Bråttom: Välja bärbar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-07-14 14:40

Jag har just kommit in på en utbildning och har fått erbjudande om att köpa dator på avbetalning. Det finns lite olika alternativ. Men vilken skall man välja. Verkar priserna rimliga? För och nackdelar med de olika modellerna (pc alternativen är inga alternativ).

Just nu lutar det mot 12" powerbooken. Men hur är bildkvaliteten på externt inkopplad skärm på den? Tänkte isf koppla upp den mot en 19" Sony skärm och vill kunna kalibera och greja. Funderar även på 15"aren men frågar mig ifall det är värt de extra tusenlapparna. Har nog egentligen inte råd med den.
Alla råd och tips emotages tacksamt!

14” iBook Combo
14,1” TFT-skärm (1024x768)
900 MHz G3
256MB minne
40 GB Hårddisk
DVD/CD-RW
ATI Radeon 7500 32MB
10/100 Base-T Ethernet
Airport Extreme
16510 kr

12” Powerbook Combo
12,1" TFT-skärm (1024x768)
867 MHz G4
256MB minne
40 GB Hårddisk
DVD/CD-RW
NVIDIA GeForce 4 32MB
10/100 Base-T Ethernet
Airport Extreme
Firewire 400
18170 kr

15" Powerbook Combo
15,2" TFT-skärm (1280x854)
867 MHz G4
256MB minne
40 GB Hårddisk
DVD/CD-RW
ATI Radeon 9000 32MB
Gigabit Ethernet
Airport Extreme
Firewire 400
21970 kr

Pc alternativ (kommer jag inte välja)
Budgetmodell 12375 kr
Medelmodell 16625 kr
Prestandamodell 20250 kr
Ultra Prestandamodell 21875 kr

Hej Apu

Jag har väl inga jättebra tips att ge dig direkt annat än att jag själv tänkte välja alternativet att använda min egen burk. Jag blev såklart sugen på en 15'' PowerBook men det ryktas om att Apple ska komma med uppgraderade powerbooks snart och jag har ingen lust att lägga ca 20 000 senast idag när det kan komma nya modeller om en vecka.

Skulle jag ändå välja en så skulle det utan tvekan bli en med 15'' skärm. Jag har en ibook med 12'' och tycker det är skitsegt med så liten skärm.

Michael

PS. Vi syns på Stumholmen om en månad

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-14 16:28

PB 15" har äldre teknik än PB 12" och 17" eftersom 15" inte uppdaterades när de andra modellerna lanserades. Och PB 17" är jättestor och inget man behöver om man inte måste jobba med väldigt skärmutrymmeskrävande program. Så av de tre är nog PB 12" bäst. Fast PB är ju dyrare än iBook och det har ju betydelse.

Och sen är det iBook 14". Den har ju fortfarande G3-processor. Men annars verkar just den iBooken du fått erbjudande om ha nästan exakt samma specifikationer som PB 12", fast den är några tusenlappar billigare och har en större skärm (men samma upplösning). Fast jag tror att man bara kan spegla skärmen på en sån. Och om du ska koppla till en 19"-skärm, så kanske det inte går så bra, med tanke på att upplösningen är annorlunda. Så är det iaf med iBook 12" (rätta mig om jag har fel). Och iBook har heller inte Airport Extreme, bara vanlig Airport.

Själv skulle jag välja PB 12" eftersom den har G4, är mindre och har Bluetooth. Och så tror jag att PB har kontakt för ADC.

• Medlem
  • International user
  • 2003-07-14 16:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av apu
Tänkte isf koppla upp den mot en 19" Sony skärm och vill kunna kalibera och greja.[/I]

Iom att du skall koppla en extern skärm till så har du ju ingen direkt nytta av att det är DVI-ut på PB15", blir bara mekk med adaptern...

Jag skulle iofs köpa 15" ändå eftersom du kommer att märka att skärmen är tillräckligt stor för att jobba med i stort sett allt utan att koppla en extern skärm till... kanonskärm helt enkelt!

Lite gammal teknik, men det enda som spelar roll ngn roll är egentligen inbyggt BT och Airport Extreme.. grafikkortet i 15" är dessutom bättre i 15" än i 12" (säger de som vet).

15" powerbook helt klart !!!

Jag antar att du inte ens funderar över iBook eftersom det är en G3 maskin, så den är ju inte aktuell liksom...

Och när du väl har chans att köpa en bärbar dator under dessa premisserna så kan du lika gärna slå till på 15"aren...

se det såhär:
köper du 12", så kanske kommer du att ångra ditt val och gå och fundera att "fanken, skulle tagit 15" eftersom den bara kostade 4000 mer...
köper du 15", så komer du känna att "japp, det var värt en widescreen" och dom extra pengarna...

15" PowerBook är det enda rätta !!!

• Medlem
  • 2003-07-15 18:07

Tack för alla åsikter och tips. Jag tar den tråkiga utvägen och väntar ett tag till. Studentpriserna och finansieringslösningarna på applestore är faktiskt lika bra och då kan man beställa precis det man vill ha. Om det dessutom innebär att man får en fräschare modell, desto bättre!

Men uj va sugen jag är på att byta ut den gamla BW häcken. Den får kanske en liten processorsuppgradering så länge...

Citat:

Vi syns på Stumholmen om en månad

He he, misstänkte väl att de var fler än en 99macare som blivit antagen. Trevligt, vi ses då ifall jag inte lyckats stressa ihjäl mig tills dess

Per

Jag tycker ju att 15" är det bästa apple klämt ur sig någonsin med helt underbar skärm - jag skulle aldrig klara mig med mindre; Pismon känns hopplös i jämförelse...

Men... apu. Jag tycker du gör helt rätt i att vänta. Snart kommer en uppdaterad 15" och då kommer den gamla att reas ut. Frågan är om den inte dimper ner vilken dag som nu, med tanke på hur länge sen det var det skedde något med den...

Citat:

Skrevs ursprungligen av apu
Just nu lutar det mot 12" powerbooken. Men hur är bildkvaliteten på externt inkopplad skärm på den? Tänkte isf koppla upp den mot en 19" Sony skärm och vill kunna kalibera och greja.

Du kan köra upp till 1600x1200 på en extern skärm, med PB12.
Jag tycker bildkvaliteten är bra, men iofs har jag inte så stora krav.
jag ser ingen skillnad om jag kopplat in min 17"-TFT via D-SUB eller DVI heller

• Medlem
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-07-15 22:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av frequencies
Hej Apu

Jag har väl inga jättebra tips att ge dig direkt annat än att jag själv tänkte välja alternativet att använda min egen burk. Jag blev såklart sugen på en 15'' PowerBook men det ryktas om att Apple ska komma med uppgraderade powerbooks snart och jag har ingen lust att lägga ca 20 000 senast idag när det kan komma nya modeller om en vecka.

Skulle jag ändå välja en så skulle det utan tvekan bli en med 15'' skärm. Jag har en ibook med 12'' och tycker det är skitsegt med så liten skärm.

Michael

PS. Vi syns på Stumholmen om en
månad

Grattis, akta er för nazisterna, fast det är klart, ni skall ju spendera era dagar i ett gammalt fängelse

• Medlem
  • 2003-07-18 01:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter Esse
Grattis, akta er för nazisterna, fast det är klart, ni skall ju spendera era dagar i ett gammalt fängelse

Får väl köpa mig ett baseballträ. Jag har en svår nazzeallergi.

Senast redigerat 2003-07-18 01:19
1
Bevaka tråden