Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX Leopard startar inte

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-04-21 18:51

Har en imac G5 första generationen med PPC och Leopard. Köpte en ny Samsung-disk som funkat finemang några veckor, men imorse...

När jag startar fastnar uppstarten i den blå skärmen efter äpplet och lilla snurren. När jag kör Disk Utility och försöker reparera disktillhörigheter så dyker ett felmeddelande som säger "No valid packages" . När jag sen körde Disk repair tog det lång tid och den lyckades inte laga allt. "Invalid leaf record count" lyckas den inte fixa...
Någon som har förslag på nån åtgärd? Känns inte helt bra att en så ny disk uppträder så. Är en radering lösning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-21 19:07

Hej
Anledningen till "No valid packages" ärmed största sannolikhet att du tagit bort filerna i mappen Bibliotek/Receipts som behövs för att reparera disktillhörigheter. Om detta är nödvändigt eller inte finns det massor med trådar om. Sök på "disktillhörigheter" utan " för läsning. Jag har lagat ett problem av alla många många problem genom detta.

Jag skulle köpa en kopia av Diskwarrior istället. Har fixat 95% av alla mjukvaruproblem jag haft som har med Mac OS X att göra, bland annat det du nämner.

Ursprungligen av acke:

Jag skulle köpa en kopia av Diskwarrior istället. Har fixat 95% av alla mjukvaruproblem jag haft som har med Mac OS X att göra, bland annat det du nämner.

Instämmer. Jag hade problem med att starta vår MBP. Skivverktyg rapporterade att det var fel på skivan men kunde inte laga det. Gissa om DiskWarrior kunde?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-22 14:13
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Instämmer. Jag hade problem med att starta vår MBP. Skivverktyg rapporterade att det var fel på skivan men kunde inte laga det. Gissa om DiskWarrior kunde?

Ja Skivverktyg är ju närmast ett skämt, har man tur kan den fastställa att det finns ett problem men thats about it.
Förutom en gång. Då misslyckades Diskwarrior, jag körde Skivverktyg som lagade något och sedan Diskwarrior igen som lagade resten.

Bra tips acke!
DiskWarrior är inte bara krigare, utan även kung (på det den gör).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-21 22:00

Är disken en Samsung HM320JI? Min sån rök sönder på ett liknande sett. Jag körde diskwarrior o kunde rädda mina filer. Men disken blev skräp. Har skickat in den till samsung.. Har fortfarande inte fått någon ny, har gått över 3 månader nu.. Riktigt dålig service på det företaget asså..

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-05-05 22:53

Diskwarrior lyckades inte den här gången. Lagade en massa fel, men det slutade ändå med en radering och ominstallation.

1
Bevaka tråden