Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

strama upp det en aning, tack

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-07-12 01:07

jag tycker det oftare nu än förr är folk som stör trådar med irrelevanta inlägg som talar om något man _inte_ var intresserad av. Ingen nämnd ingen glömd, men i tex qxp-forumet drabbas man titt som tätt av frälsningsförsök till the dark side (indesign). annars kan det handla om os9 vs osx eller nåt annat.
Trist. Jag har inget emot muntra tillrop men ibland blir det bara knasigt och jobbigt.

  • Avstängd
  • 2003-07-12 10:14

Tur att såna som du livar upp tillvaron lite....Tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-12 10:44

...eller, klagar på att en viss tråd är ointressant.
Min rekommendation till moderatorerna:
ta bort tvånget på att alla måste läsa alla trådar

Jag håller med dig - det har blivit fler irrelevanta inlägg och ibland snorkiga svar när medlemmar behöver hjälp i viktiga frågor.

Det är viktigt att hålla hög kvalitet och därför borde vi göra kampanjer med jämna mellanrum där vi poängterar hur viktigt det är med vettiga disussioner.

Jag funderar lite nu...

  • Medlem
  • 2003-07-12 15:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av hymen
Tur att såna som du livar upp tillvaron lite....Tack.

ironi?

  • Medlem
  • 2003-07-12 15:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av arru
...eller, klagar på att en viss tråd är ointressant.

ironi?

Redan när jag läste rubriken VISSTE jag att det handlade om en Quark-människa som känner sig trampad på tårna av att deras favoritprogram håller på bli frånsprunget. I typisk Quark-anda så svarar man med att kräva mer censur av debatten.

Sanningen är att trådarna om Quark kontra InDesign sällan har mer än 10-20 korta inlägg, alltså så få,att ingen på allvar kan anse att det är svårt att hitta det man söker.

En annan sanning är att just dessa trådar, där folk kan diskutera och jämföra produkter bidrar till den ökade konkurrens som i slutänden ger användarna bättre produkter - vare sig man nu väljer att använda Quark eller InDesign.

Personligen avskyr jag alla typer av censur och den dagen 99mac, eller vilket annat forum som helst, börjar styra vad jag ska skriva så kommer i vart fall jag, snabbt som ögat, att överge det forumet, och jag är helt övertygad om att det gäller majoriteten av alla forumbesökare.

Så då kan ju tio, eller vad det nu kan vara, Quark-användare som brukar göra inlägg här sitta och stryka varandra medhårs och nicka instämmande till vad som sägs.

Eller så kan ju DE starta ett eget forum där de kan censurera bäst de vill.

  • Avstängd
  • 2003-07-12 17:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
ironi?

You bet.

  • Avstängd
  • 2003-07-12 17:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Det är viktigt att hålla hög kvalitet och därför borde vi göra kampanjer med jämna mellanrum där vi poängterar hur viktigt det är med vettiga disussioner.

Jag funderar lite nu...

En riktig tråkokampanj alltså. Tycker inte det verkar speciellt macigt detta. Snarare omacigt. Mycket omacigt. Ska inte macare vara coola? Som jag?:cool:
Näe jag tar mig en bira istället…

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-07-12 19:32

Det handlar inte om att man inte får vara glad, eller att man aldrig får skriva något annat än strikta svar på frågan, eller att det är dödsstraff på den som gör ett inlägg om något annat än mac och/eller programvara till mac.

Det handlar om att det ibland går över styr och att ursprungsfrågan försvinner i ett hav av nonsens, eller att att det uppstår bråk eller att någon blir påhoppad.

Man ska försöka hålla sig till det ämnet forumet är ämnat för, då får man bäst svar, och då kommer ens svar till mest nytta.

Lagom är bäst.

/arvid

Citat:

Skrevs ursprungligen av arvid
...
Det handlar om att det ibland går över styr och att ursprungsfrågan försvinner i ett hav av nonsens, eller att att det uppstår bråk eller att någon blir påhoppad.
...

