Vidare befodra anrop med airport

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-07-14 22:42

Jag o mina polare brukar skicka filer med icq men det går inte sedan jag skaffat airport. jag antar att det handlar om nån form av vidarebefodran av portar i min airport. Jag har två datorer på min airport. Jag antar att jag också måste veta vilken port icq:n går på.
Hjälp skulle uppskattas.

Erik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-15 10:44

Hör egentligen hemma på en annan del av forumet. Men eftersom jag kan svaret så kan jag lika gärna svara.

Det du har nu förtiden är NAT (network address translation) som innebär att din airport översätter vilken av datorerna som skall ta emot paketet som kommer till airporten.
Problemet som uppstår är att du inte kan ta emot filer. Detta pga att icq är skrivet av ett par tokiga människor som inte förstår hur man arbetar med brandväggar eller den tekniken. Så den arbetar med en dynamisk porttilldelning. Dvs att om du vill kunna ta emot filer med icq via airporten måste du peka så att port 1024-65535 måste gå rakt till din dator. Detta ställer till problem på din andra dator om den behöver accessa någon av dessa portar. Ett annat problem är att airporten bara tillåter 20 st portforwarders. Så det är teoretiskt sett och praktiskt sett omöjligt att göra detta.

tyvärr. Skippa fler datorer. Routa genom din dator som du kör icq på. Skaffa ett annat bredbandsabb där du får fler ip addresser på.

/glemme

1
Bevaka tråden