Rippa till BÅDE -Tv och iPhone?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-25 22:57

Nu ser jag att -Tv vill ha m4v och iPhone mp4.

Hur gör jag lättast och snabbast för att få ett format som funkar på båda?

Kör Handbrake.

Yes!!

Välj iPod-profilen. Föreslagsvis den variant med högst upplösning, "high res" eller nåt sånt. Det borde funka på bägge enheterna, även om bilden förstås blir lite sisådär.

Jag provade rippa några musikvideor från ZTV, exportera mha iPod profilen och de resulterande filerna funkade iaf både på iPod touch och Playstation 3 (men bilden var som sagt inte så mycket att hurra för när man såg det på tv, bitraten är bara 1,5Mbit eller nåt).

Du kan för övrigt exportera från Quicktime också, om du har pro. Välj "film för iPod" eller nåt liknande. Bara 1-pass-kodning, men det ser inte ut att vara nån direkt skillnad mot Handbrake kvalitetsmässigt (förutom att jag inbillar mig att Quicktime skapar filmen aningen snabbare).

• Medlem
  • Kungälv
  • 2009-03-26 08:19

Det bästa är väl att rippa filmen två gånger. Då får du en högre upplösning till AppleTV:n.
Till iPhone vill man ju inte ha en högre upplösning än vad skärmen klarar. För då tar ju filmen onödigt mycket plats.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-26 08:58

Kör Apple Universal istället. Den pre-set'en är sådan att den skall passa behoven för alla Apple-prylar.

• Medlem
  • International user
  • 2009-03-26 17:45
Ursprungligen av planB:

Kör Apple Universal istället. Den pre-set'en är sådan att den skall passa behoven för alla Apple-prylar.

Menar du i Handbrake?
Hittar inte.

Yes!!

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-26 19:50
Ursprungligen av Yes:

Menar du i Handbrake?
Hittar inte.

Yes!!

Under "Apple". Du har väl senaste versionen?

Kolla här:

http://www.ilove.nu/mactv/mactv-3-rippa-dina-dvd-skivor-med-handbrake

• Medlem
  • International user
  • 2009-03-28 18:17
Ursprungligen av planB:

Under "Apple". Du har väl senaste versionen?

Kolla här:

http://www.ilove.nu/mactv/mactv-3-rippa-dina-dvd-skivor-med-handbrake

Den länken var super.
Ska testa nu.
Brb.

Yes!!

• Medlem
  • International user
  • 2009-03-26 18:12

Det spelar väl ingen roll om filmen är i m4v eller mp4. Som jag har förstått det så kan iPhone spela upp även m4v filer.

//Rob

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-26 19:52
Ursprungligen av Robo-X:

Det spelar väl ingen roll om filmen är i m4v eller mp4. Som jag har förstått det så kan iPhone spela upp även m4v filer.

//Rob

Om man bara kör Apple produkter är det inga problem, nej, men m4v-prylen är vad jag vet ett rent Apple påfund som står utanför standarder och kan orsaka problem (vilket bl.a. hände mig även om det var lätt fixat).

• Medlem
  • International user
  • 2009-03-26 23:06
Ursprungligen av planB:

Om man bara kör Apple produkter är det inga problem, nej, men m4v-prylen är vad jag vet ett rent Apple påfund som står utanför standarder och kan orsaka problem (vilket bl.a. hände mig även om det var lätt fixat).

m4v är egentligen mp4. Tror det räcker att ändra ändelsen så ska det fungera. Men jag har inte testat det.

//Rob

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-27 11:36
Ursprungligen av Robo-X:

m4v är egentligen mp4. Tror det räcker att ändra ändelsen så ska det fungera. Men jag har inte testat det.

Ja, se på fan. Du har helt rätt. Jag har testat lite och det verkar vara så simpelt. Och här har jag meckat fram och tillbaka med olika exportfunktioner (som iofs funkade) men det var FAKTISKT så enkelt som att byta ändelse för att lösa de problem jag hade med Western Digitals mediaspelare.

