Volymkontroll via nya tangentbordet?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kan inte justera volymen på min nya iMac via tangentbordet, jag får upp symbolen för det men också en förbudssymbol. Kanske bara är någon inställning? :">

• Medlem
  • 2009-03-18 21:19

Jag skulle gissa att du har ett externt ljudkort kopplat till datorn som allt ljud går ut genom, alternativt tar du ljudet digitalt ut till en förstärkare eller liknande. I båda fallen så får man kontrollera volymen på antingen ljudkortet eller förstärkaren.

Men jag kan ju ha fel...

/P

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-18 23:47

claudiomarino,

Detta hände mig nyligen på min MacMini…

…och berodde på att ljudutgången/kontakten hade "hakat upp sig" efter att ett par iPhone-hörlurar hade varit anslutna.

Prova att koppla i och ur ett par lurar i ljudutgången så skall du nog se att det löser sig…

Lycka till,

- Torkel

Det är pga. att jag kör ut ljudet digitalt. Tycker det är märkligt att det inte ska fungera iaf. På andra OS går det bra nämligen.

Ursprungligen av claudiomarino:

Det är pga. att jag kör ut ljudet digitalt. Tycker det är märkligt att det inte ska fungera iaf. På andra OS går det bra nämligen.

Som jag förstår det är det för att det är en digital linjeutgång. Dessa "skall inte kunna" styras från datorn, de skall styras från förstärkaren/avkodaren.

Ursprungligen av Capeman:

Som jag förstår det är det för att det är en digital linjeutgång. Dessa "skall inte kunna" styras från datorn, de skall styras från förstärkaren/avkodaren.

Korrekt uppfattat, frågan är bara varför

Ursprungligen av claudiomarino:

Korrekt uppfattat, frågan är bara varför

Eftersom det är en linjeutgång. Det är så linjeutgångar fungerar. Tänk på att det är skillnad på linje- och hörlursutgångar. Signalen från en hörlursutgång är ju förstärkt.

1
Bevaka tråden