Måste man gå med på reparation?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt en dator den 21 januari 2009. En iMac på Grafit här i Umeå. När jag packade upp den märkte jag att USB-portarna var trasiga. De kopplade ur allt jag pluggade in i dem med jämna mellanrum. Jag testade då att installera om allt. Men felet kvarstod.

Efter drygt en vecka, den 3 februari, hörde jag av mig, angående detta problem till affären eftersom jag var orolig eftersom det stod att det riskerade att förstöra informationen på datorn.

Det enda svaret jag fick var att de skulle höra med teknikerna. Jag väntade i en månad på besked innan jag hörde av mig igen, den 6 mars, och frågade hur det gick. Jag var vid detta lag rätt irriterad på det dåliga bemötandet. Då fick jag svar att de ville att jag skulle lämna in datorn för felsök och reparation vilket då beräknades ta cirka två veckor.

Jag ansåg då dels att jag inte ville att de skulle in och skruva i datorn utan att jag ville ha en omleverans av en dator som inte var defekt, och dels att jag inte var beredd att vänta i två veckor på datorn eftersom jag behöver den både i samband med mina studier och mitt extrajobb som webdesigner. Jag hade helt enkelt inte råd att vara utan dator så länge. Dessutom har jag flerfaldigt dålig erfarenhet av att jag lämnar in saker på reparation och de kommer tillbaka med något annat fel som måste repareras igen.

Jag krävde då i första hand att få datorn utbytt, vilket jag ansåg mig ha rätt att begära eftersom jag meddelat felet inom gränsen för öppet köp och eftersom det i konsumentköplagen står att man som konsument ska ha rätt att begära omleverans av en likvärdig produkt. I andra hand ville jag häva köpet och själv beställa en ny, felfri produktsom inte måste in och skruvas i.

Båda dessa sakerna blev jag nekad. Först eftersom de sa att de inte hade möjlighet att göra det. Sedan släppte Apple en nyuppgradering av min dator. Sedan dess har de pekat på detta som en orsak till att det inte skulle gå. Min dator tillverkas inte längre. Då har jag hävdat att jag kan godta att den byts ut emot en likvärdig produkt. Men detta har de inte godkänt. De menar att jag måste lämna in den hos dem och vänta i minst två veckor på en reparation. Trots att jag verkligen inte vill detta.

Jag läser följande i konsumentköplagen:
"22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23,.24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller.ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom.får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§."

"29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för.honom." "För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet."

Med stöd i dessa formuleringar kan jag inte se hur de ska kunna behandla mig såhär. Det står uttryckligen att det är köparen som har rätt att kräva antingen avhjälpande, omleverans, prisavdrag, ersättning eller häva köpet. Jag har meddelat inom skälig tid, de borde inte kunna neka mig.

Och det faktum att de, mitt upp i allt, uppgraderade datormodellen, ska väl inte spela någon roll? Visst förstår jag att det gör det svårt att kräva att de byter ut den emot en exakt likadan, men det har jag ju heller inte begärt, bara att de byter ut den emot en likvärdig, motsvarande produkt.

Så, hjälp mig, hur ska jag göra om jag nu antingen vill få datorn utbytt, alternativt häva köpet? För i ärlighetens namn känner jag att de behandlat mig rätt illa.

• Medlem
  • Överallt
  • 2009-04-08 19:47

Eftersom du såhär några månader efter att du upptäckte felet, fortfarande inte lämnat in apparaten, så kan man nog inte säga att det är av väsentlig betydelse för dig.

Jo. Jag har klarat mig genom att inte använda externa hårddiskar, minneskort etc helt enkelt för att jag måstat. Jag har kunnat sköta skolarbetet på detta sätt, samt extrajobbet. Men man vill ju ändå ha en fungerande dator. Och eftersom alternativet har varit att lämna bort den i drygt två veckor, vilket hade varit omöjligt, har jag fått klara mig med datorn i befintligt skick.

Den första månaden gick bort på att de skulle höra med teknikerna. Den andra månaden har sedan gått bort på att de säger att jag måste lämna in datorn till dem i minst två veckor, medan jag hävdat att jag har rätt att kräva att få den utbytt alternativt häva köpet.

Jag tycker helt enkelt, att om man betalar nästan 16'000 för en dator, så ska man ha rätt att begära att USB-portarna ska fungera som de ska. Om inte annat så har det ju en viss betydelse för andrahandsvärdet. Här är förresten en film där jag filmat problemet: http://www.youtube.com/watch?v=dUw89tRj6hQ

Kan jag stödja mig på detta domslut?

