Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta namn på filer från lista med nya namn

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns en del trådar i ämnet byta namn på filer men jag hittade inget svar på min fråga.

Jag har en mallsida som jag ska utgå från. Jag duplicerar mallsidan i en mängd exemplar och kör sen en batch som numrerar filerna. Sådana verktyg finns nämnda i andra trådar.

01.php
02.php
03.php ... osv

- - -

De nya namnen ska sen exempelvis vara

10-aaa.php
11-bbb.php
12-ccc.php

Så här alltså

byt namn på 01.php -> 10-aaa.php
byt namn på 02.php -> 10-bbb.php
byt namn på 03.php -> 10-ccc.php

- - -

Jag googlade men hittade inget påtagligt för Mac så jag testade en grej i DOS i emulatorn. Väldigt simpel grej.

1. Lägg till ren på filnamnen så det blir ren 01.php, ren 02.php (ren =rename)
2. Klistra in filnamnen i en kolumn Excel
3. Klistra in de nya filnamnen i kolumnen till höger
4. Kopiera över till en textfil och ersätt ev kolumntabb med mellanslag

Då ska det se ut så här
ren 01.php 10-aaa.php
ren 02.php 10-bbb.php
ren 03.php 10-ccc.php

5. Spara textfilen som rename.bat och lägg i samma mapp som filerna. Kör sen rename.bat i kommandotolken (i Windows) och filerna får nytt namn efter listan.

- - -

Kan någon visa hur man gör samma grej i Terminal, eller finns det något rename-program som kan utgå från en textfil med filnamnen?

Hur ofta behöver det göras? Låter som en enkel uppgift för Automator eller om inget manuellt arbete skall göra, Applescript.

Ursäkta att jag inte svarat men jag har inte sett något mail om inlägget ...

Jag tänkte mest lägga ett bra-å-ha-tips till handlingarna så hur ofta det blir vet jag inte. Jag såg dock ett användningsområde när man gjort en mallsida och sen ska duplicera och namnge.

Jag är inte intresserad av något som är det minsta krångligt. Den här metoden med DOS var helt enkelt busenkel. Jag var mest intresserad av om Terminal har något liknande verktyg inbyggt som gör det lika enkelt. Då sätter jag hellre det som kom-ihåg.

Mac OS X har ett lämpligt verktyg som heter mv, med vilket man kan byta namn på och flytta filer och mappar. Om du har alla filnamn på varsin rad i gamla_filnamn och de nya filnamnen på varsin rad i nya_filnamn kan du t. ex. köra följande manus.

#!/bin/sh
IFS=$'\n'
for i in `paste -d " "gamla_filnamn nya_filnamn`; do 
         mv `echo $i | cut -d " " -f 1` `echo $i | cut -d " " -f 2`
done

Du kan antingen kopiera och klistra in ett manus direkt till kommandoraden, eller spara det som en fil och sätta som körbar genom att använda kommandot chmod. T. ex. chmod +x namnbyte om filen heter namnbyte. Därefter kör du den som ett program från kommandoraden, t. ex. genom att skriva ut sökvägen till den. Om du är i samma mapp måste du skriva på formen ./namnbyte.

Ursprungligen av Anders Täpp:

...
Kan någon visa hur man gör samma grej i Terminal, eller finns det något rename-program som kan utgå från en textfil med filnamnen?

Jag använder ett program som heter "A better finder rename" som är smidigt eftersom det även går att köra via kontextmenyn. Det är väldigt kraftfullt och klarar att hämta namn från en textfil.

Inte gratis men bra tycker jag.

http://www.publicspace.net/ABetterFinderRename/

Tack för tipsen!

1
Bevaka tråden