iBook bra val?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är i "mac-köpar-tagen" (min första mac), blev sugen efter att ha provat chefens powerbook g4 17".

Tänkte på en bärbar pc från början, innan jag kom att tänka på hur skönt mac os x egentligen var. Lånade den en dag och var helt frälst.

Så nu är min fråga, är en iBook (12", 900 MHz modellen med 128+512 MB RAM, combodrive, osv) ett bra "första köp" eller kommer jag bli besviken? Den kommer inte användas till videoredigering osv, det tror jag inte den klarar, men skriva lite, surfa, chatta osv?

• Medlem
  • 2003-07-14 02:28

Min första "privata" mac var en ibook 500... det var 2001. Jag är fortfarande otroligt nöjd med den. Sen vet jag inte hur mycket pengar du har och så vidare, men visst är ibooken ett mycket bra köp

För att skriva, surfa och chatta så är iBooken en väldigt bra dator! En oerhört behändigt liten dator som du kan ta med överallt. Har också lång batteritid om du måste använda den på väg.

Men, men... Om du ska spela krävande spel eller göra mer grovjobb än t.ex. arbeta med Microsoft Word, surfa, lyssna på musik eller leka med iPhoto så är Powerböckerna ett bättre val.

Själv så har jag nu tänkt sälja min iBook för att jag tycker att kraften i den inte är tillräcklig för mig som vill spela dom senaste spelen samt pyssla mycket med musikprogramvara.

Skaffa AppleCare också. Det är värt dom extra 2900-3200 kronorna säger jag bara. Man vet aldrig vad som händer.

• Medlem
  • 2003-07-14 02:34

Helt underbar dator om du frågar mig - och ett mycket bra val. Den eller alternativt PowerBook 12'', om plånboken tillåter, är sköna datorer. Men till uppgifterna du beskriver så duger iBooken utmärkt - och den är ju billig dessutom. En utmärkt förstadator.

/majk

Nej, hade inte tänkt göra något mer avancerat på den, inte till att börja med iaf, det blir lite irc, lite icq, skriva lite, mp3 lyssnande lite film vid tv'n osv.

Anledningen till att jag köper den och inte en PC är väl också till stor del att jag kan få den till kraftigt rabatterat pris, det vill säga utan moms genom min praktikplats. Detta gör ju att jag kan få lite trevliga tillbehör osv. Men någon powerbook har jag nog inte råd med, tyvärr måste jag säga, eftersom G4an måste ge ett ganska bra lyft?

Apple Care, som Niklas Hjelm Smith rekommenderar, kan man köpa till det senare, för den vanliga garantin räcker väl i 1 år? Och Apple Care är väl en förlängning med 2 år (3 år från inköpet?), eller ger det några andra fördelar?

• Medlem
  • 2003-07-14 03:14

Någonting du bör satsa på, främst om du har bredband är ju Airport. Vill du komma lite billigare undan kan du köpa en D-link eller Netgear-router, men försök att slänga in ett airport-kort om du har råd i alla fall. Det är inte fel att kunna surfa trådlöst. Kanske sitta på balkongen/verandan, eller ligga i gräset och dricka en valfri (läs öl) kyld dryck och surfa

Jag tror du kommer att bli väldigt nöjd med en iBook. Jag har varit otroligt nöjd med min iBook 500 som jag köpte för drygt två år sedan när den vita iBooken lanserades. Men tills slut upplevde jag den som lite väl seg att köra OS X och i höstas köpte jag en iBook 800 combo som jag använder nu och den är en höjdare! Visst, den är förstås inte lika snabb som en Dual 1 GHz G4, men det är väl rätt självklart. Men sett till vad den kostar är den otroligt prisvärd.

Och jag kan bara instämma i rådet att köpa AirPort-kort direkt (och nån typ av basstation). Det kan jag garantera att du inte kommer att ångra.

