Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kryptera extern hd

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur går jag tillväga utan att förlora mina filer. Dvs jag har ingen möjlighet att flytta dom. Skivverktyg?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-22 23:37

Om du inte kan flytta filerna kanske du kan skapa en "glest paketerad skivavbild" i Skivverktyg. Lägg skivavbilden på den externa hårddisken och begär att avbilden ska vara krypterad. Säg att avbilden ska vara nästan lika stor som det totala hårddiskutrymmet.

Då skivavbilden skapats är den tom och tar inte upp så stor plats på disken. Den kommer att växa allt eftersom du fyller på med filer. Så nu kan du börja flytta in dina filer i skivavbilden och ta bort de okrypterade allt eftersom (och tömma papperskorgen) så inte disken blir full.

Disken kommer inte att vara krypterad, bara skivavbilden på disken. Du måste alltså montera skivavbilden manuellt (och ge lösenord) då du vill använda filerna.

Det står att den är fylld med 283 gig, dvs 1 gig mindre än vad jag fyllt min hd med. Detta innebär att jag inte kan fylla den. Vad är problemet?

Ursprungligen av Johisco:

Det står att den är fylld med 283 gig, dvs 1 gig mindre än vad jag fyllt min hd med. Detta innebär att jag inte kan fylla den. Vad är problemet?

Då har du gjort fel.
Du har skapat en skivavbild som är "fast" 283GB oavsett om du fyller den med 1 eller 280 GB så tar den upp 283.

Om du hade gjort den som en "gles skivavbild" så låter den inte det LEDIGA utrymmet av skivavbilden ta plats.

Då tar en 280GB Skivavbild bara upp den plats som den är full av.
Lägger du då in en fil i skivavbilden och därefter raderar den filen från hårddisken så sväller din Skivavbild i samma takt som antalet filer på hårddisken minskar.

Vad gör jag för fel då? Steg för steg uppskattas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-24 08:26

Kör du Leopard?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-24 09:39

truecrypt.org

Truecrypt kan du inte använda utan att flytta dina filer. Läs vad jag skrev i orginalinlägget. Ja, jag kör Leopard.

Starta programmet SkivVerktyg (ligger i Verktygsprogram inne i program)

klicka på ikonen "Ny Avbild"

Du får upp rutan nedan.

Fyll i överst ett namn på filen "min krypterade disk".
Välj var du vil lha den - på din externa disk
Volymstorlek: Ange hur fet den skall vara (Max)
Format : Mac OS Extended (journalförd) är oK

Kryptering : 128 Bit AES (borde räcka)
Partitioner : Lite osäker här.. "Hårdisk" borde räcka
Avbildsformat: Glest paketerad skivavbild

KLicka i Skapa

OM du nu monterar din krypterade disk när den är klar och kopierar in saker i den. Varje fil du flyttat in i din krypterade disk tar du nu bort från din vanliga disk. Kolla två gånger att du gör rätt nu!

Nu sväller din krypterade disk och fyller upp din fysiska hårddisk.

Senast redigerat 2009-03-24 17:36

Blir fortfarande samma problem. Den är nu precis skapad!

http://img12.imageshack.us/img12/2649/bild1ifq.png

Hur stor är disken den ligger på ?
Hur stor är din krypterade skivabild?
Hur mkt ledigt utrymme har du på disken?

Disken är 465 gig och jag valde även det som maximal storlek på den krypterade. Jag har 182 gig ledigt.

1
Bevaka tråden