Jag undrar om att införa den där m4v-extension var pga. av windows yxiga sätt att associera program med filändelse. För att vara säker på att mp4-filen skulle öppnas med itunes i windows skapade man en speciell extension dedikerad för itunes.

• Medlem
  • International user
  • 2009-03-27 15:30
Ursprungligen av Robo-X:

//Rob

Jag testade detta men den dök INTE upp i iPhonen

Yes!!

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-27 17:22
Ursprungligen av Yes:

Jag testade detta men den dök INTE upp i iPhonen

Yes!!

Du menar att när du satte m4v så dök det inte upp?

• Medlem
  • International user
  • 2009-03-27 20:42
Ursprungligen av planB:

Du menar att när du satte m4v så dök det inte upp?

Tvärta om, mp4 i finder gav ingen synlighet i iTunes när min iPhone är dockad.

Yes!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-27 00:17

Precis. .m4v är bara en alternativ och icke-standrdenlig variant av .mp4. M4V används ofta av Apple för videofiler med h.264-format i MPEG4-container.

Alla QuickTime-baserade prylar (d.v.s. alla Apples prylar) klarar av att spela upp en lång rad format. Det bästa videoformatet i dag är antagligen h.264, vilket alla Apples egna filmer är i och vilket är resultatet av alla "iPhone" och "Apple TV"-förinställningar i konverteringsprogram.

Frågan här handlar alltså inte om filformat. Upplösningen är däremot intressant. iPhone har en pytte-upplösning på 480x320 och Apple TV har en HD-upplösning på 1280x720. Att ha gigantiska HD-filmer förminskade på en liten iPhone är onödigt (går det ens?) och att ha små pytte-iPhone-filmer uppblåsta på en HD-TV är inte alls trevligt.

Ursprungligen av Rajje:

Frågan här handlar alltså inte om filformat. Upplösningen är däremot intressant. iPhone har en pytte-upplösning på 480x320 och Apple TV har en HD-upplösning på 1280x720. Att ha gigantiska HD-filmer förminskade på en liten iPhone är onödigt (går det ens?) och att ha små pytte-iPhone-filmer uppblåsta på en HD-TV är inte alls trevligt.

Hårdvaran i iPhone klarar max 640x480 30 bilder per sekund. Kör man 25 bilder per sekund istället så klarar den lite högre upplösning (712xnånting vill jag minnas).

Har man en inspelning från standardtv som man vill konvertera så finns det ju ingen som helst anledning att skala upp den till 1280x720. Det leder bara till större filer, kvalitetsmässigt tjänar man ingenting på det. (Har man en inspelning från en HD-kanal blir ju saken annorlunda förstås, men då borde det iofs räcka med att muxa om för Apple TV och koda om en liten version för iPhone.)

Eftersom det tar sån evig tid att konvertera filer så vill man oftast inte göra det två gånger, och då är "ipod high res" ca 640x480 en hyfsad kompromiss som bör funka på båda enheterna. Likaså Apple universal verkade ju vettig, men den inställningen finns inte i min Handbrake heller. Kanske finns i nyare version.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-27 09:12
Ursprungligen av gusax840:

Likaså Apple universal verkade ju vettig, men den inställningen finns inte i min Handbrake heller. Kanske finns i nyare version.

Finns i senaste versionen.

Jag använder Apple Universal till mina DVD-konverteringar. Tar lång tid men datorn kan ju jobba när jag sover. ~ dubbla realtiden på en iMac 2.4Ghz, Alu.

Man kan ju också byta ut filmerna på iPoden/iPhonen ofta så kan man ha högupplösta filer. Men som sagt, har man en stationär dator (för det tar tid) så är det bästa alternativet att dubbelrippa, i olika format.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-27 21:04

Vad händer om du associerar filen med iTunes (dvs. att det skall vara iTunes som öppnar den)? Du gör det under filens information, kringla-i.

• Medlem
  • International user
  • 2009-03-27 23:00

Den ligger i iTunes/Movies.

Yes!!

1
Bevaka tråden