Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig DV-kamera sänkte Fire-Wire på G5 Quad

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

En kompis har en filmkamera som han haft problem att importera film till sin PC från och frågade om jag kunde hjälpa honom. Inga problem svarade jag - macen fixar sånt här.

Kopplade in kameran till G5an och den började bete sig konstigt. Mina FireWire-diskar tappade anslutningen och inte fan kom kameran upp i systemet, iMovie krashade i väntan på kameran. I systeminformation står det att FireWire-information inte kan läsas.

Har tidigare kopplat många olika FireWire-enheter till G5an och med tanke på att kameran tidigare strulat så är jag mer eller mindre säker på att denna är felkällan - frågan är bara hur den kunde slå ut FireWire-chippet på moderkortet?

Datorn har ingen garanti, kameran tillhör Värmdö gymnasium och jag som fattig sista-års gymnasieelev har knappast råd med vare sig ny moderbräda eller en ny dator.

Tror ni det finns möjlighet att Värmdö gymnasium kan få pengar för skadan som kameran orsakat genom kameraleverantören (Panasonic)? Någon som tror att jag över huvud taget kan få någon som helst ersättning?

Ängsliga hälsningar
Hans-Filip

Kolla med ditt och kompisens försäkringsbolag. Men om datorn är gammal lär du inte få ut speciellt mycket (skulle jag tro). Är kameran ny och under garanti? Kanske att Panasonic då känner ett visst ansvar?

Annars: har du provat det uppenbara, dvs att starta om datorn? Trodde jag rökt en USB-port en gång, men den vaknade till liv efter omstart. En annan gång pajade mitt externa 2,5"-kabinett med FW när den kopplades in i en PM G5. Poff och ett litet blått rökmoln steg upp. Kabinettet var totalförstört men disken var ok och G5an var som vanligt efter omstart /den fick tuppjuck när FW-disken stektes).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-04-04 12:45

FireWire portarna borde du inte kunna förstöra bara genom att koppla in en trasig enhet.
Dom ska vara skyddade mot kortslutningar & överbelastningar.
Prova som sagt en omstart utan något inkopplat, sen testar du en disk du vet ska fungera.

Jepp. Stäng av burken. Dra ur allt - även nätkabel. Vänta 5 minuter. Plugga in allt och starta burken. Jag skulle inte bli chockad om diskarna dyker upp igen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-04-04 13:53

Om en omstart inte hjälper kan du alltid testa att resetta PRAMen.

Inte en men 3 omstarter senare började FireWire mirakulöst att fungera igen - som tur var. Skönt att 99an finns vid sånna här tillfällen ändå.

Du glömde väl att blåsa försiktigt på det onda stället de två första gångerna antar jag?

1
Bevaka tråden