Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"PC-text" vid uppstart

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag har ett problem... (min första post så ha överseende)

Min syrra har just köpt en MacBook Pro och det har fallit på min lott att sköta ominstallation mm.
När Macen startar kommer ljudet som vanligt därefter blir skärmen svart och vit text börjar rulla in hög hastighet. Känns lite som att starta en PC. Står något med "EFI" och "fail" samt en massa annat.
Samma svarta skärm med vit text kommer när man stänger av Macen, dock med en annan text.
MacBooken fungerar dock som den ska så långt jag kan se. Har gjort en ominstallation och uppdaterat allt som den rekommenderar att uppdatera.

Tacksam för hjälp:confused:

Har du gjort en komplett ominstallation d.v.s. raderade hårddisken och installerade systemet på nytt? Använde du originalskivor? Det verkar skumt..

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-04-24 19:32

Det svartvita kallas "verbose mode" och innebär att man kan se allt datorn gör vid uppstart.
Det aktiveras med kringla-v vid uppstart men borde inte "fastna" efter omstart.
Är datorn begagnad? I så fall kanske förra ägaren permanentat funktionen.

Här finns en länk till en sida som beskriver hur man gör detta permanent eller inte:
http://osxdaily.com/2007/03/25/always-boot-mac-os-x-in-verbose-mode/

Lycka till!

ps. Men ser det inte liiiite coolt ut?

ps2. Ett nördigt sådant (?): kringla-s vid uppstart startar upp i "safe mode", och ger möjlighet till disk-check mm. Dock är tangentbordslayouten engelsk då, så / och - är på andra ställen än man är van. (krävs för att skriva kommandona för att kolla diskens hälsa)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-24 19:41

Jag tycker det låter farligt att det står "EFI" och "fail" tillsammans.. Men om datorn fungerar som den ska så kanske det inte är något att bry sig om.

Gjorde en komplett ominstallation dvs. allt raderades. Skall prova övriga tips och återkommer om vad det gav. Original Leopard-skiva användes.

PS det är inte coolt. Har varit en avancerad PC användare i hela mitt liv och "nyss" (2år) bytt till Mac. Allt som påminner om "operativsystemet från helvetet" (vista) får mig att må illa!

Det är löst!

Följande kommando i terminalen gjorde susen:

sudo nvram boot-args=

Tack för hjälpen. Ska vända mig hit direkt nästa gång jag har frågor i stället för att googla i timmar.

PS EFI och fail stod inte i samma stycke utan i helt skilda delar av en jättelång text.

1
Bevaka tråden