Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn startar inte!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Köpte en begagnad dator igår. Då allting var en massa äldre versioner av allt började jag uppdatera Mac OS X. Allting hade egentligen fungerat prima på datorn osv, tills att uppdateringen den avbröts på runt 17%. Försökte köra den igen. Igen. Och igen. Men samma sak fortfarande. Bestämde mig för att starta om datorn och sedan köra den igen. Men nu när jag startat om den, ett antal gånger, kommer jag inte längre än till skrivbordet (innan ikonerna kommit upp) då laddningsskylten kommer upp. Mäktat irriterad just nu, en fredagskväll och allt. Har sökt runt och testat en rad olika kommandon vid uppstart. Snälla, om någon har en minsta idé på att rädda min fredagkväll (genom att fixa datorn, inget annat förslag såsom alkohol etc. )

Ha det bra! Och trevlig helg!

Tack för all hjälp!

Kan du slänga in systemskivan - den du fick med datorn.
Starta om och installera ett system.

Hade jag vart dig hade jag formatterat och installerat från scratch.

Jag har slängt in den. Men kan inte komma in i något så jag kan använda skivan. Den försöker bara starta datorn vanligt hela tiden. Förutom när jag trycker C. Då kommer massa text, men får inte ut något av den. Ska fixa bild...

Efter att ha hållt inne "C" vid uppstart. Se bild...

Vad är det du köpt då? Ngt jättegammalt eller?

Du skall självklart ha en skiva med som antingen är en skiva för just den datorn eller en ren Mac OS X skiva. Den kan innehålla t ex 10.3 / 10.4 / 10.5.

Troligast är 10.4 om det är en beg maskin. Då kan du uppdatera den till 10.4.11 (?) - sista versionen av 10.4. Högre kommer du inte. är det 10.5 i maskinen är det bara gratulera - då kommer du upp till 10.5.6 (dagens modernaste system)

Startar du datorn med den skivan i (med C intryckt) skall den starta upp i installationsprogrammet.

Wow, rakt upp i en Kernel Panic ....

Kernel Panic är väl motsvarigheten till BSOD (Blue Screen of Death på PC.

Väldigt allvarliga saker ger Kernel Panic, oftast kopplat till hårdvara.

Har ingen skiva till den. Bara till min andra iMac, antar att det inte går med den då? För är den jag försöker köra. Skrot, nej. Köpt av en polare, men en skiva därifrån är att glömma, tyvärr. Kan man nollställa den på nåt sätt?

Skivorna är maskinspecifika, möjligen att det är iMac som iMac men inte mer.

Rekommenderar att du skaffar en Leopardskiva, en Retail-skiva som passar alla macar.
Boota upp från denna och välj "Installera och radera" - då sopas hela hårddisken.

Betänk att det KAN vara ett hårdvarufel i den där burken. kernel Panic kommer ofta
när man har ett kasst minne, grafikkortet inte mår bra etc.

Tackar så mycket! Retail-skiva, vart får man tag i det? Eller är det en vanlig skiva med Mac OS X?

Ursprungligen av jimmylindblom:

Tackar så mycket! Retail-skiva, vart får man tag i det? Eller är det en vanlig skiva med Mac OS X?

Exakt. Mac-affären nästa alltså.
Ligger väl strax efter en lusentapp.... surt men nödvändigt.

Det spelar ingen roll alltså att jag köper leopard nu då? För det är ju tiger på den just nu? Simpla frågor kanske, ledsen. Men schysst att du hjälper.

Tycker det verkar konstigt att den lik förbannat inte bootar upp på Tiger....

Har du kanske bumpat i maskinen på vägen hem? Kollat att minnena sitter på plats ?

Jag kan inte säga om det är skivan heller som är skadad.

Nepp, den ska inte vara smälld nånstans, satt fint i bilen på vägen hem. Men allt blev konstigt efter den uppdateringen som avbröts.

OM du har en (skadad) Tiger på maskinen och skaffar en Leopardskiva så instelleras Leopard istället. Eftersom det är en begmaskin så (tycker jag) att det känns bättre att ha raderat den fullständigt.

Kompisen köpte maskin en gång som inte var raderad. Det var gott om bilder på säljarens fru i sängkammaren på den datorn...

Haha! Kan hända att jag addar dig på msn sen, ska trycka lite käk nu! Men tack som satan för hjälpen! Uppskattas enormt!

1
Bevaka tråden