Det är ju just det det inte gör! I t.ex. den längsta Quark-tråden för närvarande så finns det 53 inlägg men endast tre utav dem kan klassas som inlägg för InDesign.

Hur är det överhuvudtaget möjligt att hävda att det är "titt som tätt" eller "ett hav utav nonsens"?

Visst händer det säkert någon gång i månaden att en debatt blir lite vildvuxen - än sen då? Vad är problemet?

Att försöka kontrollera debatten är ett typiskt exempel på hur medicinen kan vara värre än sjukdomen den är avsedd att bota.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Hur är det överhuvudtaget möjligt att hävda att det är "titt som tätt" eller "ett hav utav nonsens"?

Misstänker att Arvid inte syftar på just den där tråden, utan på 99mac i allmänhet.

/M

  • Medlem
  • 2003-07-13 00:08

jag menade allmänt. Det känns löjligt att sitta och behöva förklara att man inte är för cencur.

rickard rönnbäck skrev
"Redan när jag läste rubriken VISSTE jag att det handlade om en Quark-människa som känner sig trampad på tårna av att deras favoritprogram håller på bli frånsprunget. I typisk Quark-anda så svarar man med att kräva mer censur av debatten.

Sanningen är att trådarna om Quark kontra InDesign sällan har mer än 10-20 korta inlägg, alltså så få,att ingen på allvar kan anse att det är svårt att hitta det man söker."

Med detta ger han mig ytterligare ett exempel på vad jag tycker börjar ta för stor plats på 99mac: kritik av något helt irrelevant. Jag vet inte om du, richard rönnbäck, orkade ta dig till nästa exempel, det om os9 vs osx, men det fanns där.

Jag skrev aldrig en rad om att det är svårt att hitta det som söks, bara att det är störande att i en tråd som handlar om _till exempel_ en qxp-funktion upplysas av någon skadeglad indesignanvändare att det är sååå enkelt i ID.

Detta gäller inte bara trådar om QXP vs ID, men för att göra det tydligare exemplifierade jag med dem. Tydligen var det inte tydligt nog. Råmandet om censur i det läget osar rättshaverist. Jag skiter i ID och känner mig inte ett dugg trampad på tårna. Vem som helst kan skriva vad som helst lika gärna om Dreamweaver eller nåt annat program jag inte använder, eller QXP för den delen, kör hårt! Men gör det i egna trådar om det inte är relevant för tråden ni provocerades av.
Jag har sagt det tidigare och kan säga det igen om det är så att du gillar ID: klia de dina på ryggen på Adobeforumet och låt oss frånsprungna lalla i fred om du inte har något att tillföra i en qxp-tråd.

Men detta handlar som sagt inte om QXP utan om en tilltagande tendens att trådar ballar ur, eller att vissa gör inlägg som lätt kan leda trådar åt fel håll. På Livsstil: OK! Men inte i de andra forumen, snälla?! Jag tycker bara att osakliga inlägg i seriöst skapade trådar borde förekomma mindre ofta. Men inte genom censur utan genom eftertanke. Det är osakligheten som dödar ett seriöst forum, inte seriösa frågor och svar.

Censur = obra, saklighet = bra. Sans = jättebra! Tydligt?

Den som inte förstår vad jag menar kan ta försöka ta till sig Arvids inlägg i den här tråden. Lagom är bäst.

edit: stavfel

Citat:

En annan sanning är att just dessa trådar, där folk kan diskutera och jämföra produkter bidrar till den ökade konkurrens som i slutänden ger användarna bättre produkter - vare sig man nu väljer att använda Quark eller InDesign.

Tror du verkligen att det som diskuteras här påverkar programtillverkarna??

Citat:

Så då kan ju tio, eller vad det nu kan vara, Quark-användare som brukar göra inlägg här sitta och stryka varandra medhårs och nicka instämmande till vad som sägs.

Den typen av sarkastiska inlägg tycker inte jag hör hemma här på 99mac.
Min upplevelse av det här forumet till skillnad från många andra är just att folk HJÄLPER varandra och ställer sig över allt traditionellt dravel.
Grundstämmningen här är bra, låt den inte förstöras av inlägg som sådana som citeras ovan..

