Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det ett trådlös nätverkskort i iMac ?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det ett trådlös nätverkskort i iMac ?

Måste jag köpa till en USB-adapter ?

Beror helt på vilken iMac det är frågan om.

I alla nya iMac sitter det WLAN-kort. Rör det sig om en äldre behöver vi mer information.

Den är nyare än ny funkar det då med trådlöst internet ?

Ska det göra ja.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-03-26 11:15

Hmm.. Alltså. Trådlöst internet kan ju behöva preciseras lite mer. Menar du "mobilt bredband" så kräver detta extern dongel. .. Bara så det inte rörs ihop och så du garpenklint inte blir besviken sen i slutändan. Allt ovan är annars helt rätt, 'frid och fröjd' och 'rock´n´roll'.

^^

Ursprungligen av Warzaw:

Hmm.. Alltså. Trådlöst internet kan ju behöva preciseras lite mer. Menar du "mobilt bredband" så kräver detta extern dongel. .. Bara så det inte rörs ihop och så du garpenklint inte blir besviken sen i slutändan. Allt ovan är annars helt rätt, 'frid och fröjd' och 'rock´n´roll'.

Vad har nätverkskortet med mobilt bredband att göra om man ska ha en dongel.
Dongeln sätter man i usb vad jag förstår.

Jag vill bara surfa utan kabel från mitt modem.

Ursprungligen av garpenklint:

Vad har nätverkskortet med mobilt bredband att göra om man ska ha en dongel.
Dongeln sätter man i usb vad jag förstår.

Warzaw's avsikt var för att kolla så att det inte hade uppstått något missförstånd eller begreppsförvirring. Du själv nämnde i första inlägget "USB-adapter" och därför ville Warzaw försäkra sig om att det var wifi du menade och inte ett 3G-modem.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2009-03-26 12:31

Eller som Apple själva skriver om sin egen produkt på www.apple.se/imac

Citat:

Inbyggd frihet.
Förvandla hemmet till ett trådlöst paradis. Snabb, trådlös 802.11n-teknik är inbyggd i iMac. Med Time Capsule eller AirPort Express kan alla datorer i hemmet ansluta trådlöst till iMac, Internet och till varandra. Via nätverket kan alla skriva ut, surfa på webben och till och med spela musik från iTunes-biblioteket via hemstereon – trådlöst.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-03-26 18:57

Observera att ditt "modem" inte säkert har wifi, de flesta ADSL-modem har inte det. Om det däremot är ett ADSL-modem med inbyggd router så har många sådana wifi idag. Med wifi avser man då 802.11X-teknik, icke trådburen Ethernet. Alla Apple-datorer med intel-processorer har 802.11 inbyggt, undantaget mac pro där det är tillval.

Eller uttryckt så enkelt jag kan;

Vi tänker oss en bärbar dator:

Surfa i skogen, du behöver en USB-dongle från Tre, Telia, Tele2 etc...

Surfa hemma i soffan utan kabel; datorn har inbyggt Wifi.

Vill vi krångla till det ute i skogen och inte vill ha en ful USB-adapter så kan man köpa ett modem med likadan funktion (3G-nätet) fast i form av ett ExpressCard/34 som passar i sidan på den bärbara.

Har du en iMac behöver du ingen USB-dongel såvida du inte bor väldigt långt från teleledningar. Det finns de som kör över 3G från sommarstugan.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2009-03-27 00:01

Ännu enklare:

Ursprungligen av garpenklint:

Är det ett trådlös nätverkskort i iMac ?

Ja om det är en alu-iMac.

Ursprungligen av garpenklint:

Måste jag köpa till en USB-adapter ?

Nej.

Ursprungligen av tomcat:

Ja om det är en alu-iMac.

Jo, det stämmer ju att alla alu-iMac har inbyggd Airport.

Men även alla vita intel-iMacar hade inbyggd Airport.

Och alla vita G5-iMacar hade också inbyggd Airport (med ett litet undantag - ingångsmodellen [1.6 GHz 17 tum] av den första G5-generationen, där det bara var tillval).

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-03-27 00:44

Som jag skrev: _alla_ intel-maskiner utom mac pro har wifi inbyggt (inte alla intel-imaccar är alu, vettu, tomcat) Dessutom har iMac G5 med iSight inbyggt wifi. Alla iMac sen slot-in G3, 2000 har haft wifi som tillval. iBook hade wifi som standard i de sista modellerna av G4, tidigare hade det som tillval (AirPort, Apples namn på Wifi, lanserades med iBook!). PowerBook från och med alu-modellerna hade wifi, tillval på Titan-modellerna. Alla bärbara med intel (macbook, macbook pro, macbook air) har wifi som standard. Alla mac mini intel har wifi inbyggt, tillval på G4-modellerna. PowerMac, alla modeller och mac pro alla modeller har wifi som tillval.

1
Bevaka tråden