Detta inlägg är även publicerat i Dataentusiasternas forum "Macskolan", men jag tänkte publicera det här också.

Jag försökte ganska länge att få med kapitel när jag gjorde en export av mitt iMovie HD-projekt med expert-inställningar, men det funkade inte oavsett hur jag ställde in det. Men gjorde jag en enkel export för webb tex så kommer kapitlen med, men då är filmen för liten (320x240).

Googlade lite på saken och hittade till slut en lösning på ett få med kapitel i iMovie HD i Apples supportforum, men den lösningen är på engelska och stämmer inte exakt med hur det är i iMovie HD. Så här gör man.

Stegen
1. Lägg in kapitelmarkörer först. Läs i hjälpen om du inte vet hur man gör det.

2. Exportera filmen med expertinställningarna. Detta gör inte att filmen får några kapitel, men vi skall fixa det snart. Spara projektet.

3. Markera ditt filmprojekt i Finder, håll ner CTRL och klicka på filen och i menyn som dyker upp väljer du "Visa paketets innehåll". Då öppnas den mapp som film-projektfilen egentligen är.

4. Inuti den mappen så finns en mapp som heter "Shared Movies" och i den en som heter "iDVD". I den mappen finns en film som heter samma som ditt projekt. Öppna den i QuickTime Player.

5. I QuickTime Player välj Fönster > Visa filmens egenskaper (det är kommando + J).

6. Klicka på det spåret som heter "Chapter Track". Tryck på knappen "Extrahera" upptill i fönstret. Du får en ny helt tom film, men det är bara som det ser ut. I filmen finns just dina kapitel, men de syns inte.

7. Markera allting (Redigera > Markera allt) och sedan Kopiera (Redigera > Kopiera).

8. Öppna nu din exporterade film också i QuickTime Player.

9. I den väljer du: Redigera > Markera allt.

10. Sedan väljer du: Redigera > Lägg till i markering och skalanpassa. Då får du in kapitel-spåret i din film, men ännu syns det inte att det finns där. Du måste välja en grej först.

11. Välj nu Fönster > Visa filmens egenskaper. Markera det spåret som är din film, dvs "Video-spår". Klicka sedan på fliken Andra inställningar och sedan i pop-up-menyn för Kapitel så väljer du "Chapter Track". Du ser direkt i föntret för filmen att dina kapitel dykt upp. Spara sedan din film. Klart!

I bilden nedan ser du hur det ser ut när jag klickat i kapitel-menyn.