Vad bör jag ta betalt för mina macar?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är på väg att sälja minst en av mina macar men vet inte hur jag bör prisätta den/dom så jag frågar om råd, följande macar är det som nog hamnar på antingen Tradera eller på Blocket.:

1. En Powerbook G4 15", 1,25 GHz, 512 DDR SDRAM - hyfsat skick med en svag pytteliten vit transparent fläk på skärmen samt ett litet glapp på tangentbordet beroende på att jag missade att sätta fast en skruv som ska hålla ned tangentbordet. Har nu version 10.5.6 och ett batteri som säkert håller över 2,5 timme. Det händer att luckan för PC-card platsen fastnar ibland.

2. En Powermac G5 2x1,8 GHz, 2 SATA-diskar, 4x1024 GB i minne, bytt till bättre grafikkort, tror det heter nått med 9800 Pro, spinner som en katt.

3. Behåller en iMac 2 GHz... samt har påbörjat ett Linux Ubuntubygge som får ersätta förlusten av G5:an

Jag och macarna finns mitt emellan Borås och Ulricehamn ifall att någon i trakten skyndsamt skulle behöva något liknande detta.

Olle

• Medlem
  • International user
  • 2009-03-23 21:23

bara ett tips!

innan du kommer för långt i ditt ubuntulirande bör du hellre se över linux mint samma bas, men har fler och bättre grafiska verktyg default än ubunduDistarna i original!

http://www.linuxmint.com/download.php är baserat på ubuntu samma paket etc

Senast redigerat 2009-03-23 21:33
  • Medlem
  • Eksjö
  • 2009-03-23 22:14

Jag kan eventuellt vara intresserad av PowerMacen men då vill jag helst veta lite mer om den.

Hur stora diskar?
Vilken modell är det?
Airport? Bluetooth?
SuperDrive?

OK, lite info om Powermacen fast allt hamnar nog på Tradera eller Blocket så snart jag vet ett ungefärligt värde:

Maskinvaruöversikt:

Modellnamn: Power Mac G5
Modellidentifierare: PowerMac7,3
Processornamn: PowerPC G5 (2.2)
Processorhastighet: 1.8 GHz
CPU-antal: 2
L2-cache (per CPU): 512 K
Minne: 4 GB
Busshastighet: 900 MHz
Boot ROM-version: 5.1.8f7

SAMSUNG HD403LJ:

Kapacitet: 372,61 GB
Modell: SAMSUNG HD403LJ

ST380013AS:

Kapacitet: 74,53 GB
Modell: ST380013A

PIONEER DVD-RW DVR-117D:

Revision av fast programvara: B705
Sammankoppling: ATAPI
Stöd för bränning: Ja (enheten levereras av Apple)
Cache: 2000 K
Läser DVD: Ja
Skriver CD: -R, -RW
Skriver DVD: -R, -RW, +R, +RW
Skrivstrategier: CD-TAO, CD-SAO, CD-Raw, DVD-DAO

ATI Radeon 9800 Pro:

Styrkretsmodell: ATY,R350
Typ: Bildskärm
Buss: AGP
Kortplats: SLOT-1
VRAM (totalt): 256 MB
Tillverkare: ATI (0x1002)
Enhets-ID: 0x4e48
Revisions-ID: 0x0000
ROM-revision: 113-A07552-134

• Medlem
  • Eksjö
  • 2009-03-24 17:50

Testa http://www.mac2sell.net/ och med dubbla G5:or på 1,8GHz, 4GB RAM och 500GB hårddisk säger den 6500.- fast jag skulle nog tycka att det är lite i överkant.
Jämför med http://www.blocket.se/vi/20576641.htm?ca=17_s som inte verkar ha blivit såld, så 7900.- är nog på tok för mycket.

Men sen finns det ju fler faktorer. Hur bråttom man har, bland annat.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2009-03-25 08:44

Om jag vore du så skulle jag plocka ut det nya grafikkortet och sälja det för sig.
Om du har kvar originalkortet vill säga.

Det finns nog fler som är intresserade av enbart grafikkortet än av hela datorn inklusive grafikkortet. När du har plockat ur grafikkortet så kan du sänka priset på datorn, vilket gör det lättare att även sälja den.

Ursprungligen av Macus:

Om jag vore du så skulle jag plocka ut det nya grafikkortet och sälja det för sig.
Om du har kvar originalkortet vill säga.

Det finns nog fler som är intresserade av enbart grafikkortet än av hela datorn inklusive grafikkortet. När du har plockat ur grafikkortet så kan du sänka priset på datorn, vilket gör det lättare att även sälja den.

Bra tanke, jodå det finns kvar och är helt, tack!

1
Bevaka tråden