Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kompatibelt med 10.5?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2009-03-24 16:37

Jag har länge tvekat att skaffa OS X 10.5 eftersom det är så många program som inte fungerar med den. Nu har jag upptäckt att det heller inte är så lätt att hitta uppgifter om vilka versioner som krävs.
De program som jag är intresserad av att veta är:
Quark Xpress, Photoshop, FileMaker Pro, Parallels Desktop, Fetch, PDF shrink, officepaketet. Kanske Indesign också.
Är det nån som vet och har lust att svara?

Jag vill inte låta som en viktigpetter, men har du verkligen försökt hitta uppgifter om detta?

Det är inte alls svårt att hitta info om dessa (och andra) programs systemkrav. Det tog en minut att kolla att tex. Fetch och PDF-shrink funkar med 10.5, genom att söka på namnen på http://www.macupdate.com/

Andra informationskällor är respektive programtillverkares hemsidor.

Alla program du undrar över funkar med 10.5, så det är bara att köra. Om du har gamla versioner av programen kan det bli problem förstås, men den infon finns också på hemsidorna.

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2009-03-24 20:49

Ja, det är klart att senaste versionen går. Men grejen är just det att jag har gamla versioner av nästan allt och kan för det mesta inte uppgradera med mindre än att det kostar en förmögenhet. Systemet kostar kanske inte så mycket, men det för med sig massor av andra kostnader.

Jag tittade också på fetch-hemsidan. Jag har läst åtskillig tid, men har ännu inte lyckats bli helt säker på om version 5.2 fungerar med OS X 10.5
Under "Earlier versions" finns en uppdateringshistorik där det under 5.2 står "Added support for FTP with TLS/SSL (FTPS) connections (requires Mac OS X 10.4 or later) "

"10.4 or later" antyder ju att den faktiskt funkar med 10.5. Men helt glasklart är det inte.

Att leta specifikationer för gamla versioner är värre än för nya.

Senast redigerat 2009-03-24 21:02
Ursprungligen av smarkebo:

Att leta specifikationer för gamla versioner är värre än för nya.

Det har du ju rätt i.

En uppgradering av systemet kräver kanske uppgradering av en del av dina program, men av vilket skäl måste du uppgradera systemet?

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2009-03-24 22:00

Mest en allmän oro att "bli efter" och bli en isolerad ö utan kontakt med omvärlden.
Mer konkret hade jag nån bra anledning som jag nu har glömt. Men en sak är att jag gärna skulle ha de back-upmöjligheter som ingår i 10.5. Men det ensamt kan inte motivera mig. Det får väl bli att långsamt få en fullkomligt föråldrad dator och sen byta allt på en gång till en ruggig kostnad.
Nån gång i början av 90-talet (eller möjligen slutet av 80-talet) satt jag i den situationen när jag vägrade överge system 4 (eller om det var 6), som jag tyckte fungerade otroligt stabilt. Det blev mer och mer som inte gick att göra. Till slut fanns ingen annan lösning än att uppgradera. Men då var det en arbetsgivare som betalade.

1
Bevaka tråden