Citat:

Skrevs ursprungligen av arru
...eller, klagar på att en viss tråd är ointressant.
Min rekommendation till moderatorerna:
ta bort tvånget på att alla måste läsa alla trådar

Detta sammanfattar min ståndpunkt helt. Låt debatten flöda. Det är ju frivillig att läsa. Om någon frågar något väldigt konkret och blir dåligt bemött brukar väl andra hojta till och skammen faller rätteligen på den skyldige. Men är det allmänt snackiga trådar tycker jag det är dumt med en massa regler hit och dit... De som inte är roade måste ju inte läsa dem...

Å ena sidan är det lätt att argumentera för principen "Du behöver inte läsa allt bara för det skrivs." men risken finns att om innehållet blir alltför urvattnat med meningslösa diskussioner och inlägg så riskerar 99mac att få ett dåligt rykte som ett ställe med för lite vettiga diskussioner och för mycket nonsen. Det förlorar alla på, i slutändan, om det leder till att folk överger 99mac.

Regler och riktlinjer behövs för att allting ska flyta på (en liknelse med trafiken är lätt att göra). Men det betyder ju för den skull inte att det behöver bli tråkigt, nivån är ändå satt så att det går att ta ut svängarna och skämta till det lättsamt samtidigt som seriösa diskussioner pågår.

Förövrigt känns det som att detta är farligt nära att bli diskussion nr femtioelvatusentrettiotvå om censur och regler på 99mac...

Citat:

Skrevs ursprungligen av keysendal
Tror du verkligen att det som diskuteras här påverkar programtillverkarna??

Nej jag TROR inte att det påverkar programvarutillverkarna - jag VET att det gör det, eftersom jag fram till för några veckor sedan varit försäljningsansvarig för ett flertal produkter på svenska Adobe och jag, liksom mina kollegor, läser regelmässigt dessa fora och vidarebefordrar uppfattningarna till produktteamen.

Men för att återgå till grunddiskussionen - huruvida olika trådar "störs" av "irrelevanta" inlägg eller inte:

Min poäng är att ingen "äger" tråden och kan bestämma vad som är irrelevant eller inte - inte ens den som initierade tråden. Det är väl möjligt att Baron tycker det är ointressant med "avvikelser" från ämnet, men det gör ju inte den som skriver de inläggen, eller de som hakar på de inläggen. För övrigt så har vi alla olika uppfattningar om vad som utgör avvikelse från ett ämne.

Om diskussionen drar iväg åt det ena eller det andra hållet - jaha, so what?

Låt tusen blommor blomma

Även om jag också kan irritera mig på ovidkommande inlägg från någon som verkar ha rökt eller ätit något sinnesutvidgande, så tycker jag det är ett mindre problem än det som Martin nämnde, snorkiga, föraktfulla och besserwissriga svar på frågor. När det kommer någon ny till forumen och behöver hjälp med något borde det väl för tusan vara självklart att bemöta den personen med respekt och vänlighet? Många är nybörjare på OS X/Unix, och kan omöjligt ha grepp om allt...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-13 09:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Men för att återgå till grunddiskussionen - huruvida olika trådar "störs" av "irrelevanta" inlägg eller inte:

Min poäng är att ingen "äger" tråden och kan bestämma vad som är irrelevant eller inte - inte ens den som initierade tråden. Det är väl möjligt att Baron tycker det är ointressant med "avvikelser" från ämnet, men det gör ju inte den som skriver de inläggen, eller de som hakar på de inläggen. För övrigt så har vi alla olika uppfattningar om vad som utgör avvikelse från ett ämne.

Håller inte med dig. En grundläggande uppförandekod i diskussionsgrupper på Internet, var sig det är på 99mac eller Usenet är att man håller sig till ämnet i tråden och inte går off-topic.

Det är ännu mer viktigt i ett forum som 99mac eftersom man inte kan filtrera bort eller välja att inte öppna ngt på inläggsnivå, isf måste man låta bli att läsa hela tråden.

