Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook snabblåser sig.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Macbook jan-09. Har inte haft några problem med detta tidigare, men idag har Macen flera gånger låst sig, eller trackpaden och tangentbordet låser sig. Kan sitta och skriva i Word och så plötsligt så rör sig inte pekarn och händer inget när jag skriver på tangentbordet. Efter ett par sekunder kan jag röra på musen igen och det jag skrivit på tangentbordet när det var låst, kommer fram. Precis nu när jag skrivet detta, löpte r-knappen amok och matade r i c:a 10sek för att sedan sluta.
Kan det vara glapp i hårdvaran, som här:

http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/245376-tangentbord-doer-ett-par-minuter-ibland.html

Om jag har ett par dar kvar på Applegarantin, skall man lämna in för koll utifall att. Tror inte jag själv vågar tejpa kretsar el liknande?

Det kan vara den platta flatkabeln mellan datorn och tangentbord/trackpad som inte sitter rätt i. Det är ett rätt enkelt problem för ett servieställe. Du har väl ngt bra där i Faluntrakterna.

Eftersom du ändå har ett par dagar kvar på garantin hade jag tatt den under armen och lämnat in den.

(Snart kommer det en ngn in i tråden och tycker att du skall öppna den själv på köksbordet, kan sätta fem spänn på det)

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-03-27 16:38

Det är inget hårdvarufel.

Eftersom du kan fortsätta skriva under tiden allt är låst, och den texten sedan kommer fram när låsningen släpper, känns det mer som ett mjukvaruproblem.

Har du några "skumma" kexts installerade? Multiclutch? Något externt tangentbord/mus/pekdon/whatever? Någon drivrutin för logitech- eller microsofttangentbord eller -möss som ligger och skräpar?

Jag tror att lösningen ligger i att du funderar ut när problemet uppstod, och vilket program du installerade strax innan detta. När du har avinstallerat det tro jag att problemen försvinner.

...men jag kan ju såklart ha fel.

En kille i en annan tråd hade en FW-disk ansluten som hängde hans dator med ojämna mellanrum.

Dra ur allt USB och FW.

Har varken extern disk eller mus eller nåt annat sånt. Verkar som problemet bara förekommer i Word, så jag får prova att installera om Office, kanske det löser sig med det.

Ursprungligen av Fille_jr:

Har varken extern disk eller mus eller nåt annat sånt. Verkar som problemet bara förekommer i Word, så jag får prova att installera om Office, kanske det löser sig med det.

DEN programsviten kan ställa till med mkt...

Prova att INTE ha det installerat och kolla om du kan provocera fram felet då.

Provade att avinstallera och ominstallera. Har kört Word ett tag nu och inga problem ännu, så det kan ha varit nåt junk där.

Senast redigerat 2009-04-07 21:39
1
Bevaka tråden