Citat:

"Ett intressant datorärende som har ett par år på nacken är ett fall där en person som var beroende av en fungerande internetuppkoppling i hemmet gick till nämnden när hon skickade tillbaka ett trasigt modem och säljaren valde att reparera det i stället för att skicka ett nytt. Kunden ansåg sig inte kunna vänta de två veckor som säljaren har rätt att ha på sig för en reparation och gick och köpte ett nytt modem själv och krävde pengarna tillbaka för det gamla, reparerade.

Nämnden beslutade att kunden hade lidit så mycket skada på grund av det trasiga modemet att hon skulle få sin vilja fram. Det är nämligen köparen som har rätt att välja påföljd, så länge inte denna innebär en oskälig kostnad för säljaren."

(http://www.idg.se/2.1085/1.207468/garanti-special-del-5-prylkrangel---direkt-ur-verkligheten)

Om vi går tillbaka till vad du kan kräva och vad butiken kan göra... (och struntar i vad vi tycker att de borde göra)

Öppet köp är ingenting som är lagstadgat utan det är något som en butik kan erbjuda som konkurrensmedel.

En butik har rätt att försöka åtgärda ett fel. Du kan inte kräva att få en ny vara utan butiken har rätt att försöka åtgärda/laga felet. Och de har rätt att försöka ett antal gånger innan du kan häva köpet. Jag tror att de har tre gånger på sig.

Titta här:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=133

Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren.

Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig.

Skadestånd får du om du har haft en kostnad pga felet. Inte pga allmänt obehag.

• Medlem
  • Umeå
  • 2009-04-09 10:50

En god regel om man är konsument...

En god regel, om man är konsument, är att man omedelbart när säljaren har vägrat en rättelse, lyssna med kommunens konsumentvägledare.

De brukar ha en enorm erfarenhet kring vad som är praxis i olika branscher, liksom om precedensfall som hamnat i reklamationsnämnd eller domstol.

Du kan då direkt få veta
- om du är på fel spår
- om den rättelse du kräver är i linje med den verkliga lagtolkning som myndigheter och domstolar gör
- och om du har att göra med ett företag som systematiskt försöker obstruera konsumentens rättigheter

Annars kan man tyvärr ibland grotta ned sig i vad man t r o r är rätt – med det menar jag givetvis inte att jag anser att du är fel ute, det är en allmän kommentar.

Ursprungligen av BlackSmp:

Skadestånd får du om du har haft en kostnad pga felet. Inte pga allmänt obehag.

Nej, "Sveda och Värk-klausulen" är svår att få igenom på ngt sånt här....

det jobbiga med sådana här saker är att en del är luddigt, en del är glasklart.

Maskinen som är defekt skall vara i butik inom "skälig tid".
De kan välja att låta reparera den UPP till tre gånger, de kanske byter den efter två...
Man blir hela tiden utsatt för bedömningar och överväganden.
Ofta vet inte personalen vad som gäller.

Det bästa man kan göra är att rusta sig till tänderna med kunskap och hålla på sin rätt.

Kommer det däremot till ngn form av förhandling så kanske man inte skall vara benhård - alltså helt "oförhandlingsbar" - utan snarare vara beredd att ge lite.

• Medlem
  • Örebro
  • 2009-04-09 17:49

Lämna in den på reparation.

Det finns ingen som hellst anledning att byta ut en dator för att USB portarna krånglar. Det är som att byta ut en bil för att radion inte funkar.

I butiken jag arbetar så har vi en regel då vi alltid låter kund byta till en ny dator om ett fel uppstår första veckan och i visa fall första månaden.

Har det gått längre tid än så skickar vi den på service efter att våran egna framförallt mjukvarutekniker kikat på den. Tar serviceärendet väldigt lång tid ( över 1 mån) så brukar vi antingen kompensera kunden på ett eller annat sätt alternativt om verkstaden inte verkar lösa problemet så byter vi ut hela datorn.

Alla vill ha nöjda kunder men frågan är hur långt man ska sträcka sig, det finns lagar och regler men även moral och en vilja att hjälpa till.

Givetvis vill dom inte byta ut datorn för då måste dom sälja den sen som begagnad och kommer tappa pengar på affären.

Vad som är rätt och fel är inte alltid lätt. Oftast kan man komma överens, "är inte datorn klar om 1 vecka får du en ny" tex.

Vet inte om jag var till någon hjälp men lycka till!

1
Bevaka tråden