Om du nu vill skriva ngt off-topic så är det ju bara att skapa en ny tråd... är inte det bättre?

Då kan andra användare genom att läsa rubriken välja om vi öppna tråden eller inte.

  • Medlem
  • 2003-07-13 10:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leander Lindahl
Detta sammanfattar min ståndpunkt helt. Låt debatten flöda. Det är ju frivillig att läsa. Om någon frågar något väldigt konkret och blir dåligt bemött brukar väl andra hojta till och skammen faller rätteligen på den skyldige. Men är det allmänt snackiga trådar tycker jag det är dumt med en massa regler hit och dit... De som inte är roade måste ju inte läsa dem...

jag håller med. Det är just när man frågar något mer eller mindre konkret som man oftare och oftare får bluddriga svar eller sarkastiska inlägg om att man sitter med fel programvara, och då menar jag tex iMovie, RealOne, OS9 till vilka det finns "bättre" alternativ.

edit: stavfel

  • Medlem
  • 2003-07-13 10:10

asså, jag vill inte bli betraktad som ett surkart och tycker inte att jag är det bara för att ja höjer ett varningens finger lite försiktigt. Jag tycker det är trist att Richard Rönnbäck blev så in i bomben förolämpad av mitt ursprungsinlägg att han inte ens begrep vad där stod, trist att behöva besvara vulgära påhopp om cencur. Det var ett barnsligt utfall, Richard Rönnbäck! Blanda inte ihop frihet _till_ att skriva vad man vill, med frihet _från_ allsköns dynga.

edit: stavfel

  • Medlem
  • 2003-07-13 10:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Låt tusen blommor blomma

"låt hundra blommor blomma" ska det vara!

Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Håller inte med dig. En grundläggande uppförandekod i diskussionsgrupper på Internet, var sig det är på 99mac eller Usenet är att man håller sig till ämnet i tråden och inte går off-topic.

Det är ännu mer viktigt i ett forum som 99mac eftersom man inte kan filtrera bort eller välja att inte öppna ngt på inläggsnivå, isf måste man låta bli att läsa hela tråden.

Om du nu vill skriva ngt off-topic så är det ju bara att skapa en ny tråd... är inte det bättre?

Då kan andra användare genom att läsa rubriken välja om vi öppna tråden eller inte.

Javisst kan det väl, här likaväl som irl, vara trevligt om folk håller sig till ämnet, men poängen är att vad som är ämnesavvikelser inte alls är så självklart och att det där är en debattaktik hos vissa då der hör något de inte instämmer i - att säga "det hör inte till ämnet.

Vilket naturligtvis är nonsens. Ämnet för en diskussion är vad som för stunden diskuteras.

För att ta det aktuella exemplet: Om jag läser om en viss funktion i en viss programvara så anser t.ex. jag att inlägg om motsvarande funktion i en annan programvara faktiskt HÖR till ämnet. Det gör kanske inte Baron, och alltså har vi olika uppfattning om vad som hör till ett ämne.

På motsvarande sätt så kanske Baron skriver en fråga för att få ett konkret svar på den och därför förväntar sig att få svar bara på den och absolut inget annat, men vi som gör svarsinlägg kanske också skriver för att göra ett statement, ta upp något närliggande, för att vi känner för det, eller för vilket annat skäl som helst. Om man inte instämmer i det inläggen så är det väl bara att påpeka det för den som gör inlägget, eller strunta i att haka på det spåret.

I vilket fall som helst menar jag att det inte är ett reellt problem på 99mac, utan problemet om något, är att det är alldeles för få inlägg i de flesta trådar - och att då försöka "strama upp" leder bara till att tråkighetsfaktorn ökar och att inläggen blir ännu färre

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
"låt hundra blommor blomma" ska det vara!

tack, visst är det ordförande Mao, eller har jag fel?

