Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behörighet på mapp med innehåll.

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är min nya Linuxburk igång och jag blev jättenöjd - än så länge. Fast jag har en fråga. På en lös hårdisk la jag över mina bilder, ca: 3.000 bilder på en macformaterad disk, men när jag ska lägga över dom på Linuxburken så envisas det att komma en dialogruta som påstår att jag inte har behörighet att varken se dom eller att flytta dom. Borde ju vara enkelt att lösa så jag drog igång Powermacen och gav "everybody" full behörighet att både läsa och skriva vad som fanns i mappen ( get info på mappen ), men inte tusan hjälpte det så vad göra?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-04 00:34

på linux e det bra att ha samma ID nummer på användaren från mac till linux
.. annars e det lätt gjort som ROOT

öppna upp det grafiska interfacet (filbläddraren) som tex thunar\nautilus\etc som root
högerklicka på mapparna och välj vilken användare som ska ha rättighet .. bocka i att alla filer i mapparnas undermappar och filer ska ha samma ägare .. OK...

[done]+[done]
men jag kör inte ubuntu default [originalDisten].. [så jag vet inte hur det funkar där -- tar det som givet nu då många på MAC® använder den biten!]

jag kommer inte ge några pekpinnar heller, då jag bara blir utslängd!

1
Bevaka tråden