Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.nef (Nikon RAW) öppnas i andra program, fasten jag ändrat...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hedemora
  • 2009-04-10 14:06

Har installerat "HP Photosmart Studio" (följde med drivrutinerna till skrivarn), och "Photomatix Pro" för att testa lite med HDR-bilder.

Problemet är att när jag dubbel-klickar på en RAW bild i Findern, så öppnas den i något av ovanstående program...

Har ändrat via Info -> Open with -> *Preview* (Tryckt på Change all), och då funkar det. Tills nästa reboot!

Då har återigen något av ovanstäende stulit filändelsen...

Hur gör man för att Preview ska fortsätta att öppna filerna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-10 15:31

Vad händer om du går in i den ~Bibliotek/Preferences och tar bort filen: com.apple.LaunchServices.plist
Där sparar Mac OS X sina inställningar för vad som ska öppnas var. Du tappar tidigare egna inställningar.

  • Medlem
  • 2009-04-10 18:08

Det låter som att de oönskade programmen ställer in detta när deras helper aps startas, säkert vid boot. Kolla om det är en inställning i resp program?

  • Medlem
  • Hedemora
  • 2009-04-10 18:24
Ursprungligen av acke:

Vad händer om du går in i den ~Bibliotek/Preferences och tar bort filen: com.apple.LaunchServices.plist
Där sparar Mac OS X sina inställningar för vad som ska öppnas var. Du tappar tidigare egna inställningar.

Tackar! Ska testa.

Ursprungligen av Baron:

Det låter som att de oönskade programmen ställer in detta när deras helper aps startas, säkert vid boot. Kolla om det är en inställning i resp program?

Redan kollat. Det konstiga är att det inte ändras fasten man öppnar programmen. Enbart vid reboot.
Skulle tro att programmen lagt det i nån autostart i OS X. Typ /etc/rcX.d/ I Linux, antar att OS X har nåt liknande.

  • Medlem
  • 2009-04-10 22:12

Har du kollat i Systemsinställningar/Konton/Startobjekt?

  • Medlem
  • Hedemora
  • 2009-04-11 00:11
Ursprungligen av Baron:

Har du kollat i Systemsinställningar/Konton/Startobjekt?

Japp, och den är tömd... (sen innan)

Jag har samma problem med att TextEdit eller Dashcode vill öppna TXT-filer, fastän jag ändrar till TextMate hela tiden. Har försökt ändra med ett program som heter Default Apps men icke.

Problemet tror jag är att man inte kan låsa en inställning utan när ett annat program startar så kan det sno åt sig associationen vare sig man vill eller inte.

1
Bevaka tråden