Har man gott om pengar bör man dock fundera på PowerBook 12". Jämfört med andra PowerBookar (15" och 17") har den vissa begränsningar, men jämfört med iBook har den bara fördelar, förutom priset.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-14 12:13

Jag vill (än en gång) påpeka betydelsen av mycket RAM i burken. En väninna till mig kom hit med en PB 12" för ett par dagar sen och den var lika seg som vacker. Min egen iMac G3 var snabbare i OS X! Hon hade bara 256 mb i RAM. Så, köp gärna en iBook, men kräma på rejält med RAM direkt så blir du säkert nöjd.

Citat:

pple Care, som Niklas Hjelm Smith rekommenderar, kan man köpa till det senare, för den vanliga garantin räcker väl i 1 år? Och Apple Care är väl en förlängning med 2 år (3 år från inköpet?), eller ger det några andra fördelar?

Det ges bara en fördel med att din telefon support blir längre än nittio dagar efter köpet -- vilket faktiskt är irrelevant då inte ens Apple verkar bry sig om det.

Men det är precis som du säger, du behöver inte köpa AppleCare på direkten. Jag till exempel skaffade AppleCare veckan innan garantin gick slut (jag kunde inte bestämma mig, men jag hann innan tiden gick ut ändå).

Jo, som PJW och flera andra har sagt så är mycket ram ett måste (detta har man märkt även på pc-sidan när man kör t.ex. Gnu/linux, det är väldigt "glatt i minne"). Så jag maxar ut minnet till 640Mb.

Så bra att jag inte behöver köpa det med en gång, så kan jag kanske köpa det nästa sommar när jag har jobbat eller så.

Tackar för alla svar och hoppas jag blir nöjd med iBook, om jag genom ett under skulle få mer pengar så köper jag självklart en powerbook 12". Tycker en bärbar dator skall vara just bärbar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-14 16:37

Om du ska köpa mer minne, gör det inte från Apple Store! Beställ med så lite mine som möjligt och köp mer från tex Macoteket. Apple Store har nämligen dyra minnen.

• Oregistrerad
  • 2003-07-14 17:58

Du kommer inte bli missnöjd, jag har haft min ibook 500 sen 2001 och har haft problem med den en gång, det visade sig att minnet jag köpt var trasigt så det var ju egentligen inte ibooken som problemet låg i.
Stabilare dator har jag aldrig suttit vid.
Det enda jag ångrar sen jag köpte den är att jag snålade och valde dvd istället för cdrw/dvd.
Ett tillbehör du måste ha om du slipper moms på Appleprodukter är ju självklart en iPod.

Rajje: Nej, beställer inte datorn från Apple Store heller, utan från just macoteket.
iBooken går på runt 10000:-, minnet går på runt 1000:-, sen behöver jag ju en Apple Video Adapter också, och en "Tucano second skin folder" (Kommer bära runt på den i ryggsäck)

• Oregistrerad
  • 2003-07-21 18:52

Hur länge kommer kampanjen på Macoteket hålla på? Någon som vet eller? En 900 MHz för 9995kr exkl. moms är inte så farligt.

Jag har ett litet dilemma, jag hade först en PB G4 500 MHz, som jag bytte ut mot en Cube + 17 Apple Studio Display. Nu i efterhand så känner man saknaden av att enkelt kunna ta me sig datorn överallt.

Så, en bärbar + en stationär är ju aldrig fel att ha. Men inte för att vara tjatig, är det verkligen värt det hela?!

För det första så är den smidig, den tar inte mycket plats på mitt skrivbord eller i väskan. Och den har lång batteritid. Vad som känns lite osäkert är;
* Räcker en 12"?
* Räcker en G3 processor?
* Ska man avvakta nån månad?

Mina krav är ju inte så enormt höga, men ska man köpa dator så ska man ju se till att man kommer att kunna ha den ett bra tag (där rullar tankarna mot en PB).