  • Medlem
  • 2003-07-13 10:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
tack, visst är det ordförande Mao, eller har jag fel?

stämmer! Av ren nyfikenhet, försvarar du replikskiften av den här typen:

Q: jag har problem med x när jag ska y i programmet v. Vad är felet?
A: Du kör programmet v istf programmet z.

Det är bland annat detta jag retar upp mig på. Jag har väldigt svårt att se det som ett relevant inlägg.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
stämmer! Av ren nyfikenhet, försvarar du replikskiften av den här typen:

Q: jag har problem med x när jag ska y i programmet v. Vad är felet?
A: Du kör programmet v istf programmet z.

Det är bland annat detta jag retar upp mig på. Jag har väldigt svårt att se det som ett relevant inlägg.

Vi har nog olika uppfattning om vad som menas med "relevant". Min uppfattning är att det faktiskt är både relevant och bra med den typen av inlägg, därför att:

a) det kanske inte ger konkret hjälp för programmet v, men det kan ge en idé om var man kan hitta en lösning till det ursprungliga problemet, även om lösningen råkar vara ett annat program.

b) för många av oss så är dessa trådar ett sätt att orientera oss bland en massa konkurrerande produkter och det ger oss en möjlighet att göra jämförelser inför kommande köpbeslut.

c) det leder till en mer levande diskussion.

Ämnesavvikelser är en naturlig del av diskussioner, har alltid funnits, och kommer alltid att finnas. Som jag ser det så finns det bara två sätt att göra det på, med moderatorer, vilket nästan alltid ger skittrista forum rent ut sagt, eller med grupptryck, att "flame" den som avviker, vilket ger "pratiga" men levande forum.

Och det är alltså min poäng, om man nu tycker någon stör ett forum - jamen då kan de som störs av det hoppa på avvikarna och grilla dem för det då

I detta exempel håller jag helt och hållet med Baron. Det är ohyffsat att skriva folk på näsan på det sättet som du exemplifierar. Sedan kanske det kan finnas gränsfall där det inte är lika självklart. Men, jag förstår precis vad Baron menar.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-13 11:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Javisst kan det väl, här likaväl som irl, vara trevligt om folk håller sig till ämnet, men poängen är att vad som är ämnesavvikelser inte alls är så självklart och att det där är en debattaktik hos vissa då der hör något de inte instämmer i - att säga "det hör inte till ämnet.

Vilket naturligtvis är nonsens. Ämnet för en diskussion är vad som för stunden diskuteras.

Så enligt ditt sätt att se på det så får/bör man skriva precis vad som helst i en diskussion (som ju faktiskt är iaf ngt avgränsad genom rubriken) förutsatt att en del andra inläggsskrivare tycker att det är kul.

hmm... min personliga uppfattning är att inte vi skall sträva mot det på 99mac. Jag tycker vi skall uppmuntra medlemmarna att hålla sig till ämnet och skapa nya diskussioner när en tråd hittar nya saker att diskutera. Det blir dessutom mkt bättre när man skall använda sökfunktionen. Det behövs inga millimeter regler för det, vanligt förstånd och hänsyn räcker långt.

Jag tycker iofs att Martin och administratörerna har en ganska bra nivå just nu.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Jag tycker iofs att Martin och administratörerna har en ganska bra nivå just nu.

Det tycker jag också att de har. Utmärkt nivå faktiskt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
stämmer! Av ren nyfikenhet, försvarar du replikskiften av den här typen:

Q: jag har problem med x när jag ska y i programmet v. Vad är felet?
A: Du kör programmet v istf programmet z.

Det är bland annat detta jag retar upp mig på. Jag har väldigt svårt att se det som ett relevant inlägg.

Q: jag har problem med mina digitalbilder när jag ska ta bort röda ögon i programmet MacPaint. Vad är felet?
A: Du kör programmet MacPaint istf programmet iPhoto.

Om man kan vara säker på att frågeställaren har gjort ett medvetet och genomtänkt val genom att köra ett visst program är det kanske inte ett relevant inlägg, men i många fall använder ju folk inte de rätta/bästa verktygen för en uppgift och då är det ett högst relevant svar.

Bevaka tråden