Goda råd?!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag är sugen på en Mac, men jag vill börja med en begagnad, eftersom jag inte vill lägga ut alltför mkt pengar. Helst vill jag kunna köra Mac OS X. Jag kan tänka mig att lägga ut ca 10 000 kr. Men nu undrar jag om det finns några goda råd på modeller? Det rör sig alltså om en "hemmadator", som jag ska surfa på, skriva lite på och pula med lite bilder i photoshop och kanske kolla lite på film och sånt.
Vad jag har förstått så är det bra att satsa på mkt ram-minne när det gäller OS X, 256 mb eller 512 mb eller ännu mer? Duger en eMac kanske? Mitt största problem är egentligen vårt bredband, på PCn jag sitter vid nu har vi trådlöst bredband, DWL 520+ heter kortet som sitter i datorn, är det nån som vet om det är Mac-kompatibelt? En Mac utan bredband vill jag ju inte ha...;) Därför är jag på jakt efter en modell som man kan byta lite grejjer i, en stationär med andra ord... Några råd? Jag skulle vara mkt tacksam! Jag har endast erfarenhet från äldre maccar och det var ett tag sen jag använde nån överhuvudtaget, men den här pc'n gör mig alldeles galen...:rolleyes:

mvh Olle

• Oregistrerad
  • 2003-07-14 22:31

Jag skulle satsa på en begagnad G4, viktigaste att se till är att den kör DDR ram och har AGP port, hårddisk och sådant kan du ju byta om det skulle behövas. Jag har en G4/400 som tuffar på rätt bra med senaste osx, men för 10 000 lär du kunna hitta snabbare cpu än så. Satsa hellre på en något långsammare processor till förmån för mycket ram, osx älskar minne. (om du inte har råd med båda då självklart) Min PB har 1gb och det märks helt klart, mot tidigare 512.

Släng på en 15" tft monitor så kan du surfa tills ögonen blöder

Personligen så anser jag iofs att de coolaste applemaskinerna är de bärbara

Vi har ett forum som passar bättre för denna typ av frågor: Köptips. Jag flyttar tråden dit!

En Power Mac G4a med dubbla 1,25 GHz proppar och 256 i ram, 80gbs hårddisk, DVD/CDrw, ATI Radeon 9000 Pro 64 MB. Går i dagsläget på ca 16.000kr inklusive moms på Apple Store Sverige.

Så en liknande maskin borde gå att få tag på för ca 10.000 begagnad. Troligtvis med 512 i ram istället.

Och då har du en kanon burk för ett helt okej pris.

• Medlem
  • 2003-07-15 02:32

du skriver inte om pengarna ska räcka till en skärm oxå. Och om det i så fall är den skärmen du ska titta på film på. Och hur hög kvalle den måste ha när du ska "pula med lite bilder i photoshop och kanske kolla lite på film och sånt". eMacen har ju skärm så jag antar att du hade tänkt att 10 000 skulle räcka.
Men jag vet inte. Bara ställer frågorna för andra att besvara.

Citat:

En Power Mac G4a med dubbla 1,25 GHz proppar och 256 i ram, 80gbs hårddisk, DVD/CDrw, ATI Radeon 9000 Pro 64 MB. Går i dagsläget på ca 16.000kr inklusive moms på Apple Store Sverige.

Om jag skulle hitta en sån skulle jag bli nöjd, den har ju en hel del uppgraderingsmöjligheter också, så att den räcker längre fram. Eftersom jag sitter på PC har jag tyvärr ingen riktig koll på hur det är med kompatibel hårdvara mellan PC och Mac. Kan jag t.ex plocka över de minnen jag har i PC'n till Maccen? Eller HD'n? Och kan jag använda HP mus och HP tangentbord till Maccen? Min kanske allra viktigaste fråga är dock om det finns D-Link produkter som funkar i OS X, t.ex DWL 520+ kortet...

Vänligen Olof

• Medlem
  • International user
  • 2003-07-16 11:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av ollebolle
Min kanske allra viktigaste fråga är dock om det finns D-Link produkter som funkar i OS X, t.ex DWL 520+ kortet...

Det kortet är för 802.1b standarden. Alla Macar de senaste åren har inbyggt stöd för trådlöst nätverk. Du kan behöva köpa till ett sk Airport-kort för ca 700 pix.

Inga problem alltså!

1
Bevaka tråden