Var finns Macen i Jönköping?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har "lurat i" morsan att det är bra med en Mac, gärna laptop. Hon går sedan "på eget bevåg" ut på stan (Jönköping) för att känna på en. Men var??? Hon har kollat "de stora", Siba m.fl. som borde kunna ha några moderna demoex, men icke! Inget alls! Detta är inte bra för Mac OS eller Apple! Alltså; Var i Jönköpingstrakten kan man klämma på en ny Mac till privatförsäljning?

Vart tog Äpplet vägen?

Det kan man ju inte ens göra i sthlm...

• Medlem
  • International user
  • 2003-07-11 07:40

Gothia brukar ha några enstaka maskiner hemma. Dom hjälper säkert till om dom har något lämpligt hemma. Jag tror iofs att de mest säljer till företag men jag har varit där nångång och handlat smågrejer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-11 09:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av bigmac

Något som ofta glöms i sammanhanget är att Siba på Kungsgatan faktiskt har de flera Mac-modeller uppställda så att man får pilla på dem.
Sist jag var där stod iBook 12", Powerbook 12", Powerbook 15", iMac 17", iMac 15", eMac och iPod uppställda. Säkert fler nu.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2003-07-11 09:51

ringa en lokal reklambyrå och be att få klämma lite?

Här i stan (Linköping) har vi det faktiskt riktigt bra: Gothia, Sekvencia och Dialect. Ingen har väl råd att ha hela sortimenten uppställt, men nåt i alla fall.

Be henne att åka till Göteborg. Där finns i varje fall.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall:
Be henne att åka till Göteborg. Där finns i varje fall.

Jo, hon är väl här ibland och det finns några bra ställen, men då hinner vi inte kolla på burkar. Hon vill bara kolla lite i lugn och ro "hemma", själv.

En tråd jag missat. Fick tips av mondo i brevlådan men min mejl hav varit otillgänglig ett tag.

Det är svårt att hitta en Mac. I Jönköping är det nästa omöjligt.

Gothia (www.gothia.se) heter den lokala Apple återförsäljaren. De riktar sig till företag men säljer även till privatpersoner. Apple kräver det är auktoriserade återförsäljare.

Det är inget affär. Det sitter två servicetekniker, en utvecklare och en kundansvarig där. Men de är trevliga allihopa.

Min mamma ville också klämma på en Mac och blev besviken när hon inte kund det.

/c

Kanske dessa:
http://www.skolkonsult.se

"DEN ENDA LEVERANTÖR DU BEHÖVER PÅ DATAOMRÅDET "

• Avstängd
  • 2003-07-19 11:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av bigmac

InLife Sveavägen

NK Hamngatan

En butik mittemot Åhlens City

SIBA som nämts.

Säkert flera

Många: http://applefn.infonow.net/bin/findNow?LIST_LIST_KEY=s1-10586067430002195891&CLIENT_ID=APPLE_EUROPE

Sök Jönköping:
http://applefn.infonow.net/bin/findNow?CLIENT_ID=APPLE_EUROPE&COUNTRY=SWE&LANGUAGE=SWE_SWEDISH

Senast redigerat 2003-07-19 11:28
  • Avstängd
  • 2003-07-19 13:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Kanske dessa:
http://www.skolkonsult.se

"DEN ENDA LEVERANTÖR DU BEHÖVER PÅ DATAOMRÅDET "

Datorer daa?

Gothia låter ju rätt ok. Tack för tipset iMats och Christian.

Men jag kan bara inte begripa varför inte Apple anstränger sig lite mer för att hålla de stora kedjorna med vettigt demosortiment samt med kunskap om att hålla igång dem (när kunderna pillar för mycket)? Jag tror de skulle tjäna mycket på det istället för att man bara ser en massa avstängda sunkiga gamla Imac G3:or damma i nå't hörn...

Apple, gör något!!! Action!!!

• Avstängd
  • 2003-07-20 17:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Gothia låter ju rätt ok. Tack för tipset iMats och Christian.