Mina sysselsättningar idag är väl inte avancerade. Studerar fortfarande och är enormt musik intresserad. Sysselsätter mig med Filemaker, Dreamweaver, PS osv. MYSQL och PHP börjar jag komma in mer på. Är intresserad av programmering, men har bara inte funnit inspiration, tid och ork för att börja än.

Jag känner bara att jag vill kunna anv. en bärbar i skolan, på fritiden. Jag vill kunna ha med mig mina dokument, min musik, mina program osv. Så frågan kvarstår för mig: Är iBook det rätta valet? För jag har så svårt att bestämma mig

Jag köpte:

iBook 12", 800 Mhz, 32 MB VRAM och la till 512 extra ram...

Resultat:

En underbart mobil dator som klarar av det mesta - även saker som enklare videoredigering! Visst det tar lite tid att rippa AAC - om man jämför med min Dual 1.42 PowerMac men - annars supernöjd!!! Kopplar den till TV - kollar på AVIs etc - har den i sommarstugan - kollar mail etc

att enbart köra med 128 MB RAM fungerar dock inte...du måste ha mer RAM! det kan hända att det räcker med 256 extra...

jag köpte även airport och en netgear WIFI och surfar till och med på min gård (bor i lägenhet) vid fint och soligt väder

• Oregistrerad
  • 2003-07-22 16:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
Jag köpte:

iBook 12", 800 Mhz, 32 MB VRAM och la till 512 extra ram...

Resultat:

En underbart mobil dator som klarar av det mesta - även saker som enklare videoredigering! Visst det tar lite tid att rippa AAC - om man jämför med min Dual 1.42 PowerMac men - annars supernöjd!!! Kopplar den till TV - kollar på AVIs etc - har den i sommarstugan - kollar mail etc

att enbart köra med 128 MB RAM fungerar dock inte...du måste ha mer RAM! det kan hända att det räcker med 256 extra...

jag köpte även airport och en netgear WIFI och surfar till och med på min gård (bor i lägenhet) vid fint och soligt väder

Låter ju bra, och mot en 1.42 GHz så fattar jag ju skillnaden. Självklart lägger man ju till mer ram, det är naturligt. Hur länge håller batteriet? Klarar den ca 6 h?
Iofs beror ju på hur tungt du anv. den!

Om du hade fått välja igen, hade du valt en 12" pb/ibook?

MVH / patrik

den står på lite över 5 timmar när det är nyladdat. men, det håller cirka 2.5 timmar när man kör hårt - ifrån hårddisk och cd-r ex. i OS9 är den löjligt rapp och batteriet håller ännu längre...

jag har inte testat så mycket batteriprestanda dock...

svår fråga - men - jag kan dock säga att jag inte saknar någonting i iBook'en! Alltså bästa pris/prestanda för behoven alltså. Det enda som hade talat för en pb är utseendet...i mitt tycke och utifrån att jag har den som en andradator.

Citat:

Skrevs ursprungligen av freeze
Låter ju bra, och mot en 1.42 GHz så fattar jag ju skillnaden. Självklart lägger man ju till mer ram, det är naturligt. Hur länge håller batteriet? Klarar den ca 6 h?
Iofs beror ju på hur tungt du anv. den!

Om du hade fått välja igen, hade du valt en 12" pb/ibook?

MVH / patrik

• Oregistrerad
  • 2003-07-22 16:17
Citat:

den står på lite över 5 timmar när det är nyladdat. men, det håller cirka 2.5 timmar när man kör hårt - ifrån hårddisk och cd-r ex. i OS9 är den löjligt rapp och batteriet håller ännu längre...

jag har inte testat så mycket batteriprestanda dock...

svår fråga - men - jag kan dock säga att jag inte saknar någonting i iBook'en! Alltså bästa pris/prestanda för behoven alltså. Det enda som hade talat för en pb är utseendet...i mitt tycke och utifrån att jag har den som en andradator.

