Filhanteringssystem jobbnätverk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-24 12:16

Hej på er!

Vi är 40 anställda i en miljö som består av 39 PCs å en Mac. Macen kör förvisso ofta Windows även den. Men jag hoppas det finns expertis här som kan komma med tips på någon gärna helt otroligt smidig databasapplikation som kan:

1. Kännas lika lätt att använda som vanlig filhantering.

2. Ta hand om gamla filer (.jpg, .dwg, .doc, .xls, mm mm) och indexera dessa på ett smart och automagiskt vis. Det är inte mycket data, idag finns cirka 80 Gb lagrat, men det blir väl någon halv miljon dokument eller så. Känns det som...

3. Göra så att användaren nästan kan drag'n'droppa filen från skrivbordet och den sparas på rätt ställe.

Givetvis sätter vi upp alla arbetsgrupper mm och när användaren loggar in ska han / hon hamna på rätt ställe.

För det här med mappar, undermappar och undermappar, där alla lagrar på sina egna unika vis, blir i en större organisation rätt så ohållbart. Det är oerhört komplicerat att uppnå struktur.

Inser att det är ett stort jobb att lägga gammalt material på rätt ställe men nytt?

Vi använder gärna Filemaker, men även SQL är ju nödvändigt som motor.

Finns det något som är svinbra, som just du kör med på jobbet?

Vi vill gärna undvika en hög inlärningströskel då vi har anställda som närmar sig pensionsålder och inte har något större teknikintresse. Dock är de fenomenala på vad de gör i sitt arbete.

Tips, intryck, åsikter?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-24 12:21

Vi har förresten använt Macen som diskussionsunderlag då OS X är helt fenomenalt. Jag skapade ett dokument med junktext och ett unikt ord, lade det på ett skumt ställe och skrev sedan ordets namn i texten. Macen hittade givetvis dokumentet direkt. Det är nästan så man skulle lobba för ett plattformsbyte men det blir lite väl stor omställning för de gamla rävarna, åtminstone i ett första skede. Frågan är om det finns något plattformsoberoende som kan ge känslan av samma snabbhet och sökbarhet.

iTunes är också en inspirationskälla, hur det kan indexera och hålla reda på. iTunes är ju egentligen en databasapplikation - där det svåra, tekniska, struliga har skalats bort. Och det är grymt.

Användaren får s a s gärna uppleva att det är intuitivt, men bakgrundsmotorn ska vara ruskigt kompetent.

http://www.google.com/enterprise/search/mini.html

någon av google produkter kanske kan vara en ide?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-24 13:49

Jävlar vad snygg! Askoolt. Ska kollas upp. Gah, I'm in love redan, Google liksom. Kärlek...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-04 10:17

Kan bara köpas med kreditkort, rätt rudimentär info om den på nätet, trevligt intryck men vet inte om det håller hela vägen. Mer kött på benen? Fler inputs?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-05-07 21:28

Jag har hört en del gott om Alfresco (http://www.alfresco.com/) men eftersom man måste installera det själv (eller anlita en firma) innebär det en hel del pill. Jag skulle nog satsa på en Google Mini för en snabb men troligen tillräckligt fungerande lösning och betrakta Alfresco som överkurs (som har en hel del funktioner utöver sökningar).

1
Bevaka tråden