Vit eller svart bildskärm?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har äntligen bestämt mig för att köpa en tft-skärm. Men nu är frågan, spelar det någon roll om jag väljer en med vit eller svart ram?

Vad jag menar är, kan det påverka hur jag upplever färger på skärmen? Eller kan en svart skärm ge mindre störande reflexer? Troligen så är det ingen praktiskt skillnad, men är intresserad av att höra era synpunkter!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-12 19:55

Jag skulle ta en vit eller silverfärgad skärm. Varför?

1. Om du arbetar länge framför en svart skärm kommer du antagligen att irritera dig på ramen (hög kontrast mellan den svarta ramen och den ljusa skärmen).
2. Damm syns jättetydligt på svart plast.
3. Svart ser gammalt och dystert ut (min högst subjektiva åsikt).

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Jag skulle ta en vit eller silverfärgad skärm. Varför?

1. Om du arbetar länge framför en svart skärm kommer du antagligen att irritera dig på ramen (hög kontrast mellan den svarta ramen och den ljusa skärmen).
2. Damm syns jättetydligt på svart plast.
3. Svart ser gammalt och dystert ut (min högst subjektiva åsikt).

Jag har en svart skärm, och en silverfärgad skärm.

1) Fel

2) Fel

3) Förvisso

4) Svart skärm är neutral, en silver eller ljus refleterar allehanda saker.. men egentligen tycker jag du ska köpa en så snygg som möjligt.

jag har en 18" Dell TFT i ngn slags mörkgrå nyans. Skulle nog kunna kallas svart. Är inte alls störd av kontrasten mellan bildyta och ram. Hos mig passar det dessutom ganska bra in i min ngt 80-talsaktiga kontorsmiljö

Jag tycker personligen att vita skärmar har en tendens att se lite billiga ut. Silver däremot kan ju vara riktigt snyggt. Detta är naturligtvis min egen subjektiva uppfattning. Sonys silverfärgade X och S serie ser mycket bra ut. Sen har vi ju naturligtvis Apples egna skärmar som man kan sitta och njuta av även i avstängt läge...

lycka till

1
Bevaka tråden