Ok, var ju inte så farligt ändå med batteriet. Jo PBn är ju mycket snyggare när det gäller design, men inte ska man alltid gå efter den. Kommer att bli en andradator för mig med, så jag tror ja har beslutat mig för att köpa en iBook. Ska försöka provköra en bara innan. Tack för svaren på mina frågor!

MVH / Patrik

det var så lite!

du kommer inte bli missnöjd!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-25 13:18

Jag vill också passa på att rekommendera iBook:en. Jag köpte en iBook 12" 800 Combo i Taiwan i höstas och var hur nöjd som helst med den, hjälpte min morsa att köpa en iBook 12" 900 Combo från Macoteket och hon är hur nöjd som helst med den också.

Båda datorerna har 640 Mb och det tycker jag att det skall man absolut inte knussla med. Jag körde på 128 Mb i ungefär 2 veckor för jag skulle leta billigare minne och det var INTE kul för det klarade inte datorn av utan att hela tiden använda hårddisken. 640 Mb är helt klart skönt och man klarar sig utan problem även när man har en 10-15 program igång sådär.

• Oregistrerad
  • 2003-07-25 20:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nuoji
Jag vill också passa på att rekommendera iBook:en. Jag köpte en iBook 12" 800 Combo i Taiwan i höstas och var hur nöjd som helst med den, hjälpte min morsa att köpa en iBook 12" 900 Combo från Macoteket och hon är hur nöjd som helst med den också.

Båda datorerna har 640 Mb och det tycker jag att det skall man absolut inte knussla med. Jag körde på 128 Mb i ungefär 2 veckor för jag skulle leta billigare minne och det var INTE kul för det klarade inte datorn av utan att hela tiden använda hårddisken. 640 Mb är helt klart skönt och man klarar sig utan problem även när man har en 10-15 program igång sådär.

RAM biten är jag fullt insatt i, och tycker att det fördjävligt att en dator som ska köra X iöverhuvudtaget levereras med 128 mb ram som standard!

Men kul att folk tycker så bra om den, och ger det bra betyg! Beställer nog min i augusti eller så.

Tack för ditt inlägg!

Citat:

Skrevs ursprungligen av freeze
För det första så är den smidig, den tar inte mycket plats på mitt skrivbord eller i väskan. Och den har lång batteritid. Vad som känns lite osäkert är;
* Räcker en 12"?
* Räcker en G3 processor?
* Ska man avvakta nån månad?

Mina krav är ju inte så enormt höga, men ska man köpa dator så ska man ju se till att man kommer att kunna ha den ett bra tag (där rullar tankarna mot en PB).

Mina sysselsättningar idag är väl inte avancerade. Studerar fortfarande och är enormt musik intresserad. Sysselsätter mig med Filemaker, Dreamweaver, PS osv. MYSQL och PHP börjar jag komma in mer på. Är intresserad av programmering, men har bara inte funnit inspiration, tid och ork för att börja än.

Min erfarenhet är att man anpassar sig förvånansvärt bra till en 12"-skärm. Upplösningen är ju densamma som på en 15" stationär TFT, och även om det är i minsta laget så stör åtminstone jag mig inte på det. "Exposé"-funktionen i Panther lär dessutom göra det ännu enklare att hålla ordning på alla öppna fönster, och det kan ju göra det lättare särskilt för oss med små skärmar.

G3:an borde räcka bra för det du vill använda datorn till. G3-processorn brukar till och med kunna upplevas som snabbare än motsvarande G4 så länge man inte kör Altivec-optimerade program. Eftersom utvecklarverktygen inte har någon större användning för Altivec så kommer G3:an att räcka till alldeles ypperligt för t.ex. webbutvecklare. Däremot går ju Photoshop segare, och ifall du håller på med tungt photoshoparbete (d.v.s. med riktigt stora bildfiler) vill du kanske hellre ha en G4.

iBooken fick ju en mindre uppgradering för bara någon månad sedan, så det kan nog dröja ett tag till nästa gång. Men den biten är ju alltid som ett lotteri - det släpps ju alltid bättre och snabbare datorer, så det går ju alltid att säga att man ska vänta några månader innan man köper. Det är faktiskt bara en sak man kan vara helt säker på, och det är att det inom bara några månader efter att man köpt en ny dator kommer att släppas något som fullständigt sparkar skiten ur den. Just därför tycker jag att du gör bäst i att skita i att vänta och i stället skaffar en ny dator när du behöver den!