Men jag kan bara inte begripa varför inte Apple anstränger sig lite mer för att hålla de stora kedjorna med vettigt demosortiment samt med kunskap om att hålla igång dem (när kunderna pillar för mycket)? Jag tror de skulle tjäna mycket på det istället för att man bara ser en massa avstängda sunkiga gamla Imac G3:or damma i nå't hörn...

Apple, gör något!!! Action!!!

Jag pratade med OnOff i Ystad.
--Jo vi hade en men det fanns inget intresse från kunderna.
De ville sälja på mig en skaplig bärbar sak med CD-brännare för ett bra pris.
Men jag sa -- Det skall vara DVD-brännare annars får det va
Gick hem ringde Applestore Å nu är man sedan Okt 2002 Switcher.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre:
Jag pratade med OnOff i Ystad.
--Jo vi hade en men det fanns inget intresse från kunderna.
De ville sälja på mig en skaplig bärbar sak med CD-brännare för ett bra pris.
Men jag sa -- Det skall vara DVD-brännare annars får det va
Gick hem ringde Applestore Å nu är man sedan Okt 2002 Switcher.

Grattis till switchen. Hur vågade du?

Tyvärr är ju inte alla kunder så driftiga som du att de själva övertygar sig om varför de vill ha en Mac OS-dator (speciellt inte äldre och pensionärer som mina föräldrar som inte kan ett dyft). Det behövs förutom fungerande, färska demoex även någorlunda neutrala (d.v.s. inga sektfasoner) försäljare som kan tala om för kunden att Mac OS fungerar minst lika bra som pc som en Windows-pc (förutom spelutbudet då). Sen kan de även spela lite på virus-faran hos det utsatta Windows så kanske affären är i hamn.

Sen misstänker jag att i Ystad-Onoffs fall (och de andra kedjorna/butikerna också) att de är ganska utlämnade av Apple. De får köpa in sina Apple-burkar, sen hoppas Apple på mirakler utan utbildningar eller ekonomiskt säljstöd. Kan det vara så illa?

• Avstängd
  • 2003-07-20 17:38
Citat:

Grattis till switchen. Hur vågade du?

Tyvärr är ju inte alla kunder så driftiga som du att de själva övertygar sig om varför de vill ha en Mac OS-dator (speciellt inte äldre och pensionärer som mina föräldrar som inte kan ett dyft). Det behövs förutom fungerande, färska demoex även någorlunda neutrala (d.v.s. inga sektfasoner) försäljare som kan tala om för kunden att Mac OS fungerar minst lika bra som pc som en Windows-pc (förutom spelutbudet då). Sen kan de även spela lite på virus-faran hos det utsatta Windows så kanske affären är i hamn.

Min svåger som är fotograf har tjatat några år på att jag skulle skaffa MAC.

Men det som verkligen gjorde att jag uppgraderde mig var att jag var så förbannat trött på att lägga ner timmar på Viruskoll skumma meddelanden och upploppande "stängdes på grund av"
Photoshop: man kunde gå Å fika när den omvandlade bilder till webformat Ja! Jag kan hålla på Å skriva hur länge som helst om nackdelarna med PC Win.
Åkte till Stockholm NK och de butiker jag hittade. Malmö ett par butiker. Klämde läste pratade med olika personer som använt MAC När jag nämde för Figge på FireFoto i Tomelilla att jag skulle köpa iMAC så sa han.--Om jag får önska något i mitt liv så är det en iMAC. Sen var det inte så svårt. Vilket övertygade mig. Jag ångrar inte en sekund att jag köpte min iMAC G4.
Men nu väntar jag på Powerbook G5
Man blir ju så satans bortskämd.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre:
[...] Men nu väntar jag på Powerbook G5
Man blir ju så satans bortskämd.

He, he, du lär ju inte bli bortskämd med den prislappen som det kommer att bli iallafall...

• Avstängd
  • 2003-07-20 18:03
Citat:

He, he, du lär ju inte bli bortskämd med den prislappen som det kommer att bli iallafall...

