funktionerna som varit mig ytterst användbara är: skärm delning, videochat/konferens och smidigheten att kunna skicka skärm dumpar. Förutsättningarna för att använda skärm delning med iChat är att ha Leopard installerat

Därför att många i ens bekantskapskrets inte har Mac.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-04-29 17:29

Tack för alla svar!

Har nu med mycket trixande lyckats att dela varsinn mapp på våra datorer

Nästa problem, min sambo ser mig i sidofältet i finder men jag ser inte henne
där utan är tvungen att klicka "gå" "anslut till server".

Hur får jag fram henne i sidofältet, har kollat inställningar i:
finder
delning
nätverk
konton
men hittar inget.

Vad jag kan se har vi identiska inställningar.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-29 17:31
Ursprungligen av fullodum:

Tack för alla svar!

Har nu med mycket trixande lyckats att dela varsinn mapp på våra datorer

Nästa problem, min sambo ser mig i sidofältet i finder men jag ser inte henne
där utan är tvungen att klicka "gå" "anslut till server".

Hur får jag fram henne i sidofältet, har kollat inställningar i:
finder
delning
nätverk
konton
men hittar inget.

Vad jag kan se har vi identiska inställningar.

Se till att du har senaste uppdateringar på båda datorer.
Starta om datorerna eller starta om fildelningen på båda datorer.

//Rob

byt bekantskapskrets? :PP

Jag har alltid försökt att köra med Bluetooth, lite hightech sådär men i slutändan är det alltid enklare att ta fram ett usb-minne. Det känns alltid lika.. tråkigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-29 17:13

Nu har fullodum inte fått svar på sin fråga. Är det på samma nätverk är det inga problem. Öppna system inställningarna och klicka på delning inställningen.
Se till att båda datorer har fildelning aktiverat och att båda datorer har ett datornamn. Dator namnen ska vara olika annars kan det skapa problem.

Öppna findern och kolla på vänstra sidan om det står delat. Under den fliken ska den andra datorn dyka upp. Då är det bara att klicka på den och antingen logga in på datorn eller lägga filen i drop boxen.

Ett annat alternativ är att först ta reda på ip adressen till den datorn du vill koppla dig in på (t ex 192.168.1.11) och gå i Findern till Gå till menyn och välj längst ner välj connect to server... (command+k) . Skriv in ip numret och tryck enter. Datorn kommer att fråga efter användar namn till datorn du vill koppla dig in på.

//Rob

Prova att skapa en genväg av sambons mapp (efter att först ha anslutit via "gå"): Prova att dra den monterade Delat-mappen antingen till dockan eller till finders sidofönster.

Själv har jag just nu en speciell mapp på en av kontorets nätverksdatorer inlagt på detta sätt i dockan. Efter att första gången ha markerat att man vill spara användarnamn/lösen i nyckelhanteraren är det bara att klicka på ikonen i dockan så öppnas ett nytt finderfönster med den delade mappen, inloggad och klar,

1
Bevaka tråden