Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 24" alu (juni 08), stora (grafik-?) problem

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För en vecka sedan började min iMac hänga sig (kunde inte klicka eller skriva men väl röra muspekaren). Efter hand har den även börjat frysa vid omstarter, ibland även i safe mode. Har kontrollerat hårdvara, reparerat skiva och tillstånd och det mesta på den här listan. Allt utom att radera/installera om (har däremot arkiverat/installerat). Inget hjälper. Har den stått av länge, kan det funka, ibland upp till en halvtimme, men sen kommer problemen. Ibland även då med bildskärmsstörningar (lodräta, pixliga linjer).

Jag tänker lämna in den i morgon eftersom garantin är kvar. Skall jag testa att radera/installera en gång innan dess eller är det helt säkert hårdvaran? Kan det vara grafiken och hänga ihop med temperaturer, eftersom den oftast funkar kall och nystartad?

EDIT: Bildskärmsstörningarna har ibland även synts när jag startat från installationsskivan samt i statuslistan vid uppstart med SHIFT-Command-V.

Nu har jag lämnat in den (Grafit i Umeå). Känns skönt, eftersom det mer och mer började kännas som hårdvarufel (grafikstörningarna) samt att jag har garantin kvar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-03-23 13:30

Hoppas att det går bra för dig. Det låter som det är hårdvarufel med tanke på vad du har testat.

Nu har det löst sig! Lämnade in den och de bytte ut grafikkortet. Supersnabbt dessutom, lämnade in den i måndags, hämtade ut i fredags. Bra jobbat Grafit!

Gick som tur var på garantin (köpt i juni 08). Funderar skarpt på att skaffa Apple Care nu; det här vill jag inte vara med om igen (och betala för!).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-29 13:41

Tur att det gick på garantin. Vilket kort var det? Radeon 2600 eller GF 8800? Glöm inte att du har 3 års reklamationsrätt även om garantin går ut. I ditt fall är det också enklare att bevisa att det är fabrikationsfel i och med att kortet har redan bytts ut en gång. Då är det inte ditt fel.

Ursprungligen av homy:

tur att det gick på garantin. Vilket kort var det? Radeon 2600 eller gf 8800? Glöm inte att du har 3 års reklamationsrätt även om garantin går ut. I ditt fall är det också enklare att bevisa att det är fabrikationsfel i och med att kortet har redan bytts ut en gång. Då är det inte ditt fel.

gf 8800 gs

1
Bevaka tråden