2 eller 4GB till ny Macbook Pro?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag ska köpa en ny Macbook Pro och som fattig student satsar jag på den billigare varianten men med lite snabbare hårddisk.

Jag kommer mest jobba i bildprogram, Photoshop, Illustrator m.m, men också i Solid works + renderingsprogram via Windows. Att köpa 4GB RAM istället för 2 kostar tusenlappen extra.

Nån som vet om det är stor skillnad på 2 och 4GB? Är det direkt trögt med 2GB?

tror 4gb är att föredra, speciellt ifall man ska jobba med photoshop osv som du ska. kommer du köra windows samtidigt som osx på macen så behövs det verkligen så det inte bli seegt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-23 15:41

Som Ollebro säger, ska du pilla med bildbehandling, renderingar, m.m. så är nog mycket minne att föredra. Du klarar dig säkert på 2 GB, men då får du tänka på att inte ha för många program igång samtidigt.

Ursprungligen av Kaskelot:

Nån som vet om det är stor skillnad på 2 och 4GB? Är det direkt trögt med 2GB?

Det där är en väldigt svår fråga att ge ett bra svar till. Det är lite som att fråga om en bil med två säten är långsammare än en bil med fyra säten. Det beror helt på vad man ska göra. Om det bara är som mest två personer som ska åka samtidigt gör det ingen skillnad, men så fort man är fler måste bilen med två säten köra flera vändor. Om du aldrig använder mer än 2 GB kommer det inte heller att vara någon skillnad, men om du behöver använda mer än så ska du helst ha mer minne.

Jag vet inte hur mycket minne du behöver. Du måste uppskatta hur mycket du behöver givet vad du ska använda programmen till. Då du bland annat ska köra flera program samt Windows samtidigt gissar jag på att du bör ha 4 GB, men något mer definitivt är svårt att säga utan att veta lite mer exakt vad du ska göra.

1
Bevaka tråden