Väljer du Apple Care till iBooken får du ett nytt batteri (helt gratis av Apple), levererat till dörren när ditt gamla blir dåligt.

Efter ca 2500 laddningar höll mitt batteri inte längre måttet så jag ringde upp dem. Bara batteriet är värt 1495:-
Bara att ladda på, kanske att du hinner få två stycken inom tre år. Då blir ju Apple Care garantin nästan gratis:-)

• Oregistrerad
  • 2003-07-26 01:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Min erfarenhet är att man anpassar sig förvånansvärt bra till en 12"-skärm.

Jag håller med om detta. Min 12" iBook 700 köpte jag i mars. De första dagarna kändes det ovant med den finstilta texten, men man vänjer sig snabbt. Jag kör CodeTek VirtualDesktop och XDarwin. På det ena skrivbordet har jag permanent fyra instanser av xterm. Trots att jag på jobbet använder dubbla skärmar (21" + 17"), är det sällan jag lider av trängsel på iBooken. Tabbarna i Safari underlättar också.

Citat:

Jatt enbart köra med 128 MB RAM fungerar dock inte...du måste ha mer RAM! det kan hända att det räcker med 256 extra...

Instämmer även här. Jag lade till 256 MB (vilket var ett lyft) och som jag använder maskinen räcker detta bra.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
JOch jag kan bara instämma i rådet att köpa AirPort-kort direkt (och nån typ av basstation). Det kan jag garantera att du inte kommer att ångra.

Vi iBook ägare är tydligen fullkomligt samstämmiga. AirPort är suveränt och jag njuter av att kunna surfa utomhus och på caféer etc. (Se tråd i Internetsektionen om detta.)

En tanke som slog mig...samstämmigheten bland nöjda iBook ägare är slående...och jag tror det beror på en sak...bang for buck...man får helt enkelt fövånansvärt mycket för 10 000 kronor!

jag får en känsla av att iBook-ägare är mer nöjda än Powerbook - just för att man får väldigt mycket för pengarna. Hade jag valt en 12" Powerbook hade jag haft andra krav och jämfört med PowerMac-prestanda...och således inte blivit lika nöjd

Citat:

En tanke som slog mig...samstämmigheten bland nöjda iBook ägare är slående...och jag tror det beror på en sak...bang for buck...man får helt enkelt fövånansvärt mycket för 10 000 kronor!

jag får en känsla av att iBook-ägare är mer nöjda än Powerbook - just för att man får väldigt mycket för pengarna. Hade jag valt en 12" Powerbook hade jag haft andra krav och jämfört med PowerMac-prestanda...och således inte blivit lika nöjd

Det där är sant. Jeeevligt sant!:D
Jag hade en iBook 700 MHz, men blev "förförd" av PB15"... Klart korkat..., klumpig att bära omkring, inte så märkbart snabbare med de saker jag gör, pillrigare med in- och urkoppling med kontakterna bakom en pluttplåt på baksidan när man flyttat till ett annat ställe...
Å varm!!! iBooken kan man sitta med i knäet i timmar, men PB:n steker chefen efter en kvart...
Känns absolut inte för mig som 11000 kr mera dator än en iBook.
Länge leve iBook-en...:D

Senast redigerat 2003-07-27 13:12

iBooken är en underbar dator. Har både en iBook 12" och en PowerBook 15". TiBooken används mest vid rent desktoparbete. iBooken får hänga med överallt och känns int elika ömtålig. Dessutom tycker jag den är snyggare.

Ciryon

1
Bevaka tråden