Så sant så sant. Men man får väl plocka det gottaste i livet. Det finns ju plastkort
Sen får man väl dra in på något annat.
Men inte god mat och dricka.
Man skall inte banta när man äter.
Jag köper hellre Entrecote för 70 :-/kg
än korv för 78:-
Inte smör på brödet men gärna Löjrom.
Sallad med Olivolja och en bra vinäger.
Pepparot Vitlök .
Sushi gör man hemma själv.
Enklaste varianten: Lax som varit fryst,skiva tunt,wasabi,kikkoman soya.
Behöver inte ens ris.
När man gjort inkokt laxfilè så kan man ju äta den kall dagen efter med ris Soya och Wasabi.
Stekt strömming Sedan inlagd är också bra för kroppen.

• Oregistrerad
  • 2003-07-21 10:49

Alphonze: Det finns en Dialectbutik också som kanske har? Har varit inne där själv någon gång då såg jag ingen men jag var å andra sidan inte inne så länge och så långt inne i butiken. Kan ju vara värt att spana iaf.

10% studentrabatt har de också har jag för mig.

• Oregistrerad
  • 2003-07-21 11:49

Om det finns nåt mer ställe än Gothia som säljer Mac i Jönköping så är det nog Office. Tror de ligger ungefär mittemot ICA Maxi på vägen till Ljungarum. Office skyltar inte så mycket med Mac på sin hemsida, men de har haft seminariet "En gränslös föreställning" och beskriver Apple/Mac som en naturlig del i sitt sortiment. Kan kanske va lönt o ringa dem?

www.office.se

- Emil

Emil och Patrick, tack! Ska kolla upp era tips också!

finns en butik på klostergatan, tror det e nyströms eller ngt liknande. Jag tror de är återförsäljare av macintosh men jag vet inte om de har ngra burkar i lager... värt ett försök.
-Linus

Javisst, Nyströms säljer Apple-burkar. Ska åka förbi i morgon och se vad de har för något.

www.nystromskontor.se

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs:
Javisst, Nyströms säljer Apple-burkar. Ska åka förbi i morgon och se vad de har för något.

www.nystromskontor.se

Tack igen till Christian och tack till 509blkl.

Christian, har du varit där och kollat läget ännu? Nå't att ha?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze:

Oj! Helt glömt bort. I morgon slutar jag 15.00 så jag ska försöka ta mig en promenad till Nyströms.

/c

(Ursäkta om jag tjötar.)

Skit är det! Nu blir jag sur och besviken faktiskt. Talade med morsan i går och hon hade varit ute en sväng igen för att hitta macar. Och hon med sitt blyga och vänlig sätt får ett ovänligt och surt svar från en dryg och snorkig försäljare på SURBUTIKEN ONOFF på A6 i Jönköping att "de där (Mac)... de är ju inte så populära så de säljer vi inte minsann". NÄE, ÄR DET SÅ KONSTIGT MED DEN ATTITYDEN!

Apple, är Onoff verkligen återförsäljare till er längre??? Se till att de får några utbildningar och demomaskiner eller skit fullständigt i dem! De bara förstör, ju! Med såna försäljare som min mor träffade lär ni ju inte bli speciellt mycket mer "populära".

Vad händer? Ska det vara så fruktansvärt svårt att få klämma en mac utan tidbokning?

AHH, jag kokar!

• Oregistrerad
  • 2003-08-30 00:31

Jag var en runda på Nyströms igår... Ingen Mac där heller minsann. Gothia är nog det enda vettiga alternativet om man ska hitta en Mac i Jönköping. Tveka inte o ringa dem, de är trevliga!

Nästa gång jag är på OnOff ska jag nog fråga om de fått in nån G5;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Emil Svensson:
Jag var en runda på Nyströms igår... Ingen Mac där heller minsann. Gothia är nog det enda vettiga alternativet om man ska hitta en Mac i Jönköping. Tveka inte o ringa dem, de är trevliga!

Nästa gång jag är på OnOff ska jag nog fråga om de fått in nån G5;)

Ja, gör gärna det, men de är väl lika dryga som vanligt...
Jag berättade om Gothia för mamma, men det känns lite konstig att man nästan ska behöva beställa tid för att kolla en "liten sketen" dator. Gothia har ju ingen riktig butik vad jag vet.

Bevaka tråden