Vatten i Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-04-14 12:23

Hej!

Jag spillde vatten på min Macbook Pro för ungefär 2 månader sedan. Den låg i sitt våtdräktsfodral, så jag trodde det var lugnt, men först gick den inte igång alls - men efter många försök så startade den. Skärmen började fungera efter ytterligare försök och lite hårtorksbehandling. I skärmen fanns dock 3 stora vattenfläckar men dom har gradvis bleknat bort och det enda som återstår idag är ett litet ljus fält i kanten av skärmen. Det stör inte mitt arbete, så jag har inte brytt mig om att göra någonting åt det hela.

Nu är min fråga:

BÖR jag göra något åt det som hänt och försöka få den undersökt i vilket fall? (Jag har Länsförsäkringar drulleförsäkring) Det jag är rädd för, är att om jag i framtiden får något annat problem med datorn, och behöver lämna in den till Apple för ett garantiärende - kan dom då eventuellt se att det en gång spillts vatten i den, och helt enkelt hänvisa alla eventuella fel till detta?

Ett annat rykte jag hört är att vattenskador kan visa sig långt senare på grund av oxidation på kretsar som tar ett tag att manifestera sig.

Några tankar kring detta?

Hälsningar

- Björn

Eftersom du har en försäkring tycker jag definitivt att du ska ta kontakt med ditt försäkringsbolag angående skadan och rådgöra med deras skadereglerare.

• Medlem
  • Gotland
  • 2009-04-14 12:31

Hej Marcus,

Jo, det hade känts tryggast. Undra hur sugna dom är på att ersätta någonting som ändå fungerar, och hur skulle en sådan ersättning se ut kan man undra?

Ursprungligen av syse:

Det jag är rädd för, är att om jag i framtiden får något annat problem med datorn, och behöver lämna in den till Apple för ett garantiärende - kan dom då eventuellt se att det en gång spillts vatten i den, och helt enkelt hänvisa alla eventuella fel till detta?

Ja, sedan början av 2008 stoppar Apple in små indikatorer (Liquid submersion indicators - LSI) i de bärbara datorerna som ändrar färg om de varit i kontakt med vatten, för att på så sätt kunna hävda att garantin inte gäller.

Detta är ingen hemlighet utan finns beskrivet i Apples kunskapsdatabas:
Om vätskeindikatorer (LSI) på bärbara och stationära datorer

Finns även i iPhone och iPod:
iPhone och iPod: Vattenskador omfattas inte av garantin

• Medlem
  • Gotland
  • 2009-04-14 15:55

Intressant! Men baserat på det, så känns det nästan som att vilket fel som än eventuellt uppkommer de närmaste 2 åren så kommer jag få väldigt svårt att bevisa att det inte skulle ha med den tidigare vattenskadan att göra?

Då är det kanske bättre att lösa problemet redan nu...

Jag vet inte hur Apple resonerar kring detta, om de stenhård vägrar garantireparationer på vattenskadade datorer, eller bara vissa typer av reparationer. Vätskeindikatorn har bara funnits ett år, så jag vet inte hur många som råkat ut för det i praktiken.

det är också som så att vattenskador oftast går att torka upp rätt bra - prylen fungerar.
men inuti så får man problem med oxid/Korrosion på lite längre sikt.

Så kan du ta "tjuren vid hornen" och få det åtgärdat så snart som möjligt är det bra.

Vill det sig illa i saker som inte skapar mkt värme (det gör ju en bärbar) så kan man få problem med svamp (en klassiker på optik...)

• Medlem
  • Gotland
  • 2009-04-15 00:02

En annan grej, är att jag har funderat på att komplettera med ett AppleCare-paket. Men om jag ska göra det, så vill jag ju försäkra mig om att jag kommer kunna använda det. Det hade vart bra om det gick att kolla om dessa indikatorer har slagit ut, eller om jag missat dom med vattnet. Annars finns det en risk att en förnyad AppleCare blir värdelös redan från början.

Jag ska höra med mitt försäkringsbolag och se vad dom säger...

• Medlem
  • Gotland
  • 2009-04-15 12:47

Hej igen... Det verkar inte vara värt att få den fixad innan den verkligen har Pajat helt, beroende på att självrisken är väldigt hög. Men jag har nåt halvår på mig att anmäla om den skulle paja pågrund av vattenskadan, men att det visar sig först senare.

Goflorp: Har du någon erfarenhet hur sådana skador som oxid och korrosion kan visa sig?

Ursprungligen av syse:

Hej igen... Det verkar inte vara värt att få den fixad innan den verkligen har Pajat helt, beroende på att självrisken är väldigt hög. Men jag har nåt halvår på mig att anmäla om den skulle paja pågrund av vattenskadan, men att det visar sig först senare.

Goflorp: Har du någon erfarenhet hur sådana skador som oxid och korrosion kan visa sig?

Ja, från telefoner. Själv brukar jag vara så cynisk att jag räknar med att en dränkt lur liksom aldrig blir riktigt bra igen...

Förr, när det inte var så mkt displayer på telefonerna gick det att ta ur batteriet och lägga dem i en burk med isopropanol-A (hej Apoteket).
Spriten driver ur vattnet och spriten dunstar sedan utan att lämna spår.
T-sprit lämnar en vit fällning efter sig så det kan man inte använda.
Ovan funkar på telefoner typ T29, R520 osv. betvivlar att det går på bärbara datorer.
En poäng är att få ner den i sprit innan den torkat.

Vidare tror jag inte hårddiskar gillar att bli spritfyllda

1
Bevaka tråden