Sökdomäner

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-04-05 08:07

I systeminställningar - Nätverk - DNS finns en ruta med Sökdomäner. Vad skall det stå där?

Vi är ett medelstort lokalt nätverk och vår konsult har skrivit in namn.local där (namn=nätverkets namn). Eftersom jag inte är säker på att han har riktigt klart för sig själv varför, undrar jag om någon kan förklara vitsen med detta. Tidigare har det inte stått någonting alls där.

Passar på med en annan kort fråga: Hur många DNS-servrar kan man ange? Vi har sju IP-nummer angivna. Kollar routern verkligen alla?

• Medlem
  • Thailand
  • 2009-04-09 16:26

Ingen som vet någonting om sökdomäner?

Nu är jag inte någon expert på nätverk, men följande information får man från hjälpfunktionen i os x om sökdomäner. Utifrån den tolkar jag det som att vad er konsult gjort är fel och helt onödigt.

Ursprungligen av Mac Hjälp:

Sökdomäner i dina nätverksinställningar läggs automatiskt till namn du skriver i Internetprogram.

Exempel: Om du anger sökdomänen apple.com och skriver ”store” i din webbläsare, tas du till store.apple.com. Om du använder campus.university.edu som sökdomän kan du skriva ”server1” i Finders dialogruta Anslut till server för att anslutas till server1.campus.university.edu.

Domäner söks i den ordning du angett dem, och sökningen avslutas när ett giltigt namn hittats.

Använd sökdomäner av skilda omfång till att söka i en namnhierarki. Du kan t.ex. använda byggnad.campus.universitet.edu, campus.universitet.edu, universitet.edu.

• Medlem
  • Thailand
  • 2009-04-09 17:01

Tack, det klarnade en del nu.

1
Bevaka tråden