Får inte fildelning mellan XP och Mac att fungera

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-18 17:20

Jag har delat ut en katalog på min Mac och vill få upp den på min Windowsdator. Det verkar dock lättare sagt än gjort (i omvänd riktning går det utmärkt, Macen får utan problem upp en katalog från Windows). Datorerna använder Windows XP SP2 och OS X 10.5.6 via en Airport Express.

Jag har slagit på fildelning under "Delning" och lagt till en användare, slagit på "Dela filer och mappar med SMB" och jag har ställt in Workgroup på bägge datorerna till samma namn.

I Windows går jag in under "Anslut nätverksenhet" och skriver \\Datornamn\Mapp\ (rätt?) och väntar men ingenting händer förutom att jag så småningom får upp en ruta som säger att sökvägen inte kunde hittas. Under Bläddra/Mina nätverksplatser hittar jag arbetsgruppen men under den finns ingen utdelad mapp att välja.
Väljer jag att skriva in IP-numret så får jag upp en inloggningsruta, men inget av mina konton fungerar att logga in med.

Jag sliter mitt hår. Vad gör jag för fel?

(Jag har följt denna guide till punkt och pricka: http://macs.about.com/od/macwindows/...macfilesxp.htm)

Stort tack på förhand för en knuff i rätt riktning!

Senast redigerat 2009-04-18 17:32

Har du testa IP-nummer i ställe för Datornamn?
Samt kan du pinga datornamnet?

1
Bevaka tråden