PowerMac G5-generationen - Ljudnivåer?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2009-03-17 19:04

Jag är på jakt efter en PowerMac G5 att använda som videoslav i hemstudion. Min nuvarande G4-slav låter på tok för mycket med tanke på den miljö den används i, så jag tänkte uppgradera efter att ha hört ett rykte om att G5:an lät mindre.

Frågan i djungeln är: Hur skiljer sig ljudnivåerna mellan de fyra olika PowerMac G5-generationerna? Dessutom; spelar även processorvalet en roll för ljudnivån?

Länkar till Apple-History:
Power Macintosh G5
Power Macintosh G5 (June 2004)
Power Macintosh G5 (Early 2005)
Power Macintosh G5 (Late 2005)

Tacksam för svar.
mvh // Marcel

• Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2009-03-26 00:28

Var det ingen skillnad kanske?
Eller var det för länge sen att ingen minns?
Men den där vattenkylda modellen då?

? Marcel ?

Den vattenkylda lär ju låta mindre på grund utav färre fläktar. Min dual 2.3ghz G5 (late 2005-revisionen) låter rätt så mycket, men det är inget som tas upp utav mikrofoner, om det är vad du är orolig för.

Nu kan jag inte jämföra mellan modellerna, men så länge du inte belastar maskinen så tycker iaf jag att fläktarna är tysta. Faktum är att det är ytterst sällan fläktarna drar igång på högvarv ens vid hård belastning för min jpbbdator 2x1,8. Inte ens när båda propparna kör max vid Lightworksrenderingar i Archicad m.m. går temperaturen över 50*. Och det i ett kontor som ofta blir 27-28" varmt (nej, jag jobbar inte i Sverige).

Men allt är relativt. Kanske att fläktarna även i sitt lägsta läge låter för mycket i din miljö. Men I vilket fall så låter en G5 mindre än en G4!

För övrigt så har ju även den vätskekylda modellen fläktar. Kylvätskan gör ju bara en kort transport av värmen som sedan ordinarie fläktar får blåsa bort.

Tillägg: Ja, det kan ju vara så att fläktarna är färre till antalet i en vätskekyld burk. Men hur är det nu - kan de inte börja läcka nu när några år har gått?

www.lowendmac.com är förresten också en bra källa till info.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2009-03-26 08:14

Jag har en PM G5 1.6 single propp. Jag upplever inte den som tystare än min PM G4 QS som jag har tystat ner med nya fläktar. Det som stör mig mest är nätdelens båda 60 mm fläktar som surrar en hel del. Då har jag ändå bytt den ena mot en ADDA-fläkt som jag hade liggande. Sen drar de andra fläktarna igång vid belastning. Kanske blir singelproppen varmare snabbare än dubbelpropparna.

PM G4 MDD har ju också dubbla 60 mm fläktar i nätdelen. Det är en försämring jämfört med tidigare nätdelar som hade en 80 mm fläkt som enkelt gick att byta mot en tyst Papst-fläkt.

Min G5 dual core 2.3 VAR tyst som en mus, men efter ett och ett halvt år ung. började fläktarna surra. Har inte hittat någon lösning, men den modellen kan alltså vara väldigt tyst. Min har fortfarande ett relativt tyst grundläge, sen kan den bli spattig för mindre och varva upp till orkan.

• Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2009-04-05 13:47

För att någorlunda matcha min Minis prestanda är det frågan om någon av de snabbare dualpropp eller till och med quad-modellen som gäller. Jag får alltså räkna med lite mer fläktbuller på dessa jämfört med de lättare modellerna.

Tack för alla svar.

//Marcel

1